خوش‌بینی بورس به وزرای پیشنهادی
خوش‌بینی بورس به وزرای پیشنهادی
امروز واکنش بازار سهام در دقایق ابتدایی، واکنش بازار به خبرهای معرفی تیم اقتصادی منفی بود اما رفته رفته در نیمه اول معاملات روند شاخص کل مثبت شد. اما نظر کارشناسان درباره رفتار احتمالی بازار بعد از معرفی کابینه دولت چیست؟

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید در چند روز گذشته انجام شد. واکنش بازار سهام به سیگنال‌های ابراهیم رئیسی مثبت بود و شاخص کل بورس به محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید.”خوش‌بینی بورس به وزرای پیشنهادی

روز گذشته رئیسی با انتخاب یک رئیس بورسی در بانک مرکزی سیگنال مثبت خود را به بورس داد. او در میان اسامی اعضای کابینه خود نام علی صالح آبادی را هم به عنوان رئیس بانک مرکزی نوشته است.
همچنین امروز اولین گمانه‌زنی‌های رسمی درباره ترکیب تیم اقتصادی رئیسی زده شده است. بر این اساس در نام‌های پیشنهادی ابراهیم رئیسی، نام محمد هادی زاهدی وفا به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی دیده می‌شود. اما امروز واکنش بازار سهام در دقایق ابتدایی بازار به این خبرها منفی بود اما رفته رفته در نیمه اول معاملات روند شاخص کل مثبت شد.
واکنش احتمالی بازار سهام به معرفی کابینه چه خواهد بود؟
ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است واکنش احتمالی بورس به معرفی کابینه اقتصادی دولت جدید محتاطانه و محافظه‌کار است. او می‌گوید، اسامی کسانی که به عنوان اعضای کابینه معرفی شدند در زمره افرادی است که موافق قیمت‌گذاری دستوری‌ هستند و تمایلی به اقتصاد بازار آزاد ندارند، همین مساله رفتار کلی بازار سهام را احتمالا تغییر بدهد.
علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه هم در این باره می‌گوید: به طور کلی می‌توان گفت یک کابینه معتدل به روی کار می‌آید. همچنین احتمال تشکیل یک تیم اقتصادی قوی در کابینه زیاد است. اما باید توچه داشت که بزرگترین مساله دولت در آینده بازگشت اعتماد به بازار سرمایه خواهد بود.
به گفته او، بازار سرمایه از دو جهتِ تورم و سوددهی شرکت‌ها قابلیت رشد دارد. در عامل دوم اتفاق خاصی در شرکت‌ها نیفتاده است اما تورم به شدت رشد کرده و این مساله رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد.
عصاری در پایان می‌گوید: به نظر می‌رسد بیشترین تاثیر در بازار سرمایه مربوط به نرخ دلار باشد. بنابراین برای پیش بینی بازار سرمایه، سیاست‌های دولت را نسبت به دلار باید پیگیری کرد. باید توجه داشت که با افزایش نرخ دلار بازار سرمایه با یک لگ کوتاه‌مدت افزایش می‌یابد و بالعکس با کاهش نرخ دلار بازار سرمایه با سرعت بیشتری ریزش می‌کند.
  • منبع خبر : تجارت نیوز