حل مشکلات روابط بانکی میان ایران و عمان
حل مشکلات روابط بانکی میان ایران و عمان
رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر حل مشکلات روابط بانکی میان ایران و عمان به عنوان یک نیاز زیرساختی گفت: در این زمینه استفاده از پول ملی دو کشور و مکانیزم تهاتر راهگشا است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد غلامحسین شافعی امروز در همایش تجاری ایران و عمان که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: طی دو سال گذشته در زمینه توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه روابط تجاری دو کشور ایران و عمان از جمله راه‌اندازی خطوط کشتیرانی مستقیم بین بنادر دو کشور، برقراری پروازهای مستقیم، ثبت شرکت‌ها، افزایش همکاری‌های متقابل ایران و عمان و شناسایی و رفع موانع فی‌مابین پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است و در این مدت شاهد تبادل هیأت‌های تجاری و رفت‌وآمدهای مسؤولین عالی‌رتبه دو کشور در همایش‌ها و نشست‌های تجاری بوده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: اثرات این اتفاقات در تبادلات تجاری دو کشور کاملاً مشهود است به طوری که سال گذشته حجم روابط تجاری دو کشور به بیش از یک میلیارد دلار رسید و این رقم نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

وی با بیان اینکه ما معتقد به هدف‌گذاری برای توسعه تجارت بیش از ۵ میلیارد دلار بین دو کشور هستیم، گفت: سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی با توجه به تجربه و با تکیه بر دستاوردهای بزرگ از طریق بومی‌سازی صنایع می‌توانند در زمینه توسعه خطوط حمل‌ونقل عمان اقدامات خوبی انجام دهند.

شافعی بیان داشت: همچنین در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی ما به آفریقا، موفق عمل کرده‌ایم بنابراین با توجه به طرح‌های ۲۰۲۰ توسعه عمان می‌توان ایران در این زمینه همکاری خوبی با کشور عمان داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از سوی دیگر بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند در چارچوب همکاری‌های مختلف از جمله انبوه‌سازی مسکن، پل‌سازی، احداث واحدهای تولیدی صنعتی و اکتشاف معادن در کشورهای ثالث به ویژه کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه به صورت مشترک فعالیت کنند.

وی اظهار داشت: برای سرعت بخشیدن فعالیت‌های اقتصادی باید روابط بانکی به عنوان یکی از زیرساختی‌ترین نیازها حل شده و مشکلات مربوط به ضمانت‌های بانکی هم مرتفع شود که این موضوع خواسته بخش خصوصی است و امیدواریم مسؤولین در این زمینه سازوکار ارائه دهند.

شافعی گفت: البته در این زمینه استفاده از پول ملی دو کشور و مکانیزم تهاتر راهگشا است.

* زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک فعالان اقتصادی ایران و عمان

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ایران برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری عمان در جهت گردشگری و هتلداری و توسعه سواحل مکران و توسعه بنادر چابهار برای گردشگری دریایی آمادگی دارد.

وی همچنین با اشاره به توسعه ایران در زمینه پزشکی گردشگری گفت: موضوع گردشگری سلامت یکی دیگر از بخش‌های همکاری میان دو کشور می‌‌تواند باشد.

شافعی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران ایرانی و عمانی با سرمایه‌گذاری در توسعه بنادر چابهار و عدن می‌توانند تا حد زیادی در توسعه فعالیت‌های تجاری دو کشور مؤثر باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: همچنین پیشنهاد می‌شود اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و عمان ضمن بررسی دقیق امکانات نسبت به تهیه طرح عملیاتی برای سرمایه‌گذاری مشترک اقدام کنند.

  • منبع خبر : فارس