دعوت رئیس جمهور ازبکستان از کشورهای اسلامی برای ایجاد “کریدور سبز” از غرب آفریقا تا شرق آسیا
دعوت رئیس جمهور ازبکستان از کشورهای اسلامی برای ایجاد “کریدور سبز” از غرب آفریقا تا شرق آسیا
چهل و ششمین نشست سالیانه شورای مدیران گروه بانک توسعه اسلامی IDB)) در روزهای 2 و 4 سپتامبر سال جاری در تاشکند برگزار گردید.

دعوت رئیس جمهور ازبکستان از کشورهای اسلامی برای ایجاد “کریدور سبز” از غرب آفریقا تا شرق آسیا

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد در مراسم افتتاحیه این رویداد، شوکت میرضیایف  رئیس جمهور ازبکستان حضور داشت. رئیس جمهور ازبکستان ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان، در مورد وضعیت فعلی و چشم انداز مشارکت با بانک توسعه اسلامی IDB))  سخنرانی نمود.

رئیس جمهور خاطرنشان شد “این که نشست سالانه بانک در تاشکند برگزار می شود، نماد به رسمیت شناختن سهم ازبکستان در توسعه جهان اسلام و همچنین اصلاحات مستمر انجام شده در این کشور در پنج سال گذشته است”.

گروه بانک توسعه اسلامی در سال ۱۹۷۳ تاسیس شد. دفتر مرکزی در شهر جده عربستان سعودی واقع شده است. ۵۷ کشور عضو این گروه هستند. سرمایه مجاز آن ۱۵۰ میلیارد دلار است.

ازبکستان در سال ۲۰۰۳ به عضویت بانک توسعه اسلامی درآمد. تا امروز، ۳۰ پروژه سرمایه گذاری بزرگ به همراه بانک توسعه اسلامی به ارزش بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار تصویب شده است که شامل ساخت مدارس، مسکن مقرون به صرفه، جاده ها، شبکه های برق و آب و تأسیسات مراقبت های بهداشتی می باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که ازبکستان برای قرن ها یکی از مراکز فرهنگ عظیم و منحصر به فرد جهان اسلام، توسعه علمی و اقتصادی-اجتماعی بوده است.

در ادامه این سنت ها، فعالیت های گسترده ای در ازبکستان برای حفظ و توسعه بیشتر ارزش های اسلامی انجام می گردد. بخصوص، در سال های اخیر، مدرسه علمی بین المللی حدیث به نام امام بخاری، مرکز تمدن اسلامی و آکادمی بین المللی اسلامی تأسیس شده است.

مدارس و مراکز تحقیقاتی جدیدی ساخته شده است. طی پنج سال گذشته ، ۶۴ مؤسسه آموزش عالی جدید افتتاح شده است که تعداد کل آنها به ۱۴۱ می رسد. پروژه “یک میلیون برنامه نویس” با همکاری شرکا، دانش عمیقی از فناوری اطلاعات در اختیار جوانان قرار می دهد.

رئیس جمهور ازبکستان مسائل مربوط به غلبه بر پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بیماری همه گیر کرونا را مطرح نمود. وی از بانک توسعه اسلامی برای حمایت به موقع از اقدامات ضد بحران ازبکستان تشکر کرد.”دعوت رئیس جمهور ازبکستان از کشورهای اسلامی برای ایجاد “کریدور سبز” از غرب آفریقا تا شرق آسیا ”

لازم به ذکر است که در چارچوب این نشست، توافقنامه ایجاد بنیاد توسعه فرصت های اقتصادی ازبکستان نیز امضا گردید. این بنیاد که قرار است سرمایه خود را به ۵۰۰ میلیون دلار برساند، از پروژه هایی با هدف کاهش فقر و توسعه کارآفرینی حمایت می کند.

شوکت میرضیایف به مشکلات زیست محیطی در منطقه پرداخت و توجه مدیران بانک ها را به مسائل مربوط به حمایت از صندوق چند جانبه سازمان ملل متحد و منطقه نوآوری ها و فناوری های زیست محیطی ایجاد شده در منطقه دریای آرال جلب کرد.

بر افزایش روابط تجاری و اقتصادی در منطقه، تقویت ارتباط کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی و توسعه کریدورهای جدید حمل و نقل نیز تاکید شد.

جهان با مشکلاتی از جمله  تغییرات آب و هوایی، فرایندهای مهاجرت در مقیاس بزرگ، کمبود منابع طبیعی و غذا، روبرو است. در این راستا، رئیس جمهور چندین پیشنهاد برای بهبود فعالیت های بانک توسعه اسلامی ارائه نمود.

ابتکاری برای ایجاد یک فضای تجاری و اقتصادی “از غرب آفریقا تا شرق آسیا – کریدور سبز” مطرح گردید. اجرای آن به گسترش روابط تجاری و سرمایه گذاری، همگرایی و رشد پایدار اقتصادهای کشورها کمک خواهد کرد.

ضرورت گسترش ابزارهای مالی توسط شرکت بین المللی تجارت اسلامی برای بیمه سرمایه گذاری و اعتبار صادراتی مورد توجه قرار گرفت.  شوکت میرضیایف خاطرنشان کرد که این امر به تحریک تجارت آزاد، بیمه خطرات سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های حمل و نقل و لوجستیک کمک می کند.

وی، بر اهمیت ایجاد نوآوری در توسعه اقتصاد کشورهای عضو در دوره پس از کرونا، تأکید نمود. بخصوص، استفاده کامل از قابلیت های صندوق علم، فناوری و نوآوری بانک توسعه اسلامی، تضمین امنیت غذایی از طریق معرفی تکنولوژی های پیشرفته در کشاورزی، استفاده گسترده از منابع انرژی تجدیدپذیر و فناوری های زیست محیطی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همچنین، نیاز به گسترش منابع مالی سرمایه گذاری و پروژه های زیربنایی با اهمیت منطقه ای نیز مورد توجه قرار گرفت.

شوکت میرضیایف افزود: این مجمع بین المللی، مشارکت در بانک را به سطح کیفی جدیدی می رساند و سهم بسزایی در رفاه عمومی مردم کشورهای عضو خواهد داشت.

محمد سلیمان الجاسر، رئیس بانک توسعه اسلامی نیز در این مراسم سخنرانی نمود.

لازم به ذکر است که این رویداد در بستر خود و در چارچوب جلسات دوجانبه بیش از ۱۰۰۰ مقام از جمله سیاستمداران، روسای وزارتخانه ها، بخشها، اتاقهای بازرگانی و صنعت، انجمنهای تجاری، نمایندگان جامعه تجاری و سرمایه گذاران خصوصی از کشورها – اعضای بانک توسعه اسلامی را گرد هم آورد.

در طول این رویداد، به مسائل مربوط به فعالیت ها، ابتکارات و قطعنامه های بانک توسعه اسلامی در کشورهای عضو در زمینه های سرمایه گذاری، تجارت و بیمه، توجه ویژه ای شد. اقدامات غلبه بر پیامدهای همه گیری ویروس کرونا نیز در دستور کار این نشست قرار گرفت.

شرکت کنندگان تأکید کردند که این انجمن به یک بستر منحصر به فرد برای یافتن نقاط رشد جدید و ایجاد ارتباطات تجاری مستقیم و مشارکت بین نمایندگان جامعه تجاری تبدیل شده است.

اعلام شد که اصل “شرکت های جدید ، معاملات جدید ، فناوری های جدید و مشاغل جدید” الگوریتم یکپارچه برای دستیابی به اهداف توسعه بلندمدت مشترک میباشند که در ارتباط با آن فوریت تشدید همکاری های اقتصادی بین المللی کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی با هدف مؤثرترین استفاده از سرمایه گذاری و پتانسیل تجاری اقتصادها انجام می شود.  همچنین اشاره شد که بخش خصوصی، قوی ترین محرک بهبود اقتصادی، افزایش اشتغال و بهبود کیفیت زندگی مردم است.

به فعالیتهای سه سازمان بخش خصوصی گروه بانک توسعه اسلامی با جزئیات توجه ویژه ای شد که هدف از آن افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشورهای عضو است. این شرکت ها عبارتند از: شرکت بین المللی تجارت و مالی اسلامی اسلامی، شرکت سرمایه گذاری اسلامی و بیمه اعتبار صادراتی و شرکت اسلامی توسعه بخش خصوصی.

شرکت کنندگان اعتراف داشتند که نشست تاشکند به رویدادی مهم در فعالیتهای بانک توسعه اسلامی در سالهای اخیر تبدیل شده است که اولویت های این سازمان بین المللی را برای کوتاه مدت و بلند مدت تعیین نموده است.

ابتکارات ازبکستان در چارچوب بانک توسعه اسلامی IDB)) ، که توسط شوکت میرضیایف رئیس جمهور جمهوری ازبکستان اعلام گردید، افق های جدیدی را برای همکاری بین کشورهای مسلمان با استفاده از پتانسیل بانک توسعه اسلامی گشوده است.

نشست سالانه گروه بانک توسعه اسلامی، کار خود را با موفقیت در ۴ سپتامبر ۲۰۲۱ به پایان رساند.