در کرونا چه کسب‌وکارهایی سود کردند؟
در کرونا چه کسب‌وکارهایی سود کردند؟
با شیوع ویروس کرونا در ایران، بازارهای اقتصادی تغییراتی جدی را تحت ‏تاثیر کاهش شدید مشتریان، کسادی کسب‌وکار و تعطیلی برخی از واحدهای ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد ابتکار: با شیوع ویروس کرونا در ایران، بازارهای اقتصادی تغییراتی جدی را تحت ‏تاثیر کاهش شدید مشتریان، کسادی کسب‌وکار و تعطیلی برخی از واحدهای صنفی تجربه کردند و زیان‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شدند. اما در این شرایط برخی از مشاغل با رونق ویژه‏ای مواجه شده‌اند و از گزند کرونا در امان ماندند. این مشاغل در روزهای کرونایی سودهای کلانی را به سمت خود روانه کردند و بازارشان بیش از هر زمان دیگری داغ شد.

ابتلاء به ویروس کرونا استفاده از ماسک، ژل شست ‏وشو و برخی از مواد غذایی را در صدر توصیه‌های ایمنی و بهداشتی برای جلوگیری از آلودگی به این ویروس قرار داد و این توصیه‌ها با سرعت بالایی در فضای مجازی دست به دست می‌شود. همزمان با این توصیه‌ها دلالان و سودجویان وارد عمل شدند و برای کسب سود بیشتر سلامت و بهداشت خانوارها را در معرض خطر قرار دادند. در ابتدای ماجرا نشان از کمبود بی‌سابقه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در بازار بود و اگر هم این اقلام یافت می‌شد با قیمت‌های غیرواقعی به دست مصرف‌کننده می‌رسید.

از سوی دیگر سایه سودجویان در بازار محصولات خوراکی نیز دیده می‏شد. پس از شیوع این ویروس در کشور برخی‌ها در فضای مجازی به شهروندان مواد غذایی خاصی را جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا، توصیه می‌کردند. با گذشت چند روز از این توصیه‏ها، ما به یکباره شاهد افزایش قیمت این اقلام خاص در بازار بودیم و افراد به علت نگرانی از ابتلا به کرونا، وادار به خرید سیر، زنجبیل و مرکبات خصوصا لیمو ترش و … با قیمت‌های متفاوت و بالا شدند. با توجه به این مسائل به راحتی می‌توان فهمید که شیوع ویروس کرونا بازار دلالان را داغ کرد و در این هیاهیو آنها را به سودهای قابل توجهی رساند.

کرونا بازار کدام مشاغل را در ایران داغ کرد؟

علاوه ‌بر بازار دلالان بسیاری از کسب‏وکارها نیز از آتش کرونا در امان ماندند و روزهای خوبی را تجربه کردند. این ‌روزها بازار محصولاتی همچون ژل‌های ضدعفونی‌کننده، ماسک، دستکش و… داغ شده و ما شاهد صف‌های طولانی برای خرید این محصولات در داروخانه‌ها هستیم، این در حالی است که قفسه برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خالی از محصولات پرمصرف خانوار بوده و مصرف‌کنندگان برای تهیه آنها راهی داروخانه‌ها می‌شوند. اما داروخانه‌ها تنها برندگان روزهای کرونایی نیستند. پس از داغ شدن بازار الکل، ژل ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش، حالا نوبت فروشگاه‌های لوازم بهداشتی بود که با عرضه این محصولات، از بازار عقب نمانند. در همان روزهای اول پشت ویترین اکثر فروشگاه‌های لوازم بهداشتی کاغذهایی نصب شد که خبر از وجود محصولات بهداشتی همانند ژل‌های شست‏وشو می‌داد.

البته باید توجه داشته باشیم که داروخانه‌ها و یا فروشگاه‌های بهداشتی تنها واحدهای صنفی شلوغ این‌ روزها نبوده و عطاری‌ها نیز در چنین شرایطی شاهد داغ شدن بازارشان هستند و بیش از هر زمان دیگری از فروش محصولات خود سود می‌کنند. کافی است سری به عطاری‌ها بزنیم و سوالی از محصولات پرفروش روزهای کرونایی کنیم، آنگاه خواهیم دید که پودر زنجبیل، عنبرنسا، چهار تخم، اسپند و… از جمله محصولاتی هستند که خانوارها برای خرید آنها در عطاری‌ها صف می‌کشند. نخستین مراجعه‌کنندگان به عطاری‌ها پس از ورود کرونا به کشور، مصرف‌کنندگانی بودند که در شبکه‌های اجتماعی از طبع گرم به عنوان مانعی برای مبتلا شدن به کرونا مطالبی را خوانده بودند، به همین دلیل عطاری‌ها با تقاضای بالایی برای محصولاتی که طبع گرم دارند روبه‌رو شدند. از سوی دیگر بازار میوه‌فروشی‌ها نیز رونق خوبی را تجربه کردند و قیمت میوه‌جات و صیفی‌جاتی همانند پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، سیر و زنجبیل با افزایش قیمت روبه‌رو شدند‏ تا جایی که این افزایش قیمت آه از نهاد مصرف‌کنندگان در‌آورد.

بنابراین مصرف زیاد میوه و سبزی در این ایام کرونایی باعث شد تا میوه‏ فروشی‌ها هم از گزند کرونا در امان بمانند و در این آتش نسوزند. حال باید دید که آیا در این شرایط سودآوری این مشاغل می‌تواند دلیل برای شکل‌گیری علاقه‏ مندی به کسب‏و‏کارهای خاصی در بین صاحبان مشاغل و یا سرمایه‌گذاران شود یا خیر؟ در این راستا آلبرت بغوزیان، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به رونق گرفتن برخی از کسب‌وکارها در روزهایی که بسیاری از مشاغل با ویروس کرونا دست به گریبان هستند، به «ابتکار» گفت: این‌ روزها بسیاری از صاحبان مشاغل خانه‌نشین شده‌اند. این در حالی است که برخی از کسب‌وکارها همانند داروخانه‌ها، عطاری‌ها و… روزهای خوبی را پشت سر می-گذرانند. در این شرایط بسیاری به فکر تعویض شغل خود برای سودآوری می‌افتند و به سمت مشاغل نام برده شده حرکت می-کنند. اما برای سرمایه‌گذاری در این کسب‌وکارها باید توجه کرد که ماندن در حالت رونق بستگی به چند عامل مهم دارد. اولین عامل فرض ماندگاری این ویروس برای مدت طولانی است. اگر این ویروس برای مدت‌ها در کشور باقی بماند چنین کسب-وکارهایی هم رونق را تجربه می‌کنند.

وی در ادامه افزود: عامل دیگر فرض رعایت بهداشت افراد پس از پایان این ویروس است. اگر افراد بعد از کرونا بهداشت را همانند این‌ روزها رعایت کنند در آن شرایط نیز بازار برخی از محصولات همچنان داغ باقی می‌ماند. بنابراین با این فرض بازار خوبی برای اینگونه کسب‌وکارها وجود خواهد داشت. اکنون بسیاری از کسب‏وکارها به اجبار ویروس کرونا در تعطیلی به سر می‌برند و در مقابل مشاغلی که با بهداشت افراد در ارتباط بوده رونق گرفته‌اند. بنابراین طبیعی است که چنین شرایطی زمینه انگیزشی را فراهم می‌کند تا برخی از صاحبان مشاغل، کسب‌وکار خود را تغییر دهند و به سمت شغل‌های سودآور این‌ روزها روانه شوند.

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به رعایت نکردن بهداشت توسط افراد اشاره کرد و گفت: متاسفانه اخیرا شاهد هستیم که افراد بدون نگرانی به فعالیت‌های روزانه خود رجوع کرده‌اند و همین عامل می‌تواند نشانه‌ای برای صاحبان مشاغلی باشد که تصمیم به عوض کردن شغل خود دارند چراکه نشان می‌دهد این تصمیم به صرفه نخواهد بود. ما کسب‌وکارهایی داریم که در روز‌های پیش از کرونا سودهای قابل توجهی را کسب می‌کردند. صاحبان این مشاغل باید در کسب‌وکار خود بمانند چراکه شرایط گذرا بوده و نباید در این وضعیت ریسک کنند و سرمایه‌ خود را در معرض خطر قرار دهند.

گرفتن ماهی از آب گل‌آلود توسط سودجویان

بغوزیان به فراهم شدن زمینه برای سودجویی برخی افراد اشاره کرد و در این خصوص ادامه داد: از ابتدای این ماجرا ما با افزایش قیمت برخی از محصولاتی که با بهداشت افراد در ارتباط است روبه‌رو شدیم، این افزایش قیمت نشان‌دهنده سودجویی برخی از افراد در شرایط خاص بود، متاسفانه ما شاهد بودیم که قیمت یک مایع ضدعفونی‌کننده، ماسک و یا الکل چندین برابر شد و هزینه خانوارها را افزایش داد. ساخت این محصولات هزینه‌ای اینچنینی ندارد پس چرا قیمت‌ها به یکباره تغییر کرد؟ مسلما در این شرایط سودجویانی هستند که از آب گل‌آلود ماهی گرفته‌اند و سلامت و بهداشت خانوارها را به دلیل منافع شخصی خود تهدید کرده‌اند.

  • منبع خبر : ایران جیب