دلایل ورشکستگی شرکت هپکو
دلایل ورشکستگی شرکت هپکو
اسدالله احمدپور مالک سابق هپکو درباره علت ورشکستگی شرکت هپکو گفت : ما طالب سهام هپکو نبودیم، حتی در مزایده هم شرکت نکرده بودیم.

مالک سابق هپکو از دلایل ورشکستگی شرکت هپکو می گوید

هپکو

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد اسدالله احمدپور مالک سابق هپکو درباره علت ورشکستگی شرکت هپکو گفت :
ما طالب سهام هپکو نبودیم، حتی در مزایده هم شرکت نکرده بودیم. ما یکی از شرکت‌هایی بودیم که بدون اینکه تقاضایی برای خرید سهام هپکو ارائه کرده باشیم، از طرف وزارت صنعت برای خرید سهام هپکو به سازمان خصوصی‌سازی‌ معرفی شدیم. در واقع وزارت صنعت فهرستی از ده‌ها شرکت فعال در این حوزه را‌ به سازمان خصوصی‌سازی‌ ارائه و اعلام کرده بود فعالیت هیدرو اطلس، که در زمینه تولید ماشین‌آلات راهسازی فعالیت می‌کند، با هپکو سنخیت دارد.

 

سهامدار هپکو در سال ۹۶ گفت بود : برای فروش بخشی از تولیدات قرارداد منعقد شده و برای مابقی نیز رایزنی‌ها انجام می‌شود، بر این اساس بعد از تولید قطعا مشکل فروش وجود نخواهد داشت و به این طریق کار پرسنل در این واحد تثبیت خواهد شد و مشکل پرداخت حقوق هم وجود نخواهد داشت.

اسدالله احمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،  با اشاره به برگزاری جلسه با نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی که با حضور مسئولین استانی در خصوص شرایط کنونی هپکو برگزار شد، گفت: طبق تصمیمی که در ۱۵ تیرماه در محل استانداری اتخاذ شد، پرسنل بعد از تعطیلات تابستانی دو هفته‌ای کار در کارخانه را آغاز کرده‌‌اند و تعهدات هم عملیاتی شده است.

همان ابتدا ۱۳شرط اعلام کردیم که با همه این شرط‌ها موافقت و گفته شد به همه شروط عمل خواهد شد. نخستین شرط این بود که تمام خریدهای دولتی با ترک مناقصه از هپکو انجام شود، این یکی از مهم‌ترین شروط بود. بعد از موافقت با شروط ۱۳گانه، از سازمان خصوصی‌سازی‌ خواستیم صورت‌های مالی هپکو را در اختیار ما بگذارد. سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد؛ این اطلاعات در سامانه اطلاعات ناشران(کدال) موجود است. بعد از بررسی‌های اولیه متوجه شدیم این صورت‌های مالی به واقعیت نزدیک نیست و موضوع را به سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کردیم. اما اعلام شد دولت هزینه تناقض‌های موجود در صورت‌های مالی هپکو را برعهده می‌گیرد و پرداخت می‌کند؛ یعنی اینکه اگر بعد از خرید سهام مشخص شد ارقام متناقضی وجود دارد، دولت آن را جبران می‌کند
پس از خرید سهام و انجام بررسی‌های مالی مشخص شد ۱۴۰میلیارد تومان از زیان‌های هپکو در صورت‌های مالی دیده نشده است، در نتیجه من انصراف و استعفای خود را به سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کردم.

چون دولت پول کافی برای خرید ۳هزار دستگاه ماشین‌آلات تولید‌شده در هپکو را در اختیار نداشت، به وعده هایش عمل نکرد. هپکو سالی ۳هزار دستگاه ماشین‌آلات تولید می‌کرد، طبیعی است که بازار مصرف این تعداد ماشین‌آلات در بخش خصوصی وجود ندارد و خریدار اصلی آن، خود دولت است. بخش خصوصی در بهترین حالت سالانه فقط توانایی خرید ۱۰۰دستگاه از چنین ماشین‌آلاتی را دارد و اساسا پیمانکاران این حوزه توان خرید چنین محصولاتی را ندارند.

در طول ۲سالی که مالکیت سهام هپکو در اختیار ما بود، موفق نشدیم حتی یک قرارداد با دولت منعقد کنیم و حتی دریغ از انعقاد فروش یک دستگاه
در مجموع در طول ۲سال گذشته ۳بار انصراف خود را از خرید سهام هپکو‌ اعلام کردم. سازمان خصوصی‌سازی‌ هم در این مدت مذاکرات زیادی را با افراد و گروه‌های مختلف انجام داد اما جمع‌بندی این بودکه هیچ کدام از خریداران از اهلیت و تخصص لازم برای اداره هپکو برخوردار نیستند. سرانجام به‌دلیل طولانی‌شدن فرایند، در نهایت هیدرو اطلس علیه سازمان خصوصی‌سازی‌ اظهارنامه رسمی منتشر کرد و به سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کردم کارد به استخوانم رسیده و اگر سهام به شخص دیگری واگذار نشود، مجبور خواهیم بود دعوای قضایی و حقوقی را پیگیری کنیم

سازمان خصوصی‌سازی‌ کم‌کاری نداشت‌ و کارش را به نحو احسن انجام داد، چون سازمان خصوصی‌سازی فقط ۲ابزار فروش از طریق مزایده و مذاکره را در اختیار دارد و اگر خریداری وجود ندارد یا خریداران اهلیت ندارند، مشکل سازمان خصوصی‌سازی‌ نیست. شرکت هپکو برای بخش دولتی ساخته شده و ساختارش هم دولتی است، در نتیجه اگر قرار است چرخ هپکو بچرخد، مالکش هم باید دولتی باشد/همشهری

 

  • منبع خبر : همشهری