راهکار مقابله با جنگ اقتصادی
راهکار مقابله با جنگ اقتصادی
وزیر اقتصاد با بیان این که مردمی کردن اقتصاد باید عملیاتی باشد نه ویترینی و شعاری گفت: مردم با پرهیز از انبار خانگی کالا، احتکار بنگاهی، سوء استفاده نکردن از شرایط سخت تحریمی و اقتصادی و الگوی صحیح مصرف می توانند در جنگ اقتصادی کمک کننده باشند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد فرهاد دژپسند در مصاحبه با رادیو با موضوع الگوی دفاع مقدس، راهکار مقابله با جنگ اقتصادی گفت: واقع مطلب اینکه در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی شاهکار بی نظیر تاریخی در مملکت اتفاق افتاد. شاید بتوان در ۴۰۰ ساله اخیر تنها جنگی که با این وسعت و بزرگی به ایران تحمیل شد ولی خدا را شکر در نتیجه جنگ یک سانتی متری از خاک وطن به دست دشمن نیفتاد بلکه اقتدار کشور چنان بالا رفت که دیگران پس از جنگ نیز حتی جرات نگاه چپ به این آب و خاک را نداشتند همین جنگ بوده است.

وی اظهاراشت: این افتخار بزرگ حاصل ازخودگذشتگی ها و ایثارگری های خیل عظیم شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان بی ادعا بود که برای دفاع از انقلاب، اسلام استقلال و تمامیت ارضی کشور دل از همه چیز بریدن و سر افرازانه به لقا معبود شتافتند.

وزیر اقتصاد گفت: اگر نگاه کنید قبل از آغاز جنگ تحمیلی هنوز بنیان های اقتصادی کشور ساختار و قوام خود را پیدا نکرده بود چون زمان زیادی از دوران پیروزی انقلاب ملت ایران نگذشته بود.

وی افزود: همه می دانند طبیعی بود پس از انقلاب یک حالت بی ثباتی در مملکت شکل گیرد و این اقتضای شرایط دوران انقلاب و تغییر نظام هاست.

دژپسند تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران هنوز به ثبات و استقرار کامل منتهی نشده بود که جنگ ناخواسته بر کشور تحمیل شد.

وی گفت: عراق در این جنگ تنها نبود بلکه بسیاری از کشور و دولت ها به روش های مختلف مالی ، تسلیحات نظامی و غیره کمک حال صدام بودند تا بتوانند نظام جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: متاسفانه در داخل نیز حرکت های نامبارک زیادی شکل گرفت و دنبال این بودند که در اداره امور جامعه تنش و اختلال ایجاد کنند که همه این موارد و مسائل دست به دست هم داد تا یک حرکت بسیار وسیعی سازمان یابد و به یک معنا جنگ هشت ساله بر ایران تحمیل شود.

وی اظهارداشت: ارتش دوره خاص خود را طی می کرد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز هنوز شکل کامل خود را پیدا نکرده بود به خیال خام دشمن به خصوص صدام فکر می کرد که در چنین شرایطی بتواند در مدت کوتاهی کشور را اشغال کند اما زهی خیال باطل.

دژپسند گفت: مهمترین نکته ای که اینجا در کنار فرماندهی و رهبری عالی، وحدت و همدلی مردم و حس گسترده انسان دوستی همه مردم باید یاد کرد مردمی کردن اداره جنگ بود یعنی جنگ از سوی دولت و دولتمردان یا ارتش کلاسیک اداره نشد بلکه بوسیله همین مردم کوچه و بازار، پیر و جوان زن و مرد به نحو احسن مدیریت شد.

وی افزود: مشارکت مردم در جبهه فقط مشارکت رزمی افراد نبود بلکه مشارکت در تامین مالی جبهه ، مشارکت مدیریتی و استفاده بهینه از منابع هم بود.

“از ابتدای جنگ تحمیلی ایران به دنبال راهکارهای مقابله با جنگ اقتصادی بوده است”

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهارداشت: حضورمردم در جبهه ها و اداره جنگ صوری و ویترینی نبود بلکه حضور عملیاتی ، واقعی و مدیریتی بود.

وی گفت: نکته حائز اهمیت اینکه وقتی مردم در جبهه حضور پیدا می کردنددسته بندی نمی شدند اگر هم دسته بندی می شدند بر مبنای شایستگی ها بود نه قوم و قبیله ای، نه رنگ و منطقه، نه رسمی و غیر رسمی بودن و نه سپاهی و ارتشی بودن بلکه یک ملاک وجود داشت آنهم توانمندی و شایستگی افراد بود.

دژپسند افزود: این خیلی کمک می کرد تا مسابقه ای در بروز عقلانیت و ابتکار شکل گیرد برای مثال فردی که سابقه نظامی گری نداشت با قرارگیری در چنین بستری با هوش بالای خود در آن مدت چنان رشد کند که بتواند به عالی ترین مراتب فرماندهی دست یابد.

وی اظهارداشت: این سبب شد تجمیع امکانات و منابع انسانی در کنار از خودگذشتگی هایی که وجود داشت یک هم افزایی مضاعفی ایجاد شود خوشبختانه در این هم افزایی مستمر و مضاعف ابداعاتی صورت می گرفت که درصد پیروزی را در جبهه های جنگ افزایش می داد.

وزیر اقتصاد دولت دوازدهم گفت: قوای ایران مبتنی بر منابع انسانی درست در مقابل قوای دشمن که مبتنی بر تجهیزات مدرن پیشرفته و پر هزینه بود.

وی افزود: ایران در دوران جنگ فاقد تجهیزات و امکانات پیشرفته نظامی بود اما در عوض از نعمت افراد با هوش، مومن و کارآمد بسیاری در جبهه های حق علیه باطل بهره مند بود.

دژپسند اظهارداشت: اگر دقت کنید زمان عملیاتی که در ایران انجام می شد زمانی بود که کارکرد تسلیحات پیشرفته نظامی را به حداقل ممکن کاهش می داد.

وی در ادامه گفت: حضور گسترده مردم و نحوه مدیریت جنگ این اتفاق را به دنبال داشت البته در پشت جبهه نیز همینطور بود یعنی در پشت جبهه هیچ کس به دنبال این نبود که منازل خود را تبدیل به انبار کالا کند بلکه همه به همان سهمیه کوپنی راضی بودند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: منظور این نیست که در شرایط فعلی اقتصادی همان الگوی کوپنی در کشور اجرا شود.

وی اظهار داشت: این فرهنگ مناسبی بود که در زمان جنگ تحمیلی وجود داشت و کمک می کرد مسئولان منابع کم کشور را به مواردی اختصاص دهند که ضروری تر است.

دژپسند ضمن اشاره به متغیر های کلان اقتصادی از سال های ۵۹ تا ۶۷ گفت: بطورکلی سه مقطع زمانی یعنی «۵۹ تا ۶۰» ،« ۶۰ تا ۶۴» و« ۶۵ تا ۶۷» را می توان برای این دوره تعریف کرد.

وی افزود: سال ۶۰ تا ۶۴ متغیرهای کلان اقتصادی یک شرایط ویژه ای داشت یعنی تورم همواره روند کاهنده داشت به گونه ای که در سال ۶۴ به ۶,۹ درصد رسید.

وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت تدبیر و امید اظهارداشت: نکته قابل توجه اینکه از سال ۵۳ تا به امروز کمترین نرخ تورم متعلق به همان دوران است.

وی گفت: برخی ها این کاهش تورم را به غلط ناشی از افزایش واردات و دخالت دولت می دانند در حالیکه چنین چیزی نیست چون دولتمردان وقت توانسته بودند سیاست هایی اتخاذ کنند که تاثیر مثبتی روی کاهش تورم داشته باشد.

دژپسند افزود:نکته حائز اهمیت تر اینکه بعضی از اقتصاددان هایی که گرایشی پولی دارند علت العلل تورم را رشد نقدینگی می دانند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: سال ۶۳ که یکسال قبل از دست یابی به تورم نرخ پائین ۶,۹ درصد بوده نرخ رشد نقدینگی هم بسیار پائین یعنی درحدود شش درصد بود پس می توان گفت یک مجموعه ای از عوامل در حوزه پولی و سیاستی توانسته بود دست به دست هم دهد و این شرایط را ایجاد کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: بطورکلی در این دوره رشد اقتصادی مثبت دو رقم و منفی دو رقم هم در اقتصاد کشور وجود داشته است.

” راهکار مقابله با جنگ اقتصادی در سخنان رهبر معظم انقلاب است.”

وی ضمن اشاره به اینکه تکانه شدید نفتی که پایان سال ۶۴ شروع و تا سال ۶۷ ادامه داشت، افزود: نرخ رشد اقتصادی ایران در این سه سال منفی بود و تورم از ۶,۹ درصد سال ۶۴ متاثر از همین تکانه به بالای ۲۵ درصد در سال ۶۵ رسید.

دژپسند تصریح کرد: وقتی درآمد دولت کاهش یافت دولت ناچار شد از نظام بانکی استقراض کند و این استقراض توانست در عمل تاثیر منفی روی تورم بگذارد.

وی گفت: حداکثر تورم در سال ۶۷ بیش از ۵۰ درصد بودجه همان زمان بود که از محل استقراض منابع بانکی تامین می شد کمی بیش از ۲۹ درصد رسیده بود.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: معاون وزیر امور خارجه آمریکا به معاون وزیر امور خارجه عراق گفته بود این تکانه نفتی سال ۶۵ با این هدف طراحی شدکه دولت ایران سرنگون شود ولی به شکرخدا چنین نشد.

وی اظهارداشت: دشمن امروز هم با وضع تحریم ها و فشار حداکثری به دنبال ایجاد شکاف بین «مردم » و «دولت و حکومت » است که بتواند از جوار این شکاف به اهداف شوم خود برسد.

دژپسند گفت: خوشبختانه هم اکنون با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب ثبات لازم در متغیرهای کلان اقتصادی کشور ایجاد و نرخ رشد اقتصادی غیر نفتی هم در سه ماهه نخست سال جاری چهار دهم درصدمثبت شده در حالیکه نظر همه این بود که رشد اقتصادی منفی شود.

وی در ادامه بر مردمی کردن اقتصاد در کشور تاکید کرد و افزود: بطورکلی باید به این سمت رفت که مشارکت مردم در اقتصاد یک مشارکت واقعی ، فعال و معنی داری باشد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهارداشت: بازار سرمایه یکی از کانال های مهم تحقق مردمی کردن اقتصاد است بدین معنی که امکان دارد میزان پس اندازی شخصی کفایت خریدیک واحد اقتصادی از دولت را ندهد ولی می توان با خرید بخشی از سهام یک واحد در اقتصاد مشارکت کرد بنابراین با این روش همه افراد می توانند با مقادیر بسیار کم بنگاه های اقتصادی را خریداری و در اقتصاد مشارکت کنند.

وی گفت: جدا از بازار سرمایه می توان با تشکیل تعاونی ها ی فراگیر ،کنسرسیوم ها و غیره این کار را انجام داد.

دژپسند تاکید کرد: مردمی کردن اقتصاد باید عملیاتی باشد نه ویترینی و شعاری.

وی گفت: همان طوری که مردم در زمان جنگ با صرفه جویی، قناعت و الگوی صحیح مصرف به جبهه ها کمک می کردند اکنون هم می توانند در جنگ اقتصادی با پرهیز از انبار خانگی کالا، احتکار بنگاهی، سوء استفاده نکردن از شرایط سخت تحریمی و اقتصادی و الگوی صحیح مصرف کمک حال دولت و نظام باشند.”ضرورت مقابله با جنگ اقتصادی”

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: تمامی آحاد مردم باید دست به دست هم دهند و اقتصاد کشور را به نحوی اداره کنند که دشمن از کرده خود پشیمان شود.

 

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین