در کشور فقر مهارتی موج می زند/بیش از ۷۰ درصد زندان اولی ها فاقد کار یا فاقد مهارت هستند
در کشور فقر مهارتی موج می زند/بیش از ۷۰ درصد زندان اولی ها فاقد کار یا فاقد مهارت هستند
معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت:بیش از ۷۰ درصد زندان اولی ها فاقد کار یا فاقد مهارت هستند و این آمار به تنهایی می تواند نشان دهد که در کشور فقر مهارتی موج می زند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد علیرضا حاتم زاده با اشاره به آسیب‌های اجتماعی بیکاری و ارتباط آن با بی مهارتی اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه ارائه آموزش‌های مهارتی با گروه‌های هدف مختلفی از جمله کارجویان، فارغ التحصیلان، دانشجویان و گروه‌های مختلف مواجه است که یکی از این گروه‌ها زنان سرپرست خانوار است که افراد فاقد مهارتی هستند و حداقل مهارت‌ها را حتی برای گذران زندگی روزمره خود ندارند.

وی با بیان اینکه البته خوشبختانه با مشارکت وزارت کشور و نهادهای حمایتی در حال تدارک برنامه‌های آموزش‌های مهارتی برای این گروه از جامعه هستیم گفت: میزان زنان سرپرست خانوار در کشور رقم بالایی است و باید برای افزایش مهارت این گروه اقدامات اساسی صورت گیرد.

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، با اشاره به بندی از سند تحول بنیادین آموزش و پروش گفت: بر اساس این سند هر فردی که در سیستم نظام وزارت آموزش و پرورش در حال تحصیل است باید به گونه‌ای تربیت و آموزش داده شود تا در هر زمان که از این سیستم جدا شد توان امرار معاش برای خود و خانواده را داشته باشد در حالی که حدود ۹۰ درصد افرادی که به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند سیستم آموزش رسمی متوسطه اول و دوم را گذراندند که اگر این اصل از سند بنیادین آموزش و پرورش رعایت می‌شد نباید به این مشکل مواجه می‌شدیم.

حاتم زاده با تاکید بر اینکه ما در سیستم نظام آموزش وزارت آموزش و پرورش با فقر مهارتی مواجه هستیم گفت: البته برای این بخش از دو سال گذشته با همکاری وزارت آموزش و پرورش طرح ایران مهارت ویژه دانش آموزان اجرایی شد که در سال ۹۶ در ۷ استان و در سال ۹۷ در کل کشور عملیاتی شد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره تأثیر بیکاری بر آسیب‌های اجتماعی گفت: بر اساس آمارها بیش از ۷۰ درصد زندان اولی‌ها فاقد کار یا فاقد مهارت هستند و این آمار به تنهایی می‌تواند نشان دهد که در کشور فقر مهارتی موج می‌زند.

۴۰ درصد متقاضیان آموزش‌های مهارتی، خروجی دانشگاه‌ها و آموزش رسمی هستند

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین با بیان اینکه نزدیک ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به مراکز فنی و حرفه‌ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، افزود: این آمار به این معنا است که بخش عمده‌ای از خروجی‌های نظام آموزش رسمی کشور مجدد به مراکز آموزش فنی و حرفه مراجعه می‌کنند، این افراد همان‌هایی هستند که به بازار کار مراجعه کردند و بر اساس توانایی‌هایی که نداشتند متوجه شدند باید توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار را کسب کنند و سپس وارد بازار کار شوند.

حاتم زاده تاکید کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هر جایی لازم باشد کنار وزارت علوم قرار می‌گیرد و به استناد چارچوب‌های آنها همکاری می‌کنیم؛ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به دلیل اینکه منطبق بر چارچوب‌های شغلی فعالیت می‌کند هر گاه وزارت علوم حوزه‌ای را برای تربیت نیروی آماده ورود به بازار کار تعریف کند حتماً سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همکاری خواهد کرد.

وی افزود: پاشنه آشیل بیکاری و بی مهارتی امروز جوانان، ورود به مهارت و کارآفرینی و موضوع چارچوب صلاحیت‌های حرفه‌ای است که نقش همه دستگاه‌های ارائه دهنده آموزش‌های رسمی و مهارتی در قالب این صلاحیت در شورای عالی فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی تعریف می‌شود.