رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۸ به منفی ۰.۶ رسید
رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۸ به منفی ۰.۶ رسید
مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کشور در سال ۹۸ را با نفت منفی ٧ درصد و بدون نفت منفی ٠.٦ درصد اعلام کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد گزارش عملکرد بخش واقعی اقتصاد در سال ١٣٩٨ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.” رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۸ به منفی ۰.۶ رسید”

بر این اساس، عملکرد واقعی اقتصاد در سال ١٣٩٨ نشان می‌دهد که محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سال ١٣٩٨ به رقم ٧٠٣٧ هزار میلیارد ریال با نفت و ٦١٢١ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالیکه رقم مذکور در سال قبل با نفت ٧٥٦٧ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ٦١٥٧ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی ٧ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و منفی ٠.٦ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال ١٣٩٨ دارد.” رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۸ به منفی ۰.۶ رسید”

رییس کل بانک مرکزی گفت: همانگونه که قبلاً بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود، گزارش تحولات اقتصادی بخش واقعی اقتصاد ایران درسال گذشته بیانگر مثبت شدن رشد اقتصاد بدون نفت کشور، در سال گذشته است.

 بر اساس گزارش حوزه معاونت اقتصادی بانک، رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۱۳۹۸ معادل ۱/۱ + درصد است که بر مبنای بخش‌های فعالیت، کشاورزی ۸/۸+ درصد، گروه صنعت و معدن ۲/۳+ درصد و خدمات عمدتاً به خاطر تأثیر شیوع کرونا در فصل آخر سال ۰/۲- درصد بوده است.

طبق این گزارش، به علت کاهش درآمد نفت، رشد این بخش ۳۸/۷- درصد بود که در نتیجه آن، رشد اقتصادی با نفت به منفی ۶/۵ درصد رسید.

با در نظر گرفتن آمار عملکرد مناسب بخش کشاورزی و روند مثبت رشد بخش صنعت در نیمه دوم سال(۶.۷+ درصد در فصل سوم و ۱۰.۷+ درصد در فصل چهارم) مؤید رونق تولید در سال ۱۳۹۸ و نویدبخش جهش تولید در سال جاری است.

این گزارش، با در نظر گرفتن آمارعملکرد مناسب بخش کشاورزی و روند مثبت رشدبخش صنعت درنیمه دوم سال(۶٫۷+درصد درفصل سوم و۱۰٫۷+ درصددرفصل چهارم)مؤید رونق تولید درسال۹۸ و نویدبخش جهش تولید در سال۹۹ می باشد. جزئیات تحولات اقتصادی سال ۱۳۹۸، در روزهای آتی منتشرخواهدشد.

  • منبع خبر : مهر