خرید و فروش ارز خارج از سامانه نیما غیرقانونی است
خرید و فروش ارز خارج از سامانه نیما غیرقانونی است
کانون صرافان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به معامله حواله ارزی خارج از سامانه نیما و خرید و فروش ارزهای خارجی، خارج از سامانه سنا ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد کانون صرافان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به معامله حواله ارزی خارج از سامانه نیما و خرید و فروش ارزهای خارجی، خارج از سامانه سنا هشدار داد.”خرید و فروش ارز خارج از سامانه نیما غیرقانونی است”

کانون صرافان اعلام کرد: هرگونه معامله حواله ارزی خارج از سامانه نیما و خرید و فروش ارز خارج از سامانه سنا مطابق قوانین و مقررات غیرقانونی است.

در این اطلاعیه، تاکید شده است که عواقب ناشی از این گونه داد و ستدها بر عهده معامله‌گران است.

سامانه نیما به عنوان محل مبادلات حواله های ارزی به شمار می رود. صادرکنندگان حواله های ارزی ناشی از صادرات را در این سامانه برای فروش عرضه کرده و واردکنندگان برای رفع نیازهای ارزی خود باید از این سامانه اقدام به خرید حواله کنند.

بانک مرکزی بهمن‌ماه سال گذشته با راه‌اندازی سامانه‌ی « نیما»، مقدمات سامان‌ بخشیدن به بازار ارز کشور را فراهم کرد. سامانه‌ی نیما درواقع مخفف عبارت« نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی» محسوب می‌شود و با هدف تسهیل تأمین ارز و ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز راه‌اندازی شده است.
سامانه‌ی یادشده بدین منظور طراحی شده تا متقاضیان خرید ارز بتوانند درخواست خود را در یک بستر یکپارچه در اختیار فروشندگان ارز قرار دهند و فروشنده‌ای که تمایل به ارائه‌ی خدمات دارد، بتواند در بستری سالم و رقابتی، پیشنهاد خریدار ارز را پاسخ دهد. سامانه‌ی نیما در واقع بستری آنلاین برای خرید و فروش ارز است.

بازرگانان می‌توانند با مراجعه به سامانه‌ی جامع تجارت، درخواست خود را برای تأمین ارز ثبت سفارش‌های غیربانکی ثبت کنند. پس از ثبت سفارش و با توجه به هماهنگی صورت‌گرفته بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، این درخواست به‌صورت خودکار و برخط به سامانه‌ی نیما انتقال پیدا می‌کند و در نتیجه درخواست خرید ارز بازرگانان توسط صرافی‌ها مشاهده می‌شود و در صرافی‌ها می‌توانند پیشنهاد خود را ارائه کنند.سامانه نیما در واقع بستری آنلاین برای خرید و فروش ارز است

  • منبع خبر : ایران جیب