خرید تضمینی ۲.۴ میلیون تن گندم
خرید تضمینی ۲.۴ میلیون تن گندم
مدیر روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید تضمینی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم در قالب ۳۸۰ هزار و ۹۲۸ محموله خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد سیدمحمدتقی طباطبایی ارزش گندم‌های خریداری شده را بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: استان خوزستان با خرید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، فارس با ۳۶۰ هزار تن و گلستان با ۲۱۰ هزار تن پیشتاز خرید تضمینی گندم در کشور هستند.

وی همچنین میزان خرید دانه‌ی روغنی کلزا در کشور را ۱۹۷ هزار و ۷۹۳ تن اعلام کرد که ارزش این مقدار کلزای خریداری شده ۸۸۱۸ میلیارد ریال است.

طباطبایی گفت: استان گلستان قطب تأمین کننده دانه‌ی روغنی کشور با خرید بیش از ۷۳ هزار تن در حال حاضر پیشتاز است و در استان خوزستان ۶۷ هزار تن و ایلام ۱۶ هزار تن از این محصول خریداری شده است.

وی افزود: طی یک هفته‌ی اخیر ۱۹۸ هزار و ۶۱۴ تن گندم و ۱۶۳ هزار و ۶۷۴ تن آرد از طریق سامانه‌های این شرکت به فروش رفته است.

به نقل از صدا و سیما، یزدان سیف گفت: ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات کشاورزان است که از این میزان، ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و بقیه هم سه شنبه ۹ اردیبهشت پرداخت می‌شود.

معاون وزیر صمت گفت: با همت کشاورزان، تداوم بارندگی‌ها در فصل بهار و نبود تنش دمایی پیش بینی می‌کنیم امسال ۱۴ میلیون تن تولید گندم داشته باشیم که از این میزان، حداقل حدود ۱۰ و نیم میلیون تن را دولت به صورت تضمینی از کشاورزان می‌خرد.”خرید تضمینی ۲.۴ میلیون تن گندم در کشور”

وی با بیان اینکه مصرف گندم کل کشور در سال حدود ۱۱ میلیون تن است، گفت: با توجه به ذخایری که وجود دارد، امسال هیچ مشکلی در زمینه تأمین نیاز داخل نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: اکنون حدود ۱۸ میلیون تن ظرفیت سیلوی استاندارد غلات را در کشور داریم که برای نیاز داخل کافی است، اما در برخی مناطق به ویژه در جنوب خوزستان و ایلام شرایط لازم را برای سرمایه گذاری در این زمینه فراهم کردیم تا از نظر پراکندگی سیلوها هم وضعیت ما بهتر شود.

سیف اضافه کرد: نظام لجستیکی را مبتنی بر تولید داخل طراحی کردیم و گندم، بیشتر در محل‌های مصرف، نگهداری می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت خریدهای تضمینی گفت: همه زنجیره، خرید، حمل و نقل و ذخیره سازی گندم تحت پوشش دولت است و هر گونه خرید، حمل و نگهداری آن بدون درج در سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران ممنوع است.

 

  • منبع خبر : ایسنا