داغ شدن بازار کار با توسعه رمزارزها
داغ شدن بازار کار با توسعه رمزارزها
بازار رمزارزها به موضوعی استراتژیک در ایران و جهان بدل شده که بسیاری از نخبگان کشور در آن فعالیت دارند. اکوسیستم ارزهای دیجیتال در حال حاضر با حدود ٣٠٠ شرکت تشکیل شده که بیش از ١٠ هزار شغل برای افراد متخصص و مجرب ایجاد کرده‌اند.

داغ شدن بازار کار با توسعه رمزارزها

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد ارزش جهانی بازار رمزارزها از دو هزار میلیارد دلار فراتر رفته و ارزش روزانه تبادل رمزارزها با دو و نیم میلیون حساب کاربری فعال، بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان در کشور برآورد می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال به مدیریت ارز در کشور کمک بسیاری می‌کند. کاربران این بازار، به جای تزریق ارز خود به بازارهای غیرمولد که در نهایت به افزایش قیمت ارز منجر خواهد شد، نقدینگی ریالی و ارزی خود را به این بازار منتقل می‌کنند. خروج حجم قابل توجهی از نقدینگی و عدم سرایت آن به بازارهای غیرمولد و تورم‌زا کمک زیادی به آرامش بازارهای استراتژیک مانند مسکن، طلا و ارز می‌کند.

 برخوردهای سلبی و زیرزمینی شدن استخراج

به گفتــه کارشناســان ارزهای دیجیتال مسیر بسیار خوبی برای خنثــی کــردن تحریم‌ها علیه ایران به شمار می‌روند چراکه قابل پیگیری نیستند. کاربران، صاحبان کسب‌وکارهای ایرانی و صادرکنندگان می‌توانند با حذف واسطه‌های مورد نیاز برای جابه‌جایی پول در صرافی‌های بین‌المللی و با صرف کمترین زمان نیازهای کشور را از طریق ارزهای دیجیتال تامین کنند. چهره‌های علمی برجسته دنیا خالقان بسیاری از ارزهای دیجیتال محبوب دنیا هستند و اعتماد شرکت‌های بسیار بزرگی مانند پی پل و آمازون به این فناوری باعث بهبود روزافزون این فناوری‌ها شده است.

کشورهای بزرگ صنعتی دنیا مانند چین، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا سرمایه‌گذاری‌های بسیار گسترده‌ای روی فناوری‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال کرده‌اند. تسلا به‌عنوان یکی از مهمترین شرکت‌های فناوری‌های فوق پیشرفته دنیا بخش قابل توجهی از سرمایه خود را به بیت‌کوین تبدیل کرده است. فعالان و متخصصان این حوزه تاکید دارند قانونگذار باید با وضع قوانین به‌روز و شفاف فعالیت در این حوزه را زیر چتر خود ببرد و در این راستا آماده هرگونه همکاری خواهند بود. برخوردهای سلبی فقط حذف صورت مساله است و منجر به زیرزمینی شدن و عدم کنترل و نظارت این صنعت می‌شود.

 بازار سرمایه و نقش بیت‌کوین‌

در سال ١٣٩٩با همکاری انجمن فینتک و بانک مرکزی و فعالان حوزه رمزارزها پژوهشی گسترده درباره اقدامات صورت یافته در زمینه رگولاتوری در سایر کشورها صورت گرفت و نقاط قوت و ضعف هر یک و تجارب حاصل از این اقدامات تشریح شد. نتیجه حاصل از این پژوهش در قالب سند ١٧٢ بندی به‌عنوان منبع اطلاعاتی موردنیاز برای رگولاتور به نهادهای ذی‌ربط ارائه شد تا از آن برای قانون‌گذاری سنجیده و اصولی استفاده شود. ایران رتبه ششم در استخراج بیت کوین را میان کشورهای دنیا دارد و باید برای بهره‌برداری از این فرصت، امکان مبادله داخلی وجود داشته باشد، چراکه نبود یا محدود کردن آن، باعث خروج ارز از کشور می‌شود.

استخراج رمز ارز بدون امکان معامله آن بی‌معنی است. به گفته تحلیلگران، بیت‌کوین در ایران هیچ تهدیدی برای بورس محسوب نمی‌شود. بورس و بیت‌کوین دو ابزار مالی با عملکردهای متفاوت هستند که در نهایت هیچکدام نمی‌توانند یکدیگر را تحت‌الشعاع قرار دهند و مکمل یکدیگر به جهت تنوع‌بخشی سبد سرمایه مردم هستند. حل مشکل بورس با ممنوعیت ارزهای دیجیتال ممکن نیست. به گفته مسئولان و کارشناسان، ما باید از ظرفیت رمزارزها برای تسهیل تجارت و گردش پولی و کاهش هزینه‌های مالی در کشور استفاده کنیم که این امر با بهره‌گیری از نظرات کارشناسی و قانونگذاری‌های صحیح موجب انتفاع کشور و مردم از ظرفیت رمز ارزها می‌شود. تصمیم‌گیری‌های بدون مشورت با متخصصان بدون شک باعث زیرزمینی شدن فعالیت این بازار بین‌المللی و چند هزار میلیارد تومانی خواهد شد؛ اتفاقی که ضربه‌ای سنگین بر پیکره اقتصاد ایران وارد می‌کند.”داغ شدن بازار کار با توسعه رمزارزها”

 ضعف استراتژیک

صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که تضعیف این صنعت استراتژیک که می‌تواند در آستانه فصل جدید تاریخ کشور یکی از بازوهای قدرتمند ایران در عرصه‌های بین‌المللی باشد، بدون تردید آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره اقتصاد وارد خواهد کرد. پیامدهای مخرب برخوردهای قهری شامل و نه محدود به موارد زیر خواهد بود:

برخورد قهری و انسداد بسترهای شفاف و قـابل نظارت موجود در عمل مصـداق بارز «خود تحریمی» و به معنی توقف تمــامی فعالیــت‌های شفاف و قانــونی این حوزه است. سوق دادن سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته روی رمزارز از بستــرهای قابل نظارت داخلی به بسترهای فاقد امکان نظارت در خارج از کشور همچون کوینکس، بایننس و دیگران و همچنین افزایش احتمال بلوکه شدن سرمایه‌گذاری‌های صورت پذیرفته در پلتفرم‌های خارجی .ایجاد سردرگمی برای سرمایه‌گذاران داخلی، سوق دادن سرمایه‌ها به کانال‌های غیرقابل نظارت و در نتیجه آن پیامد منفی خروج ارز از کشور نظیر آنچه در پایان سال ١٣٩٩ و پس از خبر اعمال محدودیت بر فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال رخ داد.”داغ شدن بازار کار با توسعه رمزارزها”

در این مقطع زمانی با ابلاغ بخشنامه شاپرک مبنی بر احتمال انسداد ارائه خدمات پرداخت‌یاری به بسترهای مبادله رمزارز ایرانی، در بازه زمانی چند روزه مردم بدون دخالت بسترهای ایرانی بیش از ٥٠ میلیون دلار دارایی رمز ارزی خود را به بسترهای غیرایرانی منتقل کردند. ایجاد ریسک برای سرمایه‌گذاران داخلی به‌واسطه ضعیف شدن پلتفرم‌های داخلی و حذف امکان پاسخگویی به سرمایه‌گذاران از دست رفتن بیش از ده هزار فرصت شغلی ایجاد شده در این صنعت و تضییع فرصت‌های دولت در دریافت مالیات‌های مرتبط با کسب‌وکارهای قانونی این حوزه. ایران در بین ٧٢ کشور در حال توسعه براساس معیارهای سازمان ملل متحد رتبه سوم را در فرارمغزها در اختیار دارد. اهمال در توسعه این صنعت باعث خروج سرمایه‌های ارزشمند انسانی از کشور خواهد شد.

  • منبع خبر : ایران جیب