دولت فربه عین گداپروری است
دولت فربه عین گداپروری است
اداره حکومت ملی میتواند تعریف خود را داشته باشد و از این تعریف مهمتر اینکه اداره حکومت هم ملی که منافع ملت اولویت اولش باشد و هم دینی که منویات دین هم خطوط دوطرف جاده برای دینی رفتار کردن و ایجاد سبک زندگی انسانی و مبتنی بر عدالت اجتماعی و اعتماد ملی و وحدت اجتماعی اولویت ثانویه تلقی شود.

دولت فربه عین گداپروری است

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد اداره حکومت ملی میتواند تعریف خود را داشته باشد و از این تعریف مهمتر اینکه اداره حکومت هم ملی که منافع ملت اولویت اولش باشد و هم دینی که منویات دین هم خطوط دوطرف جاده برای دینی رفتار کردن و ایجاد سبک زندگی انسانی و مبتنی بر عدالت اجتماعی و اعتماد ملی و وحدت اجتماعی اولویت ثانویه تلقی شود.

حال و با توجه به آغاز راه گام دوم انقلاب و حرکت بسوی تحقق اصلی ترین هدف انقلاب اسلامی یعنی ایجاد عدالت اجتماعی بر اساس منویات دولت کریمه بنظر میرسد بسیاری از سبک و سیاقهای جا افتاده در نظام را الزاما باید به بازنگری ببریم و آسیب شناسانه معیار های غلط و مندرج در آنها را از متن و محتوای سنت های غلط رایج بزداییم.

یکی از محوری ترین ویژگی های دولت آرمانی  که هم ملی بوده باشد یعنی منافع مردم حول محور عدالت را از اولویتهای خود بداند و هم اسلامی که کلیدی ترین خواست خدای متعال و رسول گرامی اسلام و ائمه هدی بوده است و همواره آرزوی مومنان واقعی در پیاده سازی آن، ترسیم کرده و به آنان می آموزد مساله ظهور امام زمان (عج) را فراتر از نیازهای شخصی و گرفتاری های خود درک کنند.

ایجاد رغبتی است که باید در انسانها فراهم آید تا زمینه تحقق فرهنگی بمنظور ایجاد همگرایی برای تحقق آن شکل جدی بگیرد.

ما در دعای افتتاح که بیشتر ماه مبارک رمضان خوانده میشود میخوانیم: « اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ».

این دعا و انتساب آن به زمان روزه یعنی  خدایا به سوى تو مشتاقیم‏ براى یافتن دولت کریمه‏اى که اسلام و اهلش را به آن عزیز گردانى، و نفاق و اهلش را به وسیله آن خوار سازی و لذا در این دعا بارزترین ویژگی دولت کریمه، به عزت رساندن اسلام و اهل اسلام، و خوار ساختن نفاق و اهل آن است.

پس مومنان، بخصوص قشر جوان، باید توجه داشته باشند اگر ناله های یاس و ناامیدی منافقان و مظلوم نمایی های دروغین آنان گوش عالم را کر کرده و گرگ های مستکبر جهان، در ردای گشاد حقوق بشر قلابی، برای آنان اشک تمساح می ریزند، این همان دعایی است که مومنان سال ها آن را از خداوند متعال مسالت داشتند و عالی ترین شکل آن در دوران پس از ظهور متبلور خواهد شد.

اما دولت کریمه ویژگی های دیگری نیز دارد. این دولت، باید حرف و گفتمان تازه ای برای دنیا داشته باشد و الگویی برای تمام آزادگان و مستضعفین جهان ارائه دهد.

ثابت قدم بودن در مسیر اعتقادات و باورها و جلوگیری از استحاله و نفوذ از دیگر ویژگی های یک دولت کریمه است.

دولتی که وزن و ارزش داشته های خود را به خوبی دریافته و اگر تمام دنیا به بهانه عرف های ساختگی و نظم های تحمیل شده به جامعه بشری، آنان را خوار شمارند باز ذره ای از راه خود منحرف نمی شود.

پیروزی نهضت امام خمینی (ره) و برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، نمایی ذره بینی و بسیار کوچک از دولت کریمه را پس از گذشت قرن ها به امت اسلامی نشان داد.

اما ما مردم و به تبع خواست ما مردم و دوری از الزامات برای تحقق یک دولت کریمه دولتهای  بنی صدر و میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد و از همه بیشتر حسن فریدون روحانی کشور را از تحقق دولت کریمه دور و دور تر کردند.

فساد حاکم بر کشور یعنی نتیجه دوری از اخلاق و فرهنگ کریمه.

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

عدالت اجتماعی که محقق نشود نیاز، انسان ها را به بزهکاری وامیدارد. اخلاق کریمه که نباشد انسانها در عدول از فرهنگ انسانی و عدالت خواهی برای همنوعان دست می یازند.

طمع اولین هدف انسانهای دور از کرامت میشود و در بد اخلاقی مردم از یکدیگر سبقت میگیرند.

دولت به فامیل بازی می افتد و بجای ایجاد رونق کسب و کار و ایجاد فضای پرورش استعدادها به استخدام بیش از پیش دست می زند و یک ساختار منفعل و حقوق بگیر که نه حقوقشان مشکلی از آنها دوا میکند و نه آنها با این حقوق ها حاضرند دردی از جامعه دوا کنند.

حال و با این وضعیت دولت که خراب شد قطعا مردم را به دنبال خود به خرابی میکشاند و لذاست که باید فکری اساسی برای گام دوم و ایجاد انحراف بسمت جدا شدن از انحرافها نمود.

امروز شرایط کشور اجازه دست زدن به قانون اساسی را نمیدهد ولی میتوان در وضع کسب و کار تکیه ویژه داشت تا رفته رفته رونق بازار زمینه جدا شدن کارکنان دولت از دولت را تسهیل نماید و با دولت کوچک بفکر مجلس کوچک و چابک و قوه قضاییه کوچکتر و کارا باشیم.

من با حدود پنجاه سال کار مدیریت در امور مختلف با پیچیدگی هایی که در امور مختلف بر مسیرم عارض بوده بضرس قاطع عرض میکنم اگر بخواهیم گام دوم ما را بسمت تحقق دولت کریمه رهنمون شود راهی جز آنچه گفتم وجود ندارد و با اطمینان عرض میکنم بزرگ و بزرگ تر شدن ارکان حکومتی و وابسته کردن مردم به بودجه های دولتی جز گدا پروری در کشور نتیجه ای دیگر عاید کشور نمیکند.

بودجه  سال به سال محدود تر میشود،  خدمات محدود تری تولید می کند و فساد بیشتر و حاکم تر و قدم به قدم دور تر شدن از مسیر ظهور. والسلام

  • منبع خبر : صبح اقتصاد