دامنه نوسان بورس ۵ درصد باقی می‌ماند
دامنه نوسان بورس ۵ درصد باقی می‌ماند
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نتایج جلسه شورای عالی بورس، از باقی ماندن دامنه نوسان بورس در همان ۵ درصد خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد فرهاد دژپسند در جمع خبرنگاران و پس از پایان جلسه شورای عالی بورس، اظهار کرد: طبق تصمیمات قبلی، دامنه نوسان بورس همچنان همان ۵ درصد باقی می‌ماند و حجم مبنا هم قرار شد که ادامه پیدا کند. تلاش می‌کنیم که عرضه اولیه را در هفته باقی مانده از سال جاری و اویل سال آینده با سرعت بیشتر ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه باید اعلام کنم که این سرمایه و پشتوانه برای وجود دارد که رئیس جمهور برای عرضه سهام دولتی ما را حمایت می‌کند و ان‌شاءالله آیین‌نامه‌هایی که باید در اجرای قانون بودجه سال ۹۹ تصویب کنیم را در اولین فرصت در دولت مطرح کنیم.

وزیر اقتصاد افزود: همچنین قرار شد تا در اولین جلسه شورای عالی بورس سازوکاری که باید طراحی کنیم را در شورای عالی بورس بیاوریم که این یک فرصت طلایی خواهد شد تا سهام دولتی را عرضه کنیم.”دامنه نوسان بورس ۵ درصد باقی می‌ماند”

دژپسند در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: باید عرضه اولیه که برای نهادهایی همچون سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشور و لشگری است را انجام دهیم تا بتوانیم از طریق افزایش عرضه اولیه، مطالبات گسترده و درست مردم را تعمیم دهیم.

وزیر اقتصاد ضمن درخواست حمایت رئیس‌جمهور از عرضه شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه، اعلام کرد در روزهای آتی عرضه‌اولیه شرکت‌های جدید با شدت و شتاب بیشتری پیگیری می‌شود و در بودجه ۹۹ نیز این موضوع لحاظ شده است. یکی دیگر از تصمیمات این جلسه، بازگشت حجم مبنا به روال عادی بود.

در چند روز اخیر، تصمیمات ناگهانی سازمان بورس در خصوص تغییر در نحوه محاسبه حجم مبنا و همچنین کاهش دامنه نوسان بورس و فرابورس از پنج به دو درصدی موجب اعتراض گسترده فعالان بازار سهام شده بود؛ به طوری که در نهایت سازمان بورس تصمیم به لغو اعمال تغییر در دامنه نوسان تا اطلاع ثانوی گرفت و حالا به نظر می‌رسد اعتراضات فعالان نتیجه داده و در آینده نزدیک از کاهش دامنه نوسان خبری نباشد.

بازار سهام کشور در سه روز معاملاتی این هفته روندی نزولی داشته و از کانال ۵۵۰ هزار واحدی به کانال ۵۱۹ هزار واحدی سقوط کرده است. در پایان معاملات امروز نیز شاخص کل افتی ۱۴ هزار واحدی را به ثبت رساند. موضوعی که نگرانی‌های زیادی را در خصوص آینده این بازار سودده در سال جاری برای فعالان خرد و کلان بورس ایجاد کرده است. سقوطی که حتی ترافیک عرضه اولیه‌ نیز نتوانست جلوی آن را بگیرد و در حالی که بازار روندی صعودی را در ارزش معاملات در هفته گذشته در پیش گرفته بود و توانسته بود از نظر حجم و ارزش معاملات رکوردشکنی کند، در این هفته با افت حجم معاملات مواجه شد.

  • منبع خبر : ایسنا