دامداران از عرضه دام به بازار خودداری می‌کنند
دامداران از عرضه دام به بازار خودداری می‌کنند
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار گفت: کمبود عرضه دام باعث افزایش قیمت شده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد علی اصغر ملکی با بیان اینکه به دلیل ذبح فراوان دام در عید قربان و کم شدن عرضه دام در بازار، در هفته جاری با نوساناتی در قیمت گوشت مواجه بودیم، اظهارداشت:ورود دام به تهران بنا بر دلایل عنوان شده، مقداری کاهش یافته، به همین دلیل  قیمت گوشت گوسفندی در هرکیلوگرم حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان افزایش داشته و در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه برای مغازه دار بین ۹۵ تا ۹۶ هزارتومان و  برای مصرف کنندگان بین ۱۰۴ تا ۱۰۵ هزارتومان است.

وی درباره اینکه دامداران مدعی هستند که با انباشت دام در کشور مواجه شده ایم، چرا عرضه دام به بازار کاهش یافته است؟، اضافه کرد:پس چرا عرضه در میادین کم است و این مساله موجب افزایش قیمت شده است؟

ملکی توضیح داد: البته برخی دامداران دام های خود را نگه داشته اند و وزن این دام افزایش زیادی داشته به طوری که از شرایط کشتار تهران خارج شده و در این استان جذب نمی شود چون هم قیمت دام و هم وزن آن بالاست.

وی درباره اینکه آیا این دام ها فقط در استانهای مبدا و همجوار جذب می شوند؟، گفت: در این استانها نیز جذب کم است و خریدار وجود ندارد. این دام ها در حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم وزن و نزدیک به دو میلیون و ۶۰۰ هزارتومان تا دو میلیون و ۷۰۰ هزارتومان قیمت دارند. بنابراین هر کسی از عهده خرید آنها بر نمی آید.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره اینکه آیا با افزایش وزن کیفیت گوشت دام کاهش می یابد؟، اضافه کرد: گوشت چرب می شود و شما اگر بعنوان مشتری به مغازه مراجعه کنید این نوع گوشت را خریداری نمی کنید. زمانی که وزن دام از ۵۰ تا ۵۵ کیلوگرم بالاتر می رود گوشت آن چرب می شود و در استان تهران خریدار ندارد.

ملکی با اشاره به اینکه قیمت دام زنده در عید قربان حدود ۴۶ تا ۴۷ هزارتومان بود، افزود: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم دام زنده به حدود ۵۰ هزارتومان رسیده و همین مساله نیز باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی به این پرسش که بنابراین دامداران خودشان مقصر هستند که از عرضه به موقع دام هایشان به بازار خودداری کرده اند؟، پاسخ داد: در واقع آنها تصور می کردند شرایط امسال نیز مانند سال قبل خواهد بود. ابتدای سال نیز وضعیت بارندگی و مراتع خوب بود، دام ها را چرا بردند و نگه داشتند و حالا که با چنین بازاری مواجه شده اند می گویند چه کنیم.

ملکی ادامه داد: این دام ها الان جذب بازار نمی شود اما در ایام محرم با فعالیت تکایا و …  این دام ها خریداری و جذب بازار خواهد شد.

وی درباره اینکه چه پیش بینی برای قیمت گوشت در روزهای آینده دارید؟، گفت:از نظر ما قیمت در عید قربان مناسب بود نه دامدار ضرر می کرد و نه خریدار اما بعد از عید قربان قیمت ها افزایش یافت و بازار از داشته های خود تهی شد، دام زنده عرضه نشد و نرخ ها بالا رفت. بنابراین بازار به بحث عرضه و تقاضا بستگی دارد اگر عرضه زیاد باشد قیمت ها معمولا شکسته می شود اما اگر عرضه کم باشد افزایش قیمت خواهیم داشت.

دامداران از عوامل اختلال در بازار گوشت هستند/ عده ای، سوژه هایی به کار می گیرند که صادرات دام را آزاد کنند

ملکی درباره اینکه آیا فکر می کنید در حال حاضر دام با وزن مناسب برای عرضه به بازار نداریم یا اینکه دامداران باز دام ها را برای فرصت مناسب تر نگه داشته اند که قیمت را بالا ببرند؟، افزود: دام داریم نگاه آنها به این است که حدود دو هفته دیگر به آغاز ماه محرم مانده است.

وی توضیح داد: در حال حاضر حجاج در حال بازگشت به کشور هستند و دام می خرند و قربانی می کنند. بعد از اینکه آمدن آنها تمام شود به فاصله کمی ماه محرم شروع می شود. بعد ماه صفر و اربعین را پیش رو داریم و دامداران این نگاه را دارند که در آن ایام با قیمت های ایده ال دام خود را می فروشند.

ملکی درباره اینکه بنابراین دامداران با عدم عرضه به موقع دام ها یکی از عوامل اختلال در بازار گوشت قرمز هستند؟، گفت: بله، وقتی دام را عرضه نمی کنند و به طمع اینکه قیمت آن بالا برود دام را نگه می دارند وزن آن هم بالا می رود. آنها با این نگاه که سال قبل بازار دچار چالش شد، با کمبود مواجه بودیم و دام هایشان را توانستند به قیمت های ایده آل خود اعمال نرخ کنند، امسال نیز همین افکار را دارند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره اینکه برخی دامداران درخواست آزاد شدن صادرات دام را داشته اند، افزود: آنان همیشه به دنبال این کار بوده اند. برخی افراد به دنبال صادرات  هستند و تلاش می کنند با سوژه هایی که به کار می گیرند مجوز صدور دام بگیرند. معمولا برای محرم دام زیادی از کشور به عراق گسیل پیدا می کند بویژه برای اربعین این اتفاق زیاد رخ می دهد و  با پول آنها مقرون به صرفه تر نیز است. تمام این موارد دیدگاه هایی است که پشت سر این عدم عرضه می توان به آن نگاه کرد.

  • منبع خبر : مهر