در نشست ریلی ایران، عراق و سوریه چه گذشت؟
در نشست ریلی ایران، عراق و سوریه چه گذشت؟
نشست سه‌جانبه همکاری‌های حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه امروز (دوشنبه) برگزار شد که مهم‌ترین محورهای آن، اتصال ریلی بندر امام خمینی (ره) به بندر لاذقیه و تشریح آخرین وضعیت خط آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه – بصره بود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد این نشست سه جانبه در حالی از صبح امروز در محل ساختمان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که در ابتدا خیرالله خادمی-مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- ضمن تشریح آخرین وضعیت خط آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه – بصره که مورد توافق جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، بیان کرد که پیشبرد این پروژه مورد توافق ایران و عراق است و بعد از سفر رئیس جمهوری ایران به عراق اقدامات خوبی برای شروع عملیات اجرایی پروژه مذکور انجام شده است و طی سه ماه آینده آماده شروع عملیات هستیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد که تفاهم‌نامه‌ای به منظور ایجاد ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی به امضا رسیده و مسئولیت‌های مدیران راه آهن ایران و عراق برای اجرای این پروژه مشخص است و بعد از این توافق سرمایه‌گذار و پیمانکار پروژه نیز مشخص شده‌اند که بنیاد مستضعفان انجام آن را بر عهده دارد.

آغاز پروژه اتصال سربندر از بندر امام خمینی (ره) به خرمشهر

پس از خادمی، سعید رسولی-مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران- از اتصال ریلی بندر امام خمینی (ره) به بندر لاذقیه سوریه خبر داد و اظهار کرد که پروژه اتصال سربندر از بندر امام خمینی (ره) به خرمشهر مدنظر قرار گرفته و فاز اول آن در منطقه آزاد خرمشهر آغاز شده است.

وی یادآور شد که با تکمیل خط آهن شلمچه – بصره و در امتداد اتصال بندر امام خمینی (ره) به بندر خرمشهر شاهد اتصال بندر امام خمینی (ره) به بندر لاذقیه سوریه خواهیم بود و اهمیت این کریدور ریلی بسیار بیشتر از سایر کریدورهای ترانزیتی است، چرا که خوزستان قطب بزرگ فولادی و نیز مرکز کشاورزی کشور است.

رسولی با تاکید بر اینکه قصد داریم بتوانیم با اتصال راه آهن شلمچه – بصره حلقه مفقوده اتصال خطوط ریلی بین ایران، عراق و سوریه را کامل کنیم، گفت که هر سه کشور اراده جدی برای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی دارند و اتصال ریلی و برقراری کریدورهای ترانزیتی بین ایران، عراق و سوریه خواسته مقامات عالی رتبه هر سه کشور است.

درخواست عراقی‌ها در مورد بنیاد مستضعفان!

طالب جواد کاظم -مدیرعامل راه آهن جمهوری عراق- نیز در این نشست سه جانبه خواستار اتصال هر چه سریع‌تر خط ریلی شلمچه – بصره شد و تاکید کرد که اتصال خط آهن شلمچه – بصره باید هر چه سریع‌تر مد نظر قرار گیرد و با توجه به اینکه هدف اتصال شبکه ریلی در منطقه، خط آهن شلمچه – بصره است، جمهوری عراق تمایل دارد این کشور به خطوط ریلی ایران و سوریه متصل شود.

نکته جالب اما درخواست عراقی‌ها از راه آهن ایران بود و مدیرعامل راه آهن عراق درخواست کرد که قبل از امضای قرارداد با بنیاد مستضعفان، با راه آهن عراق مشورت شود، چراکه مدعی شد “پیش از این تجربه‌هایی را داشته‌ایم و نمی‌خواهیم با شرکتی قرارداد ببندیم که سبب عدم پیشبرد فعالیت‌ها شود. ”

با این حال رسولی در پاسخ به دغدغه عراقی‌ها اعلام کرد که بنیاد مستضعفان، اسمش مستضعفان است اما یکی از بزرگترین و قوی‌ترین شرکت‌ها در ایران است و به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی متعلق به مستضعفان فعالیت می‌کند و راه آهن به عنوان بهره بردار ضمانت این پروژه را پذیرفته است.

  • منبع خبر : ایسنا