خالی بودن سفره ۹۳ هزار کارگر در ایام نوروز
خالی بودن سفره ۹۳ هزار کارگر در ایام نوروز
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار تهران با اشاره به اینکه خالی بودن سفره‌های این ۹۳ هزار خانوار کارگری در ایام نوروز وجه بسیار بدی دارد گفت:مجموع کارگران تحت پوشش این واحدها به دست‌کم ۹۷ هزار و ۳۰۰ نفر هستند که شب عید با مشکلات معوقات مواجه هستند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد هر ساله با فرا رسیدن بهمن و اسفند ماه، کارگران به دنبال زنده کردن مطالبات خود هستند. طبق آمار حدود ۹۳ هزار کارگر در ۹۰۰ واحد تولیدی مطالبات معوقات دارند. حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگرمعتقد است که حداقل ۴۰۰ واحد تولیدی در شرایط کنونی از دوماه تا یک سال معوقات مزدی به کارگرانشان بدهکار هستند. بسیاری از این ۴۰۰ بنگاه اقتصادی توان پرداخت معوقان مزدی و مطالبات عیدی پرسنل خویش را ندارند.

این بخش از کارگران بدون دریافت عیدی و سنوات وارد سال جدید می شوند و و همواره مطالبات روی هم تلنبار می ماند.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد:مجموع کارگران تحت پوشش این واحدها به دست‌کم ۹۷ هزار و ۳۰۰ نفر می‌رسد که شب عید با مشکلات معوقات مزدی و عیدی مواجه هستند.

صادقی تاکید کرد: ما وظیفه داشتیم موضوع را به مقامات عالی از جمله وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان برنامه و بودجه منتقل کنیم. پیشنهاد ما این است که در قالب وام به این بنگاه‌های اقتصادی کمک کنیم تا حداقل شب عیدی به هر یک از این کارگران دو ماه دستمزد به صورت یکجا پرداخت شود و آنان نیز مثل سایر اقشار بتوانند حداقل‌ها را برای ایام نوروز تهیه کنند.

*کل پرداخت مطالبات کارگران ۴۰۰ تا۴۵۰ میلیاردتومان است

علی خدایی، نائب رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار به اشاره به حدود یک سال معوقات مزدی ۹۳ هزار کارگر در۹۰۰ واحد تولیدی، گفت: دولت باید بلادرنگ از محل بودجه عمومی دست‌کم دو ماه معوقات مزدی این کارگران را بپردازد؛ چراکه صحبت از شرایط اسفناک معیشتی ۹۳ هزار خانوار است.

نائب رئیس کانون عالی شورهای اسلامی کار کشور  با بیان اینکه اگر هریک از این خانوارها به طور متوسط ۴ نفر عضو داشته باشند، در مجموع زندگی ۳۷۲ هزار نفر در این آشفته بازار شب عید تحت تاثیر انواع مشکلات اقتصادی و متعاقب آن اجتماعی قرار گرفته است، گفت: این کارگران به خاطر مشکلات عدیده تولید، نزد فرزندان و همسر خود خجل هستند.

خدایی اظهارداشت: این ابتدایی‌ترین توقع فعالان کارگری، کارگران و به صورت کلی شهروندان از دولت و به ویژه از آقایان شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) است و قطعاً به خاطر آثار مثبت و وجه انسانی آن مورد مخالفت افکار عمومی قرار نخواهد گرفت؛ آنهم در زمانی که دولت برای نجات موسسات مالی و اعتباری ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار کنار می‌گذارد.

وی با بیان اینکه این در حالی است که کل اعتبار مورد نیاز برای پرداخت فقط دو ماه مطالبات کارگران، ۴۰۰تا ۴۵۰ میلیارد تومان است، گفت: در شرایطی که ارقام سنگینی در بودجه سال ۹۷ برای راضی نگه داشتن بخش‌های مختلف کنار گذاشته شده، اختصاصِ ۴۰۰ یا۴۵۰ میلیارد تومان برای راضی نگه داشتن ۹۳هزار خانوار کارگری کار شاقی نخواهد بود؛ و البته همانطور که گفتم کمترین انتظار کارگران از دولت برخواسته از آراء کارگران است.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با بیان اینکه پیشنهاد اول فعالان کارگری این است که این پول در قالب وام به واحدهای تولیدی پرداخت شود گفت: کارفرمایان پس از گذاشتن وثیقه این پول را دریافت و بلافاصله به حساب کارگران واریز می‌کنند و اقساط آن را به ترتیبی که توافق می‌شود، پرداخت می‌کنند.

عضو کارگری شورای عالی کار افزود: پیشنهاد دوم ما این است که به واحدهای تولیدی وام بلاعوض پرداخت شود؛ چراکه این واحدها بعضاً توانایی تامین سرمایه در گردش خود را هم ندارند و در حجم بالایی به سیستم بانکی و تامین‌کنندگان مواد اولیه مقروض هستند.

خدایی با بیان اینکه باید  به این نکته توجه داشت که این۹۰۰ واحد تولیدی تنها در مالکیت بخش خصوصی نیستند و دولت و شبه دولتی‌ها هم مالک آنها هستند، افزود: مهم این است که ظرف روزهای آینده حداقل دو ماه از معوقات کارگران به حساب آنها  واریز شود تا آنها بتوانند خریدهای شب عید خود را انجام دهند.

وی افزود: خالی بودن سفره‌های این ۹۳ هزار خانوار کارگری در ایام نوروز وجه بسیار بدی دارد و بهتر است که دولت با این اقدام تنها کمی از آلام آنها بکاهد.

  • منبع خبر : تسنیم