خودروهای خارجی چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟
خودروهای خارجی چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟
شورای رقابت وظیفه قیمت‌گذاری خودروهای چینی و خارجی را ندارد؛ پس قیمت این خودروها چگونه تعیین می‌شود؟

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  چند وقتی است پای خودروهای خارجی مونتاژی به کشور باز شده است. خودروهایی که چینی یا روسی هستند و در داخل کشور به صورت CKD وارد می‌شوند و شرکت‌های خصوصی آنها را به فروش می‌رسانند.

نکته جالبی که این بین وجود دارد، چگونگی نحوه فروش و تعیین قیمت آنهاست که سوالی را در ذهن‌ها ایجاد کرده است، چرا که در حال حاضر تعیین قیمت و نحوه فروش خودروهای داخلی یک سالی است که مشخص شده و قیمت خودروهای داخلی را شورای رقابت تعیین می‌کند و به روش قرعه‌کشی به دست مشتریان می‌رسد.
این روزها کافی است سری به فضای مجازی بزنیم و از قیمت خودروهای تازه به دوران رسیده با خبر شویم، خودروهایی که در مقایسه با دیگر خودرو‌های خارجی کیفیت مطلوبی ندارند و هر روز شاهد گران‌تر شدن آنها هستیم. جالب توجه اینجاست که قیمت‌های بازار هم هیچ قاعده و قانونی ندارند و اگر به همین منوال پیش برویم، نرخ بخش زیادی از مدل‌های مختلف خودرو‌های چینی به زودی از مرز یک میلیارد تومان در بازار خواهد گذشت.
این در حالی است که با یک حساب و کتاب سرانگشتی، می‌توان به این نتیجه رسید که نرخ خودرو‌های چینی در بازار برای مشتری بیش از حد گران تمام می‌شود. اما چند سوال این بین به وجود می آید، پس چه کسی مسئول نوسانات قیمت خودرو‌های چینی در بازار است و کدام نهاد ناظر بر عملکرد مونتاژ کنندگان خودرو نظارت می‌کند؟
چگونگی نحوه قیمت‌گذاری خودروهای خارجی در بازار؟
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با اشاره به چگونگی نحوه قیمت‌گذاری خودروهای خارجی در بازار، گفت: سازمان حمایت مسئول قیمت‌گذاری خودروهای چینی و روسی است، اما اگر خودرویی خارجی باشد، بازار قیمت آن را تعیین می‌کند و نهاد ناظری بر آن نظارت ندارد، اما سازمان حمایت نظارت ارشادی دارد.
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نحوه فروش خودروهای خارجی نسبت به ایرانی‌ها متفاوت است؟ گفت: اکنون خودروسازان خارجی به این نحوه خودرو را می‌فروشند که مشتریان در یک روز فرصت دارند ثبت‌نام کنند و همان روز باید مبلغ مورد نظر را بپردازند.
من چطوری به درآمد ماهانه ۴۵ میلیون رسیدم؟ میخوای یاد بگیری؟ کلیک کن
من چطوری به درآمد ماهانه ۴۵ میلیون رسیدم؟ میخوای یاد بگیری؟ کلیک کن
دادفر گفت: اکنون تمام خودروهای وارداتی به صورت CKD با حداقل ۲۰ درصد داخلی‌سازی وارد می‌شود. محصولات مونتاژی، چون عرضه محدودی دارند، مشمول قیمت‌گذاری نیستند. تعداد عرضه به گونه‌ای نیست که نیازی به ورود نهاد نظارتی به قیمت‌گذاری باشد. نرخ این محصولات توسط خود مونتاژکننده تعیین می‌شود.
شورای رقابت وظیفه قیمت‌گذاری خودروهای خارجی را ندارد
مصطفی صفاری، مشاور رئیس شورای رقابت نیز با اشاره به چگونگی نحوه قیمت‌گذاری خودروهای خارجی در بازار، گفت: شورای رقابت وظیفه قیمت‌گذاری خودروهای چینی و خارجی را ندارد و سازمان حمایت باید آنها را قیمت‌گذاری کند.
به گفته او، یعنی وزارت صمت مجوز به سازمان حمایت داده است تا در نحوه فعالیت خودروسازان نظارت کند.
  • منبع خبر : تجارت نیوز