رونق تجارت در بندر چابهار در شرایط پاندمی ویروس کرونا
رونق تجارت در بندر چابهار در شرایط پاندمی ویروس کرونا
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از ورود و تخلیه همزمان ۷ کشتی حامل کالای اساسی مورد نیاز کشور به بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بهروز آقایی امروز (۳۰ فروردین) از ورود همزمان ۷ کشتی حامل کالای اساسی مورد نیاز کشور به بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد.”رونق تجارت در بندر چابهار در شرایط پاندمی ویروس کرونا”

آقایی محموله این کشتی ها را  ۳۴۰ هزار تن کالای اساسی از جمله گندم برنج، جو … مورد نیاز کشور اعلام کرد که در هفته جاری تخلیه و به مراکز هدف انتقال خواهد شد.

وی با بیان اینکه علیرغم تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد دنیا رونق تجارت با ورود کشتی کالای اساسی در بندر چابهار ادامه دارد افزود: پهلوگیری این کشتی ها به اسکله بندر شهید بهشتی انجام شده و عملیات تخلیه همزمان با استفاده از تجهیزات مدرن استراتژیک بندری در حال انجام است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی با بیان اینکه عملیات تخلیه و بارگیری کشتی ها با نرم مطلوب و روان ترافیکی بصورت شبانه روزی انجام می گیرد اظهار کرد: با تخلیه همزمان این شناورها رکورد جدیدی در تخلیه کالای اساسی در بنادر کشور ثبت خواهد شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گفت: آمار تخلیه و باگیری در فروردین سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است که در اقتصاد و اشتغال مردم استان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

حجی محمدعلی حسن‌زاده محمدی ظهار کرد: در مورد هزینه‌های انبارداری و تخلیه و بارگیری بندر چابهار می‌توان گفت که به واسطه مشوق‌های تعرفه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده، این هزینه‌ها به مراتب کمتر از دیگر بنادر جنوبی است و برای صادرکنندگان و واردکنندگان نیز این امکان را قائل شدیم که با انعقاد قراردادی با سازمان بنادر می‌توانند از تعرفه‌های ترجیحی برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه تعرفه‌های ترجیحی و تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای صادر کنندگان و واردکنندگان که از بندر چابهار تجارتشان را انجام می‌دهند، بر اساس حجم کالایی است که جابه‌جا می‌کنند، افزود: این امکان برای شرکت‌های کشتیرانی و شرکت‌هایی که صاحب کالا هستند، وجود دارد و می‌توانیم برای آن‌ها این تسهیلات را قائل شویم. همچنین تخفیف‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده و بر اساس میزان بار و حمل و نقلی که می‌خواهند انجام دهند، می‌توانند با طرف‌هایی که مذاکره می‌کنند، آن را مد نظر قرار دهند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اگر تجار کالاهایشان را برای صادرات یا واردات به بندر چابهار بیاورند، هزینه‌های انبارداری و تخلیه و بارگیری کمتری پرداخت خواهند کرد، ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که صرف تعرفه‌های ترجیحی و تخفیف‌های ما تعیین کننده نیست به خاطر اینکه یک حمل دریایی به بندر چابهار تقریبا گران‌تر از دیگر بنادر است به دلیل اینکه این بندر یک سر بار است و عمدتا بار ورودی دارد اما بار خروجی ندارد. اما بنادری مانند بندر شهید رجایی دو سر بار است و از این جهت کرایه حمل در این بندر می‌تواند ارزان‌تر باشد.

حسن‌زاده گفت: نکته دوم این است که زیر ساخت‌ها به گونه‌ای است که هزینه‌های حمل و نقل جاده‌ای از بندر چابهار به داخل کشور و دیگر شهرها گران‌تر بوده و آن‌ هم به خاطر مسئله یک سربار بودن است و کامیون‌ها باید خالی بروند و پر برگردند. بنابراین ما تخفیف‌های خودمان را اعمال کرده‌ایم تا هزینه‌ها را برایشان منطقی تر کنیم.

 

  • منبع خبر : ایسنا