دلار بی‌خریدار ماند!
دلار بی‌خریدار ماند!
روز گذشته (۲۵ اردیبهشت ماه) در سامانه نیما حدود ۳۲۲ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور عرضه شد اما کمتر از یک سوم آن خریدار داشت.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد طبق اعلام بانک مرکزی، از ۳۲۲ میلیون دلار عرضه حدود ۱۰۳ میلیون دلار معامله شده است.”دلار بی‌خریدار ماند!”

بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰ هزار و ۵۷۴ تومان بوده است.

این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده و روند آن در روزهای اخیر نزولی بوده است.روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد، سامانه نیما دیروز مورخ ۲۵ اردیبهشت ماه شاهد عرضه حدود ۳۲۲ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.

از عرضه های مذکور حدود ۱۰۳ میلیون دلار معامله شده است. بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰۵۷۴ تومان بوده است.

این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است و روند آن در روزهای اخیر نزولی بوده است.”دلار بی‌خریدار ماند!”

قیمت دلار در سالی که گذشت تحت تاثیر بیماری کرونا و اتفاقات سیاسی نوسان زیادی را پشت سر گذاشت به طوریکه قیمت دلار در فروردین ماه پارسال حدود ۱۶هزار تومان بود ولی قیمت دلار در مهرماه به ۳۲هزار تومان هم صعود کرد.

قیمت دلار در نیمه اول سال۹۹ ‌متاثر از شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرزها و در نتیجه کاهش حجم تجارت خارجی و افت منابع ارزی، افزایش زیادی را تجربه کرد تا جاییکه قیمت دلار در مهر ماه با رشد بیش از دو برابری در مقایسه با فروردین به ۳۲هزار تومان رسید.

اگرچه قیمت دلار در این نرخ ماندگار نبود و تا نیمه آبان ماه قیمت دلار به کانال ۲۸هزار تومان فرود آمد اما جو روانی انتخابات آمریکا مجددا قیمت دلار را ملتهب کرد؛ البته در همین زمان اقداماتی از جمله برداشتن سقف قیمت دلار در سامانه نیما و آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های رسمی نیز برای کنترل قیمت دلار صورت گرفت.

نگاه دلار به انتخابات آمریکا
اما قیمت دلار در اولین روز‌های انتخابات آمریکا به دلیل بالا بودن احتمال پیروزی دونالد ترامپ در محدوده ۲۸ تا ۲۹هزار تومان نوسان داشت و تصور می‌شد دلار دوباره به نرخ‌های بالا صعود کند و حتی برخی پیش‌بینی می‌کردند قیمت دلار به ۵۰هزار تومان هم برسد.

ولی با افزایش آراء جو بایدن ورق بازار ارز هم برگشت و قیمت دلار ارزان شد، از آنجا که تصور می‌شد با روی کار آمدن رییس جمهور منتخب دموکرات‌ها روابط سیاسی ایران و آمریکا رو‌به بهبود رفته و تحریم‌ها نیز کاهش می‌یابد، قیمت دلار در سراشیبی قرار گرفت و نرخ آن تا ۱۸دی ماه یعنی زمانی که بایدن رسما به عنوان رییس جمهور آمریکا اعلام شد تا ۲۵هزار تومان کاهش یافت.

سقوط آزاد قیمت دلار در دی ماه
این جو روانی بعد از پیروزی بایدن تشدید شد تا جاییکه قیمت دلار در روز‌های پایانی دی ماه با عقب‌نشینی از پنج کانال به محدوده ۲۰هزار تومان سقوط کرد؛ با اینکه انتظار می‌رفت این کاهش نرخ تا کانال ۱۸هزار تومان ادامه داشته باشد، اما از اوایل بهمن ماه بازار ارز با موجی از خریداران رو‌به‌رو شد و درنتیجه رشد تقاضا قیمت دلار را تا ۲۳هزار تومان بالا برد.

  • منبع خبر : ایسنا