راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز در ایران با همکاری سازمان ملل
راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز در ایران با همکاری سازمان ملل
مشاور وزیر در امور بین‌الملل در دیدار با نماینده برنامه توسعه سازمان ملل زمینه‌های همکاری دو طرف در زمینه سازگاری با تغییر اقلیم و ایجاد نیروگاه‌های زباله سوز در شمال ایران بررسی کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از وزارت نیرو، محمدعلی فرحناکیان در دیدار با کلودیو پروویداس، نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد با اشاره به همکاری‌های وزارت نیرو با سازمان ملل به‌ویژه در مسائل محیط زیستی گفت: هم‌اکنون چالش بزرگ گرد و غبار در مناطق جنوبی و غربی کشور ما مطرح است که مشکلات عدیده ای را برای ایران ایجاد کرده است، لذا با توجه به جایگاه بین المللی این موضوع، UNDP می‌تواند موضوع را بررسی و در صورت امکان راهکار ارائه نمایند.

وی ادامه داد: بحث آلودگی هوای تهران و وارونگی دما موضوع دیگری است که در اکثر زمان‌ها در تهران اتفاق می‌افتد و که می‌توانیم از امکانات UNDP برای ارتقای شبکه حمل و نقل عمومی تهران با به‌کارگیری ماشین‌های برقی استفاده کنیم.

سرپرست مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق با اشاره به امکان استفاده از امکانات UNDP برای انتقال تکنولوژی، برنامه‌ریزی و تأمین منابع مالی گفت: در این زمینه می‌توان در زمینه در موضوع سازگاری و انطباق با تغییر اقلیم و یا برای ایجاد نیروگاه زباله سوز در شمال ایران که از منظر جلوگیری آلودگی منابع آب و حفظ خاک، اکوسیستم منطقه و تولید انرژی برنامه‌هایی را اجرا کرد.

همچنین نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در این دیدار با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه فعالیتUNDP در ایران گفت: این نهاد در ۱۶۶ کشور فعالیت دارد که با دولت‌های محلی همکاری دارند تا چالش‌های مربوط به توسعه کشور، ظرفیت ساخت و ساز و ظرفیت توسعه محلی را حل کنند.

کلودیو پروویداس ادامه داد: UNDP به صورت بین‌المللی با دیگر کشورها نیز ارتباط دارد تا به آن‌ها کمک کند تا به اهداف توسعه‌ای خود دسترسی پیدا کنند و به دنبال راهکارهای زیست‌محیطی است تا توانایی کشورها را برای افزایش و توسعه حفاظت از محیط زیست، افزایش دهد. استراتژی محیط زیستی این نهاد روی مدیریت منابع آبی، دستیابی به خدمات انرژی پایدار، حفاظت از گونه‌ها و تنوع زیستی، سیاست‌هایی برای کنترل انتشار آلوده‌کننده‌های مضر و مواد تخریب‌کننده لایه ازن و استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه زیست توده تمرکز دارد.

پروویداس در پایان با تاکید بر موضوع تأمین مالی منابع محیط زیستی (GCE) توسط UNDP اعلام کرد: ما طبق برنامه هر کشوری فعالیت خود را دنبال می‌کنیم بنابراین وزارت نیرو می‌تواند تمامی موضوعات و پروژه‌های اولویت‌دار خود را برای آغاز همکاری مطرح کند.

  • منبع خبر : مهر