درخواست تولیدکنندگان تخم مرغ از وزارت صمت برای ازسرگیری صادرات
درخواست تولیدکنندگان تخم مرغ از وزارت صمت برای ازسرگیری صادرات
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن بابیان اینکه تصمیم ناگهانی دولت برای ممنوعیت صادرات تخم مرغ زیان سنگینی به مرغداران وارد کرده است، ازمکاتبه باوزارت صمت برای حل این مشکل خبرداد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد رضا ترکاشوند با بیان اینکه تولید تخم مرغ در کشور بیش از نیاز داخل است، اظهارداشت: حداقل ۱۰ درصد تولید مازاد داریم که البته این میزان مازاد طبق برنامه و با هدف صادرات انجام شد؛ ضمن اینکه برای مواردی که به دلیل بیماری یا مسائل دیگر کشور دچار کمبود می شود این تولید مازاد کسری را جبران می کند.

وی با اشاره به ممنوعیت صادرات تخم مرغ در دی ماه سال گذشته، افزود: این ممنوعیت بی دلیل باعث شد که ما مشتریان خود را در بازارهای بین المللی از دست بدهیم و متاسفانه یک نامه از سوی دولت ظرف یک هفته تمام برنامه های صادراتی ما را برهم زد و باعث شد به دلیل بدقولی که ایجاد شد، مشتریان دیگر به سراغ ما نیایند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن اضافه کرد: پیگیری هایی که انجام دادیم موجب شد در اردیبهشت ماه مجددا ممنوعیت صادرات لغو شود اما متاسفانه بازارهای ما از دست رفته و به راحتی نمی شود آنها را برگرداند.

ترکاشوند ضمن انتقاد از تصمیم غیرکارشناسی دولتمردان در ممنوعیت صادرات، تصریح کرد: سالها تلاش و هزینه شده بود تا بتوانیم بازارهایی را برای صادرات به دست آوریم اما تصمیم دولت باعث از دست رفتن این فرصت شد و مجددا باید دوباره سالها تلاش و هزینه کنیم و خسارت دهیم.

وی با بیان اینکه در طول شش ماه گذشته زیان سنگینی به صنعت مرغ تخم گذار وارد شده است، گفت: چرا که ما موفق به صادرات محصول مازاد نشدیم و  قیمت تخم مرغ به شدت افت کرد.

این مقام مسئول درباره اینکه آیا برآورد شده که میزان خسارت به صنعت چقدر بوده است؟، با اشاره به اینکه نرخ مصوب هرکیلوگرم تخم مرغ ۷۷۴۰ تومان است، افزود:برآورد دقیقی در این زمینه نشده اما  قیمت این کالا در حال حاضر به زیر ۶ هزارتومان رسیده و با مقایسه این عددها می توان به راحتی متوجه شد که صنعت در شش ماه گذشته چقدر خسارت کرده و  این مساله ادامه تولید، حفظ گله ها و جوجه ریزی با مشکل مواجه خواهد کرد.

تولید روزانه ۲۵۰۰ تن تخم مرغ در کشور

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه روزانه نزدیک به ۲۵۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می شود، افزود: چندی قبل زمانی که تنظیم بازار بر عهده وزارت جهاد بود وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی اموردام خرید توافقی تخم مرغ را انجام دادند که این امر در کنار صادراتی که به سختی صورت می گرفت باعث شد قیمت تا حدودی متعادل شود.

ترکاشوند تصریح کرد: متاسفانه چون ما نتوانستیم به صورت رسمی وارد بازار عراق شویم رقبایمان نیز به گونه ای عمل کردند که دیگر نتوانیم به راحتی جایگاه قبلی خود را بگیریم.

وی ادامه داد: از طریق دفتر امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه پیگیری می کنیم که صادرات رسمی به عراق داشته باشیم چرا که عمده صادرات ما نیز به همین کشور انجام می شود.

آماده جمع آوری تخم مرغ مازاد هستیم/دولت از تخم مرغ های مازاد بعنوان ذخایر چرخشی استفاده کند

ترکاشوند ادامه داد: همچنین بنده اخیرا نامه ای به قائم مقام بازرگانی وزارت صمت نوشته و از وی درخواست کرده ام اقدامی برای بازگرداندن بازارهای صادراتی انجام دهد. امیدوار هستیم که مسئولان وزارت صمت این مکاتبات را جدی بگیرند و هر چه زودتر اقدامات لازم را انجام دهند.

وی اضافه کرد: همچنین از وزارت صمت خواسته ایم خرید توافقی تخم مرغ مجددا از سر گرفته شود.

ترکاشوند با بیان اینکه دولت می تواند تخم مرغ های مازاد را خریداری و ذخیره و از آن بعنوان دخایر چرخشی استفاده کند، گفت: طی یکی دو ماه آینده که تقاضا زیاد می شود دولت می تواند از این ذخایر برای تنظیم بازار بهره ببرد.

وی تصریح کرد: ما حتی اعلام کرده ایم که اگر هزینه های ذخیره سازی در اختیار اتحادیه میهن قرار بگیرد آمادگی داریم عملیات جمع آوری تخم مرغ های مازاد  از تولیدکنندگان را انجام دهیم.

  • منبع خبر : مهر