خرید ریالی رمزارز برای اقتصاد ایران خطرناک است؟
خرید ریالی رمزارز برای اقتصاد ایران خطرناک است؟
درخواست رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس برای مسدودسازی امکان خرید ریالی رمزارزها، در روزهای گذشته خبرساز شد اما یک کارشناس بازارهای مالی معتقد است رمزارزها برای اقتصاد ایران تهدید نیستند و به جای ایجاد ممنوعیت برای درگاه‌های داخلی، باید از فرصت‌های موجود در این بازار برای تبدیل ریال به دلار بهره گرفت.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مجتبی توانگر، نماینده مجلس، اخیرا مدعی شده است که گسترش خرید ریالی رمزارزها از درگاه‌های پرداخت داخلی، می‌تواند زمینه‌ شکل‌گیری پرونده‌ای بزرگتر از «سکه ثامن» را فراهم کند.”آیا خرید ریالی رمزارز برای اقتصاد ایران خطرناک است؟”

در پرونده‌ای که او به آن اشاره کرده است، فرهاد زاهدی‌فر مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ثامن، از طریق ایجاد درگاهی برای خرید و فروش آنلاین سکه و در ادامه، اعلام ورشکستگی، به گفته پلیس فتا، از هزاران نفر صدها میلیارد تومان کلاهبرداری کرد.
حال، آنگونه که زومیت گزارش داده، توانگر در نامه خود به دولت هشدار داده است که افزایش اقبال مردم به خرید ریالی رمزارزها می‌تواند، موجب متضرر شدن مردم و ضربه‌ شدید به اقتصاد و بازار سرمایه‌ کشور شود و این درگاه‌ها باید مسدود شوند.
رمزارزها؛ تهدید یا فرصت؟
اما نگرانی‌های رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس تا چه حد می‌تواند موضوعیت داشته باشد؟ امین‌حسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی در پاسخ به این پرسش، دغدغه‌ها او را از چند جهت اشتباه می‌داند و تاکید می‌کند که «رمزارزها برای اقتصاد ایران نه تهدید که فرصت هستند.»
او به تجارت‌نیوز می‌گوید: در شرایط تحریم کشور و با توجه به اینکه اکنون مذاکرات با آمریکا نیز چشم‌انداز روشنی ندارد، رمزارزها می‌توانند ابزاری برای انتقال دلار به کشور باشند و حتی مشکل ارزهای بلوکه شده ایران را در کشورهایی مانند عراق و کره جنوبی برطرف کنند.
به جای ممنوعیت، نظارت کنید
نام‌آور با تاکید بر اینکه نمی‌توان مسیر تکنولوژی را سد کرد، می‌افزاید: اگر نگرانی‌ای در حوزه فعالیت صرافی‌های داخلی وجود دارد، مجلس می‌تواند باید با قانون‌گذاری زمینه نظارت بر فعالیت آنها را فراهم کند.
او ادامه می‌دهد: بازار رمزارزها را نمی‌توان با قانون‌گذاری کنترل کرد اما ارائه مجوز به صرافی‌ها و نظارت بر فعالیت آنها، مطالبه بخشی از فعالان این حوزه از مجلس است.
به گفته این کارشناس بازارهای مالی، در آمریکا نیز صرافی‌هایی بزرگی چون کوین‌بیس، با اخذ مجوز از خرانه‌داری این کشور در حال فعالیت هستند.
نام‌آور: در شرایط تحریم، رمزارزها می‌توانند ابزاری برای انتقال دلار به کشور باشند و حتی مشکل ارزهای بلوکه شده ایران را در کشورهایی مانند عراق و کره جنوبی برطرف کنند
خطر مسدودسازی سرمایه مردم در صرافی‌های خارجی
نام‌آور ادامه می‌دهد: صرافی‌های بزرگ دنیا ایران را تحریم کرده‌اند و اگر قرار باشد فعالیت درگاه‌های داخلی نیز نیز مسدود شود، افراد از مسیرهای الکترونیک دیگری که قابل کنترل نیست، سرمایه خود را برای خرید رمزارز از کشور خارج می‌کنند. در این صورت، خطر مسدودسازی سرمایه آنها به دلیل تحریم هم وجود دارد.
او می‌گوید: بر اساس آموزه‌های دینی، ایجاد مانع برای هر موضوعی افراد را نسبت به آن مشتاق‌تر می‌کند. مقامات تصمیم‌گیر، به جای ایجاد ممنوعیت و محدودیت در این حوزه، باید به دنبال ارائه آموزش به مردم برای تبدیل ریال به دلار باشند.
این کارشناس بازارهای مالی می‌افزاید: اکنون بزرگ‌ترین صرافی‌های آنلاین دنیا، در چین فعالیت می‌کنند و این کشور، در فهرست کشورهای استخراج‌کننده بیت‌کوین نیز در جایگاه نخست قرار دارد. ایران نیز در جایگاه سوم و ششم این فهرست، در رفت و آمد است و آمار خوبی در این زمینه دارد. بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد.
به گفته نام‌آور، به نظر می‌رسد برخی موضوع خرید رمزارز از درگاه‌های پرداخت ریالی را با چالش‌هایی چون شرط‌بندی و پولشویی اشتباه گرفته‌اند اما در شرایطی که به گفته رئیس کل بانک مرکزی، این نهاد رگولاتوری در حال ایجاد ساز و کاری برای ارائه رمزارز با پشتوانه ریال است، چنین نگرانی‌هایی معنا ندارد.
ریزش بورس، ارتباطی به حضور مردم در بازار رمزارزها ندارد و دلیل آن سودسازی شرکت‌ها، پامپ قیمتی، حمایت حقوقی‌ها و اقتصاد دستوری است
ریزش بورس ربطی به رمزارزها ندارد
این کارشناس بازارهای مالی در مورد نگرانی رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس از ورود ضربه به بورس با روانه شدن سرمایه مردم به سمت رمزارزها، می‌گوید: ریزش بورس، ارتباطی به حضور مردم در بازار رمزارزها ندارد و دلیل آن سودسازی شرکت‌ها، پامپ قیمتی، حمایت حقوقی‌ها و اقتصاد دستوری است.
او تاکید می‌کند: بازار رمزارزها با گذشته تفاوت کرده و اکنون ثروتمندترین شخصیت‌های دنیا در حال سرمایه‌گذاری روی آن هستند.
نام‌آور می‌افزاید: این بازار نیز مانند هر بازار مالی دیگری امکان ریزش و اصلاح دارد و کسی نمی‌تواند به این موضوع اعتراض کند؛ همانگونه که بورس ایران نیز در عرض ۶۰ روز، بزرگ‌ترین ریزش تاریخ خود را تجربه کرد.
او ادامه می‌دهد: در دنیا نیز یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های مالی دنیا سال ۲۰۰۸ در آمریکا رخ داد. همچنین اونس جهانی طلا سال ۲۰۱۰یک اصلاح جدی را تجربه کرد و تازه سال گذشته به همان جایگاهی رسید که ۱۰ سال قبل داشت.
بازار رمزارزها هیچ ارتباطی با موضوع سکه ثامن ندارد؛ چالش‌هایی از این دست، با پشتوانه محدود داخلی و در یک فرایند خصولتی رخ دادند و یکی از عوامل آن نیز ضعف نهادهای نظارتی و قانونی بود
بازار رمزارزها با سکه ثامن قابل مقایسه نیست
این کارشناس بازارهای مالی در مورد نگرانی از تکرار تجربه کلاهبرداری سکه ثامن نیز تاکید می‌کند: بازار رمزارزها هیچ ارتباطی با موضوع مورد اشاره ندارد. چالش‌هایی از این دست، با پشتوانه محدود داخلی و در یک فرایند خصولتی رخ دادند و یکی از عوامل آن نیز ضعف نهادهای نظارتی و قانونی بود.
نام‌آور می‌افزاید: این در حالی است که اندازه بازار بین‌المللی رمرازرها به یک تریلیون دلار رسیده است و نمی‌توان آن را با بازار محدود داخلی مقایسه کرد.
او ادامه می‌دهد: هر موضوعی می‌تواند یک سویه راهگشا و یک سویه بحران آفرین داشته باشد. با نگاه حذفی، اکنون نباید به هیچ بانک و موسسه مالی و اعتباری مجوز داده شود؛ چرا که زمانی اختلاس یا بحران مالی در این بخش اتفاق افتاده است.
به گفته این کارشناس بازارهای مالی، نهادهای تصمیم‌گیر به جای درگیر شدن با چنین دغدغه‌هایی، می‌توانند با بهره‌گیری از فرصت بازار رمزارزها و با هزینه کم، برای جوانان اشتغال‌آفرینی داشته باشند.
  • منبع خبر : تجارت نیوز