حل مشکلات درمانی ایثارگران در انتظار بودجه دولت
حل مشکلات درمانی ایثارگران در انتظار بودجه دولت
با گذشت چندین ماه از محول شدن بیمه تکمیلی و هزینه های درمانی ایثارگران به بنیاد شهید، مشکلات درمانی این افراد همچنان پا برجاست و بنیاد نیز حل آن را منوط به تامین اعتبار از سوی دولت می داند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  آبان ماه سال گذشته بود که پرداخت هزینه‌های بهداشت و درمان ایثارگران شاغل و بازنشسته دستگاه‌ها به سازمان محل خدمت آنها واگذار شد. موضوعی که اجرای آن از سوی برخی دستگاه‌ها به دلیل مشکلات تأمین منابع، ممکن نبود و همین امر پرداخت مطالبات درمانی قشر عظیمی از ایثارگران را دچار مشکل کرد. تا اینکه حوالی بهمن ماه سال گذشته و به دنبال بالا گرفتن اعتراضات ایثارگران و نمایندگان مجلس، این مسئولیت بار دیگر به بنیاد شهید محول شد و این نهاد بر اساس مواد ۱۲ و ۱۳ قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران، موظف به پرداخت صد در صد هزینه‌های بهداشتی و درمانی این افراد شد.

در ادامه این ماجرا نیز ایثارگران مطالبات مالی خود در حوزه درمان را دریافت کردند و بنا بر اعلام معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران، تمامی معوقات ایثارگران که از مرداد ماه سال ۹۷ پرداخت نشده بود، تا پایان فروردین ماه سال ۹۸ تسویه شد. با این حال مشکلات حوزه درمان این قشر پایان نیافت و بسیاری از این افراد همچنان برای عملی شدن حداقل نیازهای خود در این زمینه با مانع روبرو هستند.

به طوری که پیگیری‌های خبرنگار مهر حاکی از آن است که بسیاری از مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه دی (شرکت بیمه‌ای که از سال ۹۶ تا کنون مسئولیت بیمه درمان تکمیلی و پذیرش خانواده‌های تحت پوشش بنیاد شهید را بر عهده دارد)، قرارداد خود با این مجموعه را لغو کرده و از ارائه خدمات درمانی به ایثارگران خودداری می‌کند. به همین دلیل تعداد زیادی از جانبازان و افراد تحت پوشش بنیاد نیز برای مسائل درمانی خود دچار مشکل شده و با مراجعه به برخی مراکز درمانی، امکان دریافت خدمات و بهبودی را ندارند.

با وجود این شرایط، ماه گذشته منصور میر مرادی معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید در پاسخ به این سوال که چرا بیمه دی قرارداد خود با برخی مراکز درمانی را لغو کرده است، اظهار داشت: بیمه دی قرار داد خود را لغو نکرده بلکه هر مرکزی که قرارداد می‌بندد به دنبال انتفاع است و به دلیل توقف تخصیص اعتبار به بیمه و در نتیجه به مراکز درمانی، برخی مراکز نیز ارائه خدمات خود را قطع کردند.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید توضیح داد: برای پرداخت سرانه بنیاد شهید به بیمه دی، مقرر شد تا دولت از بهمن ماه به صورت ماهانه ۲۵۰ میلیارد تومان برای تسویه با بیمه دی، به بنیاد شهید پرداخت کند. خوشبختانه این سرانه در بهمن، اسفند و فروردین ماه تأمین و پرداخت شد و امیدواریم اردیبهشت نیز تأمین شود.

حال با وجود گذشت چندین ماه از ثابت بودن مشکلات درمانی ایثارگران، به دلیل عدم تسویه نشدن مطالبات شرکت بیمه، قرارداد مراکز درمانی برای ارائه خدمات به این قشر تمدید نشده و بسیاری از مراکز همچنان از ارائه خدمت سر باز می‌زنند.

بنیاد شهید: حل مشکلات درمانی ایثارگران در گرو تأمین اعتبار از سوی دولت

به همین منظور مجدداً موضوع تأمین اعتبار دولت برای پرداخت بدهی بیمه دی را از معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید پیگیری کردیم.

در همین راستا، میر مرادی  گفت: برای تمدید قرارداد مراکز درمانی با بیمه و ارائه خدمات به ایثارگران، نیاز به تأمین اعتبار از سوی دولت داریم. اما متأسفانه علی رغم وعده‌های داده شده که قرار بود ماهانه ۲۵۰ میلیارد به این منظور از سوی دولت به بنیاد پرداخت شود، شاهد عدم پرداخت این مبلغ در ماه‌های اردیبهشت و خرداد بودیم.

وی ادامه داد: به دلیل مشکلات فراوان ایجاد شده برای ایثارگران عزیز در حوزه بهداشت و درمان، مسئولان بنیاد شهید بارها به خزانه داری دولت اعلام نیاز کرده و خواستار حل مشکلات ایثارگران با اختصاص اعتبار شده اند. اما متأسفانه تاکنون این ردیف بودجه محقق نشده و چالش‌های درمانی ایثارگران همچنان ادامه دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید تاکید کرد: از دولت تقاضا داریم تا به منظور کاهش مشکلات جدی ایثارگران، نسبت به تأمین اعتبار به بنیاد شهید اقدام کند تا ما نیز قادر به پرداخت مطالبات درمانی این عزیزان باشیم.

چالش‌های حوزه بهداشت و درمان ایثارگران به حدی است که نمایندگان فراکسیون ایثارگران مجلس نیز در انتقاد به روند رسیدگی به بیمه تکمیلی و تأمین دارو ایثارگران، تقاضا برگزاری نشستی مشترک با حجت الاسلام و المسلمین شهیدی را کرده اند.

با این وجود و به گفته مدیران بنیاد شهید، مشکلات درمانی ایثارگران به جیب خزانه داری دولت گره خورده و تا زمانی که اعتبارات لازم از سوی دولت تأمین نشود، موانع درمانی این افراد نیز پا برجا خواهد بود. حال باید دید، با وجود افزایش روز افزون گرفتاری‌های این عزیزان، دولت چه زمانی برای رفع این مشکلات دست به کار خواهد شد.

  • منبع خبر : مهر