رب گوجه فرنگی در بورس کالا
رب گوجه فرنگی در بورس کالا
معاون وزیر جهاد گفت: رب تولیدی از فرآوری گوجه‌هایی که به صورت حمایتی از کشاورزان خریداری شده، در بورس کالا عرضه می‌شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی، حسین شیرزاد از عرضه رب گوجه‌فرنگی در بورس کالای ایران خبر داد و گفت: رب حاصل از گوجه فرنگی هایی که به صورت حمایتی از کشاورزان خریداری شده، در روزهای آتی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی، در بورس کالای ایران عرضه خواهد شد.”عرضه رب گوجه فرنگی در بورس کالا”

این مقام مسئول توضیح داد: در سال جاری، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به منظور جلو گیری از ضرر و زیان گوجه کاران و تعدیل قیمت این محصول به نفع تولید کنندگان و مصرف کنندگان، با مجوز وزارت جهاد کشاورزی و کارگروه تنظیم بازار کشور مبادرت به خرید حمایتی گوجه فرنگی مازاد نیاز بازار کرده است.

شیرزاد افزود: این محصول پس از فراوری در کارخانجات رب سازی معتبر کشور و تبدیل به رب گوجه فرنگی با کیفیت و مطابق استاندارد های ملی و بین الملل، طی روزهای آینده از طریق تالار فرعی بورس کالای ایران به متقاضیان عرضه می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: متقاضیان می توانند از طریق کارگزاری‌های عضو بورس کالای ایران، نسبت به اخذ کد معاملاتی و سپس خرید این کالا اقدام کنند.

در بورس کالا به داد و ستد نقد، نسیه و سلف انواع محصولات صنعتی و کشاورزی در ایران می‌پردازد و راه‌اندازی معاملات ابزارهای مشتقه و به ویژه قراردادهای آتی را در برنامه‌های پیش روی خود دارد.نیاز به ایجاد بازار شفاف جهت تسهیل معاملات و کشف نرخ قیمت کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه‌ای بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، ایجاد ابزارهای مدیریت ریسک قیمت و تأمین مالی بازار کالایی و تضمین تعهدات طرفین معامله به منظور دستیابی به اثرات مثبت این مهم در توسعه اقتصادی، دولت و مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا بستر قانونی لازم جهت تأسیس و راه اندازی بورس‌‌های کالایی را در ایران فراهم سازند. در پی این امر، سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران در شهریور ماه سال ۸۲ به عنوان اولین بورس کالای کشور فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن نیز سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی در شهریور ماه سال ۸۳ شروع به فعالیت نمود. با بازنگری و تصویب قانون بازار اوراق‌بهادار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴ و تصمیم شورای عالی بورس، سرانجام بورس‌های فلزات و کشاورزی در یکدیگر ادغام و بورس واحدی با عنوان بورس کالای ایران تشکیل شد و از ابتدای مهرماه سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد. طبق قانون بازار اوراق‌بهادار کلیه معاملات در بورس کالای ایران تحت نظارت سازمان بورس و اوراقبهادار انجام می‌شود.

  • منبع خبر : مهر