خرج ارزی، وزارت امور خارجه را به صدر برد/ اعتبار دستگاه‌های ریاست جمهوری
خرج ارزی، وزارت امور خارجه را به صدر برد/ اعتبار دستگاه‌های ریاست جمهوری
بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعتبارات وزارت امور خارجه با ۹۲ درصد، در صدر افزایش اعتبار بین دستگاه‌های اجرایی قرار دارد که عمدتا به دلیل ارزی بودن مخارج این وزارتخانه است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  آنچه در بودجه سال جاری در مجلس مصوب و برای اجرا به دولت ابلاغ شد، بیانگر منابع عمومی دولت در رقم ۱۲۷۷ هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با آنچه دولت در لایحه بودجه با ۸۴۱ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده بود حدود ۵۰ درصد افزایش داشت. “خرج ارزی، وزارت امور خارجه را به صدر برد/ اعتبار دستگاه‌های ریاست جمهوری”

۷۵ درصد اعتبارات به دولت اختصاص دارد

از منابع عمومی که دولت در اختیار دارد عمدتا در دو بخش هزینه‌های جاری و عمرانی صرف می‌شود که  ۹۱۸ هزار میلیارد تومان در هزینه‌های جاری و ۱۷۶ هزار میلیارد تومان برای بودجه‌های عمرانی است و مابقی به تملک دارایی‌های مالی اختصاص دارد. اما از هزینه‌های جاری منابع عمده صرف پرداخت حقوق و دستمزد دستگاه‌های اجرایی می‌شود.

 

این در حالی است که تازه‌ترین گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس  درباره بودجه دستگاه‌های اجرایی منتشر کرده نشان می‌دهد که بالغ بر ۷۵ درصد اعتبارات از محل منابع عمومی و اختصاصی به قوه مجریه اختصاص دارد و در کنار آن ۳.۷ درصد برای قوه قضاییه، ۰.۳ برای مقننه و نزدیک به ۲۰ درصد در سایر دستگاه‌ها اعتبار اختصاص پیدا می‌کند.

 رشد ۹۲ درصدی اعتبار وزارت خارجه

در رابطه با بودجه دستگاه‌های اجرایی مجموعه وزارت امور خارجه بالاترین درصد رشد اعتبار را در میان وزارتخانه‌ها دارد که به ۹۲ درصد می رسد که از جمله دلایل رشد بالای هزینه های این وزارتخانه، ارزی بودن بخش زیادی از مخارج آن اعلام شده است.

بعد از وزارت امور خارجه، وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت با ۸۴ درصد و جهاد کشاورزی با ۷۰ درصد بیشترین رشد اعتبار را دارا هستند. “خرج ارزی، وزارت امور خارجه را به صدر برد”

متناسب سازی حقوق بازنشسته ها، اعتبار را بالا برد

براساس این گزارش بخش عمده رشد وزارت دفاع ناشی از رشد اعتبارات سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با ۵۶ درصد و همچنین افزایش اعتبار وزارت تعاون به دلیل افزایش اعتبار صندوق‌های بازنشستگی کشوری با ۶۷ درصد است که احتمالا عمده دلیل این رشد ناشی از سیاست متناسب سازی حقوق بازنشستگان است.

 

مرکز پژوهش های مجلس تاکید دارد که وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه عمومی دولت یک مشکل اساسی بوده و حل آن مستلزم اصلاحات ساختاری در صندوق‌ها و رابطه مالی و سازمانی آنها با دولت اعلام شده است.

رشد ۳۵۷ درصدی اعتبار معاونت علمی رئیس جمهور

اما در مورد اعتبارات دستگاه‌های زیر نظر رئیس جمهور نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموعه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور رشد ۳۵۷ درصدی اعتبار داشته که در بین دستگاه‌های اجرایی زیرنظر ریاست جمهوری بالاترین افزایش را دارد.

 

میزان افزایش اعتبار این سازمان  حدود ۲.۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

 

بعد از معاون علمی و فناوری، سازمان حفاظت محیط زیست با ۸۴ درصد و بنیاد شهید و امور ایثارگران با ۶۷ درصد بیشترین رشد اعتبار را نسبت به قانون تجربه کرده‌اند.

  • منبع خبر : ایسنا