داخلی سازی ۱٫۲ میلیارد دلار قطعات صنعتی
داخلی سازی ۱٫۲ میلیارد دلار قطعات صنعتی
وزیر صنعت، معدن و تجارت از داخلی‌سازی یک میلیارد و 200 میلیون دلار قطعات صنعتی از ابتدای سال تاکنون در کشور خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات غیرنفتی تا پایان سال به 40 میلیارد دلار برسد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  رضا رحمانی در مراسم افتتاح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی با اشاره به ارزش ۲۲ میلیارد دلاری صادرات و فروش مواد معدنی طی سال جاری اظهار داشت: ۱۰ میلیارد دلار از این رقم سهم صادرات است. “داخلی سازی ۱٫۲ میلیارد دلار قطعات صنعتی”

وی با بیان اینکه طی ۹ ماهه امسال ۳۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم، افزود: پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۴۰ میلیارد دلار برسد.

رحمانی با اشاره به آغاز اجرای نقشه راه معدن طی سال جاری در کشور گفت: در این زمینه ۵۶ درصد پیشرفت داشته‌ایم و فعال‌سازی معادن کوچک نیز صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اهمیت جایگزینی معدن به جای درآمدهای نفتی اظهار داشت: امسال برنامه نوسازی معادن را در دستورکار داریم و علاوه بر این، تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی را نیز مدنظر قرار داده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به کاهش صادرات مواد معدنی طی سال جاری گفت: در این شرایط مجموع صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی افزایش داشته که مقایسه این دو مسئله نشان می‌دهد به جای خام‌فروشی، صادرات محصولات معدنی با ارزش افزوده صورت گرفته است.

به گفته وزیر صنعت، میزان صادرات سنگ‌آهن طی سال‌های گذشته به حدود ۲۳ میلیون تن می‌رسید، اما این رقم در سال گذشته به کمتر از ۸ میلیون تن رسید و امسال نیز این روند کاهشی ادامه خواهد داشت تا از خام‌فروشی مواد معدنی جلوگیری شود. “داخلی سازی ۱٫۲ میلیارد دلار قطعات صنعتی”

وی همچنین با تأکید بر لزوم جذب نیروهای نخبه دانشگاهی در رشته‌های مرتبط با بخش صنعت و معدن، گفت: اگر در جایی ببینم فامیل‌بازی اتفاق افتاده، جلوی آن را خواهم گرفت. باید از امکاناتی که دراختیار داریم امانتداری کنیم و اینها ملک شخصی نیستند.

وی افزود: به مدیران شرکت‌های بزرگ صنعتی گفته‌ام که حداقل ۵۰۰ نفر را جذب کنند و همه صنایع موظفند نفرات برتر کنکور را به کار گیرند.

رحمانی همچنین با اشاره به تصویب تأمین کالاهای اساسی با ارز ۴ هزا ر و ۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده گفت: دولت در حوزه تأمین منابع محدودیتی نمی‌گذارد، ولی باید نظام توزیع و لجستیک را اصلاح کنیم که در این زمینه استارت‌آپ‌ها می‌توانند کمک کنند.

وی در پایان با اشاره به اجرای نهضت داخلی‌سازی در کشور طی سال جاری گفت: از ابتدای سال تاکنون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار داخلی‌سازی در کشور صورت گرفته که در ایجاد اشتغال مؤثر بوده است.

  • منبع خبر : فارس