در همه میدان‌های بزرگ مشترک نسبت به همسایگان وضع مناسبی داریم
در همه میدان‌های بزرگ مشترک نسبت به همسایگان وضع مناسبی داریم
وزیر نفت گفت: اکنون در همه میدان‌های بزرگ مشترک بحمدالله نسبت به همسایگان وضع مناسبی داریم.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه صبح امروز در مراسم افتتاح سه طرح ملی نفت، گفت: طرح توسعه میدان نفتی آذر و پتروپالایشگاه کنگان با مجموع سرمایه‌گذاری حدود ۲.۶ میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد.”در همه میدان‌های بزرگ مشترک نسبت به همسایگان وضع مناسبی داریم”

وی افزود: با توجه به سیاست دولت مبنی بر اولویت بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز و تعهد وزارت نفت در این دوره بر تعیین تکلیف و توسعه میدان‌های مشترک، خوشبختانه تا پایان دولت به جایی می‌رسیم که همه این میدان‌ها دارای قرارداد و پیمانکار باشند.

وی تصریح کرد: اکنون در همه میدان‌های بزرگ مشترک بحمدالله نسبت به همسایگان وضع مناسبی داریم.

به گفته زنگنه، ظرفیت تولید نفت خام در میدان‌های مشترک غرب کارون شامل میدان‌های آزادگان، یاران و یادآوران از روزانه ۷۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

وزیر نفت گفت: میدان آذر یکی دیگر از میدان‌های مشترک کشور است که طرح توسعه آن با سرمایه گذاری ۱.۶ میلیارد دلاری در این دولت، روزانه ۶۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده است.

طرح توسعه میدان نفتی آذر در سال ۱۳۹۱ در قالب بیع متقابل با یک شرکت ایرانی امضا شد و پیشرفت آن در خرداد سال ۱۳۹۲ حدود ۶ درصد بود. تولید انباشتی میدان آذر تاکنون حدود ۳۶ میلیون بشکه نفت بوده است.

زنگنه توضیح داد: نکته مهم درباره این طرح تکمیل زنجیره ارزش در آن بوده است؛ به این معنا که گاز همراه ترش تولیدی از این میدان پس از جداسازی به مرکز جمع آوری گاز دهلران منتقل و از آن طریق به NGL-۳۱۰۰ ارسال می‌شود.

این مقام مسئول گفت: اقدام‌های گسترده‌ای در زنجیره فعالیت‌های نفت و گاز و پتروشیمی در استان ایلام در حال اجراست که مجموع سرمایه‌گذاری در آنها به بیش از ۵.۳ میلیارد دلار بالغ می‌شود که با منظور کردن کارخانه NGL۳۱۰۰ و پتروشیمی دهلران این رقم به ۶.۸ میلیارد دلار می‌رسد.”در همه میدان‌های بزرگ مشترک نسبت به همسایگان وضع مناسبی داریم”

وی با بیان اینکه قرارمان این بود امسال ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ١١.۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری برسد، ادامه داد: این طرح در زنجیره تولید محصولات پتروشیمی، یک طرح مادر تولید کننده خوراک است. در این دولت اقدام‌های گسترده‌ای برای تولید خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی صورت گرفت که تضمین کننده استمرار فعالیت و توسعه این صنعت خواهد بود.

به گفته زنگنه، طرح پترو پالایشگاه کنگان، در کنار پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی با حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری احداث شده است. در پایین دست طرح پتروپالایشگاه کنگان یک واحد الفینی با ظرفیت یک میلیون تن اتلین و سه واحد تولید پلی‌اتیلن ٣٠٠ هزار تنی با سرمایه‌گذاری ١.۵ میلیارد دلار و در مجموع ۴٠ درصد پیشرفت در حال ساخت است.

وی دلیل تأخیر در اجرای طرح پترو پالایشگاه کنگان را اعمال تحریم‌ها و تأمین مالی آن عنوان کرد.

  • منبع خبر : مهر