روحانی یک قدم نزدیکتر به استعفا
روحانی یک قدم نزدیکتر به استعفا
در حالی که نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در یک سخنرانی ۵۵ دقیقه ای سیاستهای ضد مردمی رئیس جمهور روحانی و تیم اجرایی او را بطور وضوح و مستند به مقاطع و دلایل  برشمرده و در این سخنرانی که برای جمعی از بسیجیان در ارتباط با هفته بسیج ایراد گردیده

روحانی یک قدم نزدیکتر به استعفا

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد در حالی که نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در یک سخنرانی ۵۵ دقیقه ای سیاستهای ضد مردمی رئیس جمهور روحانی و تیم اجرایی او را بطور وضوح و مستند به مقاطع و دلایل  برشمرده و در این سخنرانی که برای جمعی از بسیجیان در ارتباط با هفته بسیج ایراد گردیده  از قول ریاست قوه قضاییه به این مطلب اشاره دارد که تصمیم برای افزایش قیمت بنزین قبل از شروع جلسه سران سه قوه اتخاذ شده بود و علی لاریجانی و حسن روحانی صورت جلسه را از قبل امضا کرده و به جلسه آورده بودند، اشاره روحانی به بی اطلاع بودن از ماجرا کمی تا قسمتی قابل تحلیل و با تناقض همراه است.

اجرای سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین که بدون هیچگونه اطلاع رسانی قبلی و کاملا بصورت ناگهانی و شوک آور در ساعت صفر روز ۲۴ آبان ماه  با این نیت ظاهر سازانه که مردم از ماجرا مطلع نشده تا ذخیره بنزین نداشته باشند، اعلام شد و جدای از تبعات وسیع اجتماعی و روانی که در جامعه داشت و موجبات موج سواری ضدانقلاب و اغتشاش گران در به انحراف کشیدن مطالبات مردمی و آسیب رساندن به کشور گردید، همگان را به این چالش ذهنی فرو برده است که انگیزه پنهان روحانی از این ماجرا چه بوده و در تدارک چه جریانی با مقدمه سخنرانی های یزد و کرمان این شورش را که در اعترافی در زمان برگزاری هیات دولت اعلام کرد توقع من از اعتراضات و تخریبها خیلی بیشتر بوده است ، کلید زده است؟ از بحث اجرای غیر قابل قبول که بگذریم با طبقه بندی جمعیت ها تا رده خانواده ۵ نفره سیاست دولت علیه همه اسناد بالا دستی  توسعه جمعیت در کل کشور است.

میزان مبلغ حمایت معیشتی دولت از یک فرد مجرد ۵۵ هزار تومان است. در حالیکه در یک خانواده ۵ نفره سهم هر فرد از یارانه اعطایی دولت بصورتی کاملا معکوس کاهش می یابد و به ۴۱ هزار تومان می رسد.

و خانواده ۶ نفره نیز اساسا به رسمیت شناخته نشده است و هیچ سهمی از یارانه دولت به آنها تعلق نمی گیرد.

به عبارت دیگر سهم خانواده ۶ نفره به ازای هر نفر ۳۴ هزار تومان خواهد بود و خانواده ۷ نفره به ۲۹ هزار تومان می‌رسد.

لذاست که میشود فهمید که یکی از چالش های اساسی و تمهیدات پشت پرده در اجرای این طرح، رویکرد کاملا ضد جمعیتی، و ضد فقرایی آن است.

به گونه ای که سیاست دولت در اعطای یارانه ها به مردم بر این اساس است که هرچه تعداد افراد خانواده ها بیشتر باشد، یارانه کمتری به اعضای آنها تعلق گیرد.

سیاست دولت در طرح حمایت معیشتی (اسم دیگر یارانه احمدی نژادی)  نه تنها از جهت فرهنگی و اجتماعی تبعات منفی دارد، بلکه فرزندآوری و تشکیل خانواده را هم تقیبح می کند. از طرفی برخلاف مسیر تحقق عدالت و موجب فشار به طبقات ضعیف اما پرجمعیت می شود.

تعمد دولت در نحوه اجرای مسئله دار این طرح  سهمیه بندی بنزین  آنهم در بدترین شرایط زمانی و با هزینه اجتماعی سیاسی اقتصادی فرهنگی با این  شیوه اجرا شد، آن هم در حالی که نسخه های تکمیل یافته تر که به عدالت نزدیک تر بود مانند تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد به جای هر خودرو، نیز در دسترس بود،  زمینه های نارضایتی مردم را به گونه ای فراهم اورد که طرفداران روحانی در مسیر ساقط کردن او قدم به خیابان گذاشتند و مخالفینی که به او رای نداده بودند با تایید رهبری معظم انقلاب در جهت حفظ و بقای دولت او اقدام نمودند.

این بدهی روحانی به مردم آنهم مخالفین او، او را یک قدم به استعفای از ریاست جمهوری نزدیک تر میکند و اگر او استعفا بدهد تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید مجلس با نظر رهبری به انتخاب سرپرستی برای دولت مبادرت خواهند نمود.

امروز و با توجه به مشکلات اجتماعی عظیم در کشور که از بیکاری و تورم و بی توجهی دولت در این ۶ سال به وضع تولید و اقتصاد ناشی میشود، عدم هم داستانی دولت با مردم برای حفظ کیان کشور از همیشه ملموس تر است و طبع این دولت قادر به بازگرداندن اعتماد به جامعه نخواهد بود و اگر روحانی صلاح این جامعه را خواستار بوده باشد بدون اهمیت به نیاز جامعه نخواهد بود. استعفای وی میتواند گامی ولو کوچک در جهت باز گردانیدن محبوبیت نسبی وی ایجاد نماید.

بقول یک اقتصاددان مشهور تزهای ژان والژانی روز به روز دولت را از مردم دور و دور تر نموده.

در کتاب بینوایان نوشته ویکتور هوگو داستان ژان والژان را اینگونه توضیح میدهد که در بخشی از سناریو قهرمان داستان دزدی میکند که به بینوایان کمک کند.

روحانی با عملکرد غیر مدبرانه موجب ساخته شدن اینگونه داستانها علیه خود گردیده و لذاست که ماندنش به صلاح خودش هم نیست چه رسد به صلاح مردم. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد