خودروسازان ما حداقل کیفیت را هم رعایت نمی‌کنند!
خودروسازان ما حداقل کیفیت را هم رعایت نمی‌کنند!
رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه کف استانداردها برای خودروسازان تدوین شده اما از اجرای همین حداقل‌ها هم با بهانه‌های مختلف سر باز می‌زنند، ضمن اشاره به مهلت یک‌ماهه برای اصلاح ساختار که یک هفته به پایان آن باقی مانده است، تاکید کرد که خودروسازان بایستی به تعهدات خود در قبال مردم عمل کنند و کیفیت تولید را بالا ببرند

به گزارش صبح اقتصاد رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه کف استانداردها برای خودروسازان تدوین شده اما از اجرای همین حداقل‌ها هم با بهانه‌های مختلف سر باز می‌زنند، ضمن اشاره به مهلت یک‌ماهه برای اصلاح ساختار که یک هفته به پایان آن باقی مانده است، تاکید کرد که خودروسازان بایستی به تعهدات خود در قبال مردم عمل کنند و کیفیت تولید را بالا ببرند؛ درغیر اینصورت با همکاری پلیس از شماره‌گذاری‌خودروها جلوگیری خواهد شد.به گزارش ایسنا، در پی تصادف زنجیره‌ای ۵٠ خودرو در محور بهبهان، بحث کیفیت خودروها بسیار مورد انتقاد قرار گرفت؛ تا جاییکه ‌رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، خودروهای داخلی را به ارابه مرگ تشبیه کرد و گفت: در همین حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد.در همین رابطه، شب گذشته گفت‌وگو ویژه خبری با حضور مهدی اسلام‌پناه (رئیس سازمان ملی استاندارد) و در ارتباط‌های تلفنی و تصویری با روح الله عباسپور (سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی)،  عین‌الله جهانی (معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا)، ابوالفضل خلخالی (کارشناس صنعت خودرو کشور) و امیرحسین قناتی (معاون صنایع حمل‌ونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) نیز به این موضوع اختصاص یافت.

 

تعارض منافع جدی طرح تحول کیفیت و زنجیره تامین مجموعه صنعت خودرو

مهدی اسلام ‌پناه- رئیس سازمان ملی استاندارد ایران- در ابتدای این برنامه اظهار کرد: طبق قانونِ تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان ملی استاندارد ایران به‌عنوان سازمانی حاکمیتی و مرجع نظارتی در جهت اطمینان بخشی و اعتباربخشی به تولید کالا، واردات و صادرات است. موضوع طرح تحول کیفیت و زنجیره تامین صنعت در حوزه خودروساز و قطعه‌ساز که بسیار هم بسیط است و  ضمانت اجرای تعهدات را مدیران عالی این طرح‌های زنجیره‌ای دارند، متاسفانه در تعارض منافع جدی قرار دارند و این تعارض منافع تقریباً سبب عدم بهبود کیفیت خودروها شده است.

 

خودروسازان کف کیفیت را هم رعایت نمی کنند

اسلام‌پناه در رابطه با اینکه این سازمان استاندارد کیفیت خودروها را کف گرفته یا استانداردها در سطح بین‌المللی تدوین شده است اما خودروسازان توانایی اجرای آن را ندارند، تصریح کرد: استاندارد، کف کیفیت است و همه کیفیت نیست. نظام ارزیابی کیفی خودرو، مجموعه‌ای از عوامل و مولفه‌هاست. ما کفِ کیفیت را در نظر گرفتیم اما همان هم رعایت نمی‌شود. اینکه استانداردها رعایت نمی‌شود به این سبب است که استانداردها به کمک خودروسازها تدوین و ابلاغ می‌شود اما در نهایت خودروسازان ملزم به اجرا هستند که به بهانه‌ها و در برهه‌های مختلف ( همچون بهانه تحریم‌ها) از رعایت آن‌ها سر باز می‌زنند. تیراژ تولیدی‌ بایستی بالا رود که ناظر بر کیفیت باشد اما حفظ و افزایش آمار تولید بر کیفیت اولی‌تر است.

 

خودروسازان فقط یک ماه فرصت دارند

وی ضمن اشاره به حضور کمتر از دوماهه خود در سازمان ملی استاندارد، اظهار کرد: پس از حدود ٢٠ روز از فعالیت در سازمان استاندارد، بحث مطابق تولیدها را مطرح کردم و به خودروسازان اعلام کردم که در تایید نوع، تطابق تولیدها و مراقبت‌های زنجیره تولید، مجوز یکساله از ما  نخواهید گرفت؛ بنابراین این‌ موارد را اصلاح می‌کنیم و شما ‌اصلاحات را اجرا خواهید کرد. در نامه‌ای که سازمان ملی استاندارد ایران بطور رسمی به وزارت صمت از طرق دفتر غیرفلزی معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، صادر کرده است، صرفا به مدت یکماه به شرکت‌های خودروساز فرصت داده شده که گزارش کنترل تطابق تولید را از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱ انجام دهند. همچنین تاکید شده است که این مهلت قابل تمدید نیست. از خودروسازان تعهد خواهیم گرفت نسبت به اجرای بسیاری از این استانداردهای اجباری که سرپیچی می‌کنند مکلف شوند و حق الناس را ادا کنند. ضمانت اجرایی این مهلت یکماهه نیز این خواهد بود که چنانچه خودروسازان تعهدات خود را اجرا نکنند، جلوی شماره گذاری خودروها را به کمک پلیس راهور خواهیم گرفت و این حرف آخر ما است.

 

کیفیت ورق‌های فولادی هم مورد تایید سازمان استاندارد نیست

این مقام مسئول در رابطه با استاندارد ورق‌های فولادی مورد استفاده در بدنه خودرو، تصریح کرد: در حال حاضر ورق فولادی که در خودروهای داخلی استفاده می‌شود از نظر سازمان ملی استاندارد دارای مشکل بوده و مشمول استاندارد اجباری نیست. سازمان ملی استاندارد، ورق بدنه خودرو را تایید نمی‌کند. جالب است که شماره دنده خودرو مشمول استاندارد اجباری می‌شود اما بدنه خودرو و ورق فولادی آن مشمول استاندارد اجباری نمی‌شود! اما در برنامه‌های تدوین شده و در شورای عالی استاندرد تمامی این موارد را مطرح می‌کنیم و مصوبه شورای عالی استاندارد را خواهیم گرفت که ناظر به موضوع ارگونومیک، دینامیک، قابلیت تصادف و آیرو دینامیک، سایر آزمون‌ها و حتی چرخه عمر و خدمات خواهد بود. این موارد را به زودی در دستور کار قرار خواهیم داد.

 

در خدمات پس از فروش هیچ نظارتی وجود ندارد

رئیس سازمان ملی استاندارد در رابطه با تایید کیسه هوا (ایربگ‌) خودروها اظهار کرد: این موضوع بحث کاملاً کارشناسی است ‌و تاکنون نظر کارشناسی پلیس از حادثه تصادف در بهبهان منتشر نشده است. این موضوع بایستی در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی بررسی شود اما ایربگ در استاندارد اجباری آمده است. البته در مورد ایربگ، مباحث مختلفی به لحاظ شرایط مطرح است اما مسئولیت و سهم تقصیر بایستی روشن شود. اگر ترک فعل اتفاق افتاده باشد، بایستی برخورد شود تا برای همیشه تاریخ عبرت شود.

 

مصرف‌کننده را گروگان نگیرید!

اسلام‌پناه در ادامه با کنایه گفت: سنگ آهن ورق هنوز در معدن است اما خودرو را فروخته‌ایم! مصرف‌کننده را گروگان خود نگیریم. بایستی این انحصار را بشکنیم و در کنار اعتماد عمومی که خواست مردم است، هماهنگ حمایت کنیم. سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت و دستگاه‌های ناظر دیگر، اتحاد و انسجام درونی را در این موضوع خواهند داشت اما ضمانت اجرای تعهدات برعهده شرکت‌های خودروساز است.وی گفت:​ آزمون تصادفی خودروها را حتماً در دستور کار قرار خواهیم  داد و اعتماد مردم را جلب خواهیم کرد.

 

یک نمونه مطابق استانداردهای روز دنیا به اروپا ارسال می‌شود اما تولید انبوه آن ممکن نیست

در این برنامه همچنین ابوالفضل خلخال- عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت – در ارتباط تلفنی در رابطه با معرفی مسئول ایمنی خودرو در کشور طبق قانون گفت: براساس قانون، تولیدکننده بایستی کالای استاندارد تولید کند و سازمان استاندارد هم مسئول بررسی کیفیت کالا  خواهد بود؛ در صورتیکه کالا استاندارد باشد، مورد تایید سازمان استاندارد قرار می‌گیرد و فرآیند آن طی می‌شود.وی افزود: در رابطه با وضع استاندارد بدنه خودروهای تولید داخل و در حادثه اخیر، بحث اصلی، موضوع پایین بودن ایمنی خودروهاست. در حال حاضر تست‌های COP  که از سال ١٣٨٩-١٣٩٠ اجرا می‌شود، آزمون‌های تصادف در کشور ما انجام نمی‌شود. ما نمی‌توانیم  تشخیص دهیم که خودروی تولیدی آیا در آزمون‌های تصادف، نتیجه را مطابق استاندارد برآورد شده را ارائه می‌دهد یا خیر؟ علاوه براین نمی‌توانیم بررسی داشته باشیم که در تست‌های تاییدیه نو که برای هر نمونه خودرو انجام می‌شود، برای برخی از خودروهای داخل که در حال حاضر تولید می‌شوند، انجام می‌شود یا خیر؟ ضمن اینکه اگر انجام هم شود، استانداردهای تصادف را برآورده نمی‌کنند.وی افزود: آزمون‌هایی که در تست خودرو انجام می‌شود سالانه نیست. بطور مثال یک خودرو از شرکت خودروسازی برای آزمون‌های تصادف به کشورهای اروپایی ارسال می‌شود که همان خودرو آزمون‌ها را برآورده کرده است اما در تولید انبوه بسیاری از همان خودروها، آزمون‌ها را پاس نمی‌کنند.

 

آقایان لابی می کنند که الزام تولید خودروهای یورو ۵ به تعویق افتد

در ادامه این گفت‌وگو و در ارتباط تلفنی، عین‌الله جهانی-معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا- نیز در رابطه با حادثه اخیر و باز نشدن ایربگ‌ها، ضمن اشاره به اینکه خاطره تلخ آتش‌سوزی خودروها را فراموش نخواهیم کرد: اظهار کرد: تا زمانیکه سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست تاییدیه‌های خود را در ارتباط با خودرو و موتورسیکلت به وزارت صمت ندهند و وزارت صمت به پلیس ارسال نکند، پلیس خودرو را پلاک نخواهد کرد. ما مکلف هستیم اگر این دو سازمان تایید کردند، خودرو را شماره‌گذاری کنیم. آنچه که برای ما اهمیت دارد این است اگر از سوی سازمان استاندارد، نظارتی نباشد، ممکن است در خط تولید خودروهایی تولید شود که با آنچه که به عنوان نمونه و تست شده ارائه دادند، همخوانی نداشته باشد. تصادف اخیر نیز نشان داد که در خط تولید انحراف از مسیر استاندارد و قوانین وجود دارد.

 

اگر سازمان استاندارد وظایف خود را انجام دهد، کیفیت خودرو این گونه نخواهد بود

روح الله عباسپور-سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- هم در ارتباط تصویری با این برنامه اظهار کرد: مسئولیت استانداردسازی بر عهده سازمان ملی استاندارد است. ما در مجلس نهم برای آنکه اعمال استاندارد صورت گیرد و به وزارت صمت وابسته نباشد، این موارد را از وزارت صمت خارج کردیم تا زیر نظر نهاد ریاست جمهوری باشد تا بتواند با دقت اعمال استانداردهای لازم را در جهت تامین منافع مصرف‌کنندگان خودرو داشته باشد. در این زمینه، مجلس دو قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را در خرداد سال ١٣٨۶ تصویب و وزارت صمت را مکلف کرد که سیاست‌گذاری‌های لازم را در جهت استانداردسازی، ایجاد ایمنی، رقابت‌پذیری، کیفیت خدمات پس از فروش و کیفیت خودرو را اجرایی و نظارت کند. ضرورت و الزامات لازم در جهت کیفیت‌سازی خودرو این است که تعامل با خودروسازان بزرگ وجود داشته باشد، دانش فنی وارد کشور شود، تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی ایجاد شود اما مهمتر از همه اعمال و اجرای استانداردها است.