خرید و فروش ویلا در شمال فعلا متوقف است
خرید و فروش ویلا در شمال فعلا متوقف است
رئیس اتحادیه املاک بابل می‌گوید: فعلا وضعیت خرید و فروش ویلا در استان‌های شمالی کشور متوقف شده است. در یک ماه اخیر خرید و فروش ویلا در شمال کشور بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افت داشته است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  پیگیری‌ها نشان می‌دهد که خرید و فروش ویلا در استان‌های شمالی کشور فعلا متوقف شده است. رئیس اتحادیه املاک بابل می‌گوید: کاهش تقاضا باعث شده که روند معاملات مسکن ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

رئیس اتحادیه املاک بابل درباره وضعیت خرید و فروش ویلا در شمال به تجارت‌نیوز گفت: در شش ماه اخیر بازدهی که در بازار طلا، دلار و سکه وجود داشته در بازار مسکن وجود نداشته است. در حقیقت جهش قیمت در بازارهای دلار، طلا و سکه بیشتر از مسکن بوده و حوزه مسکن از میزان تورم ناشی در کشور عقب مانده است. فعلا وضعیت خرید و فروش ویلا در استان‌های شمالی کشور متوقف شده است.

رضا صادقی در ادامه افزود: در یک ماه اخیر خرید و فروش ویلا در شمال کشور بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افت داشته است. متاسفانه بازار خرید و فروش ویلا راکد است. برای ویلاها خریداری وجود ندارد و همچنین فروشنده ویلا نیز نسبت به چند ماه گذشته کمتر شده است.

او اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که بازار ویلا در آینده با رکود تورمی همراه است. معتقدیم قیمت ویلا تا پایان سال نه روند افزایشی و نه کاهشی دارد.

 روزهای نه چندان مساعد بازار سرمایه در هفته‌های گذشته باعث شده است که برخی از فعالان بازار مسکن از ورود تازه‌واردهای بورسی به بازار مسکن بگویند. رئیس اتحادیه املاک بابل نسبت به این مساله هشدار داد و به مسئولان گفت که «چنانچه بورس جذابیتش را از دست بدهد؛ قیمت خانه گران خواهد شد.»

رضا صادقی درباره وضعیت خرید و فروش ویلاهای شمال کشور به تجارت‌نیوز گفت: دهک‌های بالا جامعه هم به نوعی قدرت خرید مسکن را از دست داده‌اند. در حال حاضر بورس جذابیتش را از دست داده است و احتمال اینکه بخش قابل توجهی از منابع بازار سهام به سمت بازار مسکن هدایت شود، وجود دارد و چنانچه این پیش‌بینی محقق شود احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها وجود خواهد داشت.

رئیس اتحادیه املاک بابل افزود: قیمت آپارتمان ۱۰۰ متری در شمال ایران از متری هشت میلیون تومان آغاز می‌شود. کمترین قیمت یک ویلای ۱۵۰ متری با ۱۰۰ متر بنا حدود یک میلیارد تومان است. البته افزایش قیمت مسکن تاثیری در تقاضای واقعی ندارد. تقاضای مصرفی مردم ،بیش از دو سال است که به دلیل ناتوانی از خرید به حاشیه رانده شده و حتی دهک‌های هفت و هشت جامعه هم قدرت خرید خود را از دست داده اند.

او اظهار کرد: فعلا روند معاملات خرید و فروش ویلا راکد است. نه فروشنده‌ای در بازار وجود دارد و نه خریداری. به عبارت دیگر خریداران به دلیل افزایش یک‌باره قیمت‌ها هراس دارند.

صادقی با اشاره به شرایط رکود تورمی بازار مسکن گفت: چنانچه نقدینگی از بازارهای بورس، طلا یا ارز وارد بازار مسکن شود این بخش رونق نمی‌گیرد؛ چراکه در حالت کلی به دلیل توان پایین تقاضای مصرفی، بازار مسکن دچار رکود تورمی شده است.

  • منبع خبر : تجارت نیوز