دسترسی به اطلاعات تجارت خارجی تسهیل می‌شود
دسترسی به اطلاعات تجارت خارجی تسهیل می‌شود
رییس کل گمرک گفت: در راستای الکترونیکی کردن امور، داشبوردهایی برای اطلاعات تجارت خارجی ایجاد خواهیم کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مهدی میراشرفی امروز در مراسم رونمایی از آمار تجارت خارجی کشور بر اساس طبقه بندی‌های اقتصادی، با بیان اینکه در حال حاضر دنیا دچار انفجار اطلاعات است، اظهار داشت: کسی در دنیای فعلی موفق‌تر خواهد بود که اطلاعات خام را به اطلاعات پردازش شده تبدیل کند.

رئیس کل گمرک ایران افزود: سازمان جهانی گمرک با کمک سازمان ملل قبل از دهه ۵۰ میلادی اقدام به تهیه آمار در بحث تجارت کردند تا اینکه سازمان جهانی گمرک گردآوری آمار تجارت را در قالب HS (نظام هماهنگ تولید و کدگذاری کالا) در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه ما در سال ۷۳ عضو کنوانسیون HS شدیم، ادامه داد: در حال حاضر به قدری تنوع در تولید ایجاد شده که فهرست طبقه بندی کالا از تولید عقب مانده است.

میراشرفی با اشاره به تهیه به روز اطلاعات تجارت خارجی در گمرک ایران، گفت: باید یک داشبورد اطلاعاتی ایجاد شود تا نظارت و رصد کامل بر اطلاعات انجام شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در راستای الکترونیکی کردن امور و داشبوردی کردن، طی هفته‌های گذشته اقداماتی انجام شد و در حال حاضر اطلاعات تجارت را می‌توان از طریق موبایل دریافت کرد.

وی افزود: طی هفته‌های آتی نیز سیستم پیام رسان را در گمرک ایجاد خواهیم کرد که بر HS و سایر اطلاعات سوار می‌شود و می‌تواند با پیش شرط‌های «بهنگام بودن، به روز بودن و روایی» کلیه اطلاعات اقتصادی را به متولیان و مسئولان برسانیم.

  • منبع خبر : مهر