رئیس بانک مرکزی برای آزادسازی منابع ارزی به عراق رفت
رئیس بانک مرکزی برای آزادسازی منابع ارزی به عراق رفت
عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ، به همراه یک هیئت بانکی و تجاری به بغداد، پایتخت عراق رفته است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ، به همراه یک هیئت بانکی و تجاری به بغداد، پایتخت عراق رفته است.

رسانه‌های ایران هدف از این سفر را گفتگو درباره آزادسازی منابع ارزی مسدود شده در عراق عنوان کرده‌اند.

به گفته آقای همتی، منابع مالی ایران در عراق به فروش گاز و برق مربوط می‌شود؛ منابع رسمی در ایران اواخر تیر ماه (حدود سه ماه پیش) طلب ایران از عراق را سه میلیارد دلار اعلام کرده بودند.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در آن زمان گفته بود: “بخش قابل توجهی از این طلب مربوط به صادراتی است که نهادهای دولتی انجام داده‌اند؛ ما در کنار صادرات کالایی، به عراق برق و گاز نیز صادر می‌کنیم و همین امر باعث شده در توافقات تجاری، شرکت‌های دولتی نیز سهیم باشند.”

عراق یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران و دومین واردکننده کالا از ایران است.

بر اساس اعلام منابع رسمی در سال گذشته، ایران حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات به عراق انجام داد که “سه میلیارد دلار” آن تسویه نشده است.

بخشی از مشکلات بازنگشتن منابع ارزی به ایران به تحریمهای آمریکا باز می‌گردد.

از حدود دوسال پیش و با وضع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این کشور مهلت معافیت عراق از تحریم های ایران را با هدف تسهیل خریداری برق به مرور از دوره‌های ۱۲۰ روزه به ۹۰ روزه و ۳۰ روزه کاهش داده بود؛آخرین بار در مهر ماه این معافیتها به مدت ۶۰ روز تمدید شد.

عراق با کمبود برق روبروست از همین رو باید برای ایران جایگزینی بیابد.”رئیس بانک مرکزی برای آزادسازی منابع ارزی به عراق رفت”

لوی خطیب، وزیر برق عراق حدود ۵ ماه پیش گفته بود با اینکه عراق گام‌هایی را برای کمتر کردن وابستگی‌اش به واردات انرژی از ایران برداشته هنوز تا خودکفایی در تولید برق و استخراج گاز به اندازه کافی برای سوخت نیروگاه‌هایش راه طولانی در پیش دارد.

موضوع بازگرداندن ارز به ایران در حالیست که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی می‌گوید: “ارزش صادرات گاز و برق ایران به عراق سالیانه، چندین میلیارد دلار است، ضمن اینکه، میلیاردها دلار از منابع بانک مرکزی نیز در این کشور است که درمورد نحوه استفاده از آن براساس تفاهم‌نامه سال گذشته به توافق رسیدیم.”

او همچنین گفته بود: “از منابعی که در کشور عراق داریم برای خرید کالاهای غیرتحریمی و اساسی استفاده می‌کنیم.”

ایران هم اکنون با کمبود منابع ارزی روبروست و از ابتدای سال جاری (۱۳۹۹) قیمت ارز تقریبا دو برابر شده است.

نرخ دلار در بازار آزاد در فروردین ماه حدود ۱۶ هزار تومان بود که حالا تا آستانه ۳۲ هزار تومان پیش رفته است.

کمبود منابع ارزی در باعث شده ایران با شدت به دنبال پولهای مسدود شده خود در سایر کشورها باشد.

یکی دیگر از این کشورها کره جنوبی است؛ هفت میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانکهای کره جنوبی مسدود شده که در مواردی تنش لفظی میان دو کشور را هم به همراه داشته است.

  • منبع خبر : ایران جیب