جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024

  • شناسه : 128935
  • 06 جولای 2020 - 11:40
  • 0 دیدگاه

رفع تعهد نکنید با هماهنگی قوه قضاییه از فردا فراخوان می‌شوید

رفع تعهد نکنید با هماهنگی قوه قضاییه از فردا فراخوان می‌شوید
رفع تعهد نکنید با هماهنگی قوه قضاییه از فردا فراخوان می‌شوید
رییس کل بانک مرکزی علت التهابات بازار ارز را عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله بخاطر مشکلات ناشی از کرونا اعلام کرد و گفت: با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده، (قیمت) تعدیل خواهد شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی به بیان ۴ نکته درباره بازار ارز پرداخت و پشت پرده گرانی ارز در روزهای اخیر را تشریح کرد.” رفع تعهد نکنید با هماهنگی قوه قضاییه از فردا فراخوان می‌شوید”

۱- قبلاً هم تأکید کرده‌ام، تلاطم این روزهای بازار، عمدتاً از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت گرفته است. با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماه‌های قبل، و افزایش عرضه در نیما تعدیل خواهد شد.

۲- گزارشات خوبی از افزایش قابل توجه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و صادرات غیرنفتی و خبرهای مثبت از آزاد شدن منابع مسدودی بانک مرکزی دریافت کرده‌ام که روند تأمین ارز را متحول خواهد کرد.

۳- صادرکنندگان تکیه گاه اصلی ارزآوری کشور هستند، فرصت برای برگرداندن میلیاردها دلار ارز صادراتی در دو هفته آتی پایان می‌یابد. این فرصت به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد. از فردا، با هماهنگی بانک مرکزی، قوه محترم قضائیه، وزارت صمت و نهادهای نظارتی، صادرکنندگانی که تاکنون تعهد خود را ایفا نکرده‌اند، در لیست‌های ۱۰ نفره برای توضیح در مورد نحوه ایفای تعهدات دعوت می‌شوند.” رفع تعهد نکنید با هماهنگی قوه قضاییه از فردا فراخوان می‌شوید”

۴- مجدداً تأکید می‌کنم، بانک مرکزی دخالت هدفمند خود در بازار را به تشخیص خود و با در نظر گرفتن مصالح عالیه اقتصادی کشور اعمال خواهد کرد. بانک مرکزی یک بار در مهرماه سال ۹۷ توان خود را نشان داد. برخی به خاطر اشتباه محاسباتی تا دو سال برای فروش دلارهای ۱۹ هزار تومانی خود معطل ماندند. امروز نیز ریسک بازار ارز برای سرمایه گذاری به شدت افزایش پیداکرده است و من نیز وظیفه دارم این را به فعالان اقتصادی گوشزد نمایم.

دستورالعمل جدیدی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان از سوی بانک مرکزی اعلام شد. بر اساس ضرب‌الاجل اعلامی از سوی سیاست‌گذار پولی، فعالان صادراتی تا پایان تیرماه سال ۹۹ فرصت دارند نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود که مربوط به سال ۹۸ می‌شود اقدام کنند، در غیر این صورت مشمول محدودیت‌هایی می‌شوند که در بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات و نحوه رفع تعهد ارزی تعیین شده است.

در بخشنامه فروردین ۹۷  در خصوص رفع تعهد ارزی، سیاست‌های تنبیهی نیز برای صادرکنندگانی که نسبت به بازگشت ارز صادراتی به کشور اقدام نکرده‌اند در نظر گرفته شده بود. حال در بخشنامه جدید بانک مرکزی از محدودیت‌های مندرج در بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات صحبت به میان آمده است که همان سیاست‌های تنبیهی بخشنامه فروردین ۹۷ است. بر اساس این بخشنامه، تعلیق کارت بازرگانی، عدم امکان واردات، عدم اجازه ترخیص کالا از گمرکات، عدم اعمال معافیت‌های مالیاتی صادرات، بستن مسیرهای تسهیلات، عدم استرداد مالیات ارزش افزوده، عدم اعطای مشوق‌های صادراتی و در نهایت معرفی صادرکنندگان متخلف به قوه‌قضائیه از مهم‌ترین سیاست‌های تنبیهی برای عدم رفع تعهد ارزی صادرکنندگان است. البته محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات عنوان می‌کند که این سیاست‌ها تا امروز برای صادرکنندگانی اعمال شده که حتی یک دلار هم ارز صادراتی به کشور برنگردانده‌اند.

  • منبع خبر : مهر

برچسب ها

سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش/ کیش باید ایران آینده شود 25 آوریل 2024

سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش/ کیش باید ایران آینده شود

مدیرعامل منطقه آزاد کیش از افزایش ۱۰ برابری حضور گردشگر خارجی در کیش و همچنین سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در بخش تجاری، مسکن و هتل های کیش خبر داد و گفت: با توجه به این‌که مناطق آزاد کاملا دست بخش خصوصی اداره می‌شوند، شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردمی) در مناطق آزاد کاملا اجرایی است و می‌تواند الگو باشد. همچنین کیش باید ایران آینده شود؛ لذا ضرورت دارد قانون مناطق آزاد در کیش به عنوان منطقه آزاد نسل اول اجرا شود و معافیت‌های مالیاتی نیز برای جذب سرمایه‌گذار و جلوگیری از فرار سرمایه برقرار باشد.

پایان یک توقف طولانی/ گاز ایران در مسیر پاکستان 24 آوریل 2024

پایان یک توقف طولانی/ گاز ایران در مسیر پاکستان

طرح انتقال گاز ایران به پاکستان از حدود ۱۵ سال پیش طراحی و اجرا شد که تاکنون به دلایل مختلفی وارد فاز عملیاتی نشده بود، اما با حضور ایران در پاکستان و مذاکرات صورت گرفته و با ابراز تمایل طرف پاکستانی، این موضوع اکنون به مرحله اجرا نزدیک‌تر شده است.

تورم فروردین ماه اعلام شد 23 آوریل 2024

تورم فروردین ماه اعلام شد

طبق اعلام مرکز آمار، در فروردین امسال شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۳۶.۳ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲.۶ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۰.۹ درصد افزایش و در ۱۲ ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۸.۸ درصد افزایش داشته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.