رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی ایران
رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی ایران
پس از ترک بازار ایران توسط BYD به عنوان شریک تجاری کارمانیا، این شرکت در حدود دو سال مشغول رایزنی با برندهای متفاوت برای تولید و ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد پس از ترک بازار ایران توسط BYD به عنوان شریک تجاری کارمانیا، این شرکت در حدود دو سال مشغول رایزنی با برندهای متفاوت برای تولید و انتقال تکنولوژی ساخت خودرو به داخل ایران بود.”رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی ایران

نتیجه این رایزنی ها که در سکوت خبری دنبال می شد، قرارداد همکاری با شرکت سودا برای تولید سدان SA01 در بازار ایران بود.

روند قوانین زیست محیطی در کشورهای پیشرفته جهان به سمت و سویی رفته است که خودروهای با سوخت پاک از اهمیت بالایی برخوردار شده است. مطالعات زیادی روی خودروهای با سوخت پاک در خودروسازان بزرگ جریان دارد که تا امروز مهمترین خروجی آن، خودروهای تمام الکتریکی با آلایندگی صفر است.

در ایران اما به واسطه مشکلات، تا امروز به جز تعداد معدودی خودروی هیبرید وارداتی، از این تکنولوژی بهره ای برده نشد آن هم در شرایطی که به دلیل آلودگی کلانشهرها حضور این خودروها به یک الزام تبدیل شده بود.

db0im4hi0yzc7fob616v.jpg

به دلیل عدم ورود خودروهای برقی به کشور، زیرساخت مناسب این خودروها نیز در ایران وجود ندارد اما مدیران کارمانیا با این وجود سراغ تولید خودروی برقی SA01 رفتند.ایده مدیران ارشد کارمانیا این است که تا وقتی این قبیل خودروها وارد ایران نشود زیرساختی نیز برای آن ساخته نخواهد شد.

سدان SA01 با وجو طراحی ظاهری ساده خود اما جدیدترین تکنولوژی دنیای خودرو را در خود جای داده است. سدان SA01 خودرویی با پیشرانه تمام برقی با آلایندگی صفر است که می تواند تجربه ای نو برای ایرانیان باشد.

خودروهای برقی بر خلاف خودروهای بنزینی نیازی به جلو پنجره برای تهویه هوا ندارد اما در سدان SA01 ما شاهد دریچه ای شبیه به دریچه هوا هستیم که در اصل روکش جایگاه شارژ خودرو است.

نسخه برقی سدان SA01 شبیه به مدل بنزینی این خودرو است اما تغییراتی روی آن اعمال شده است تا سازگاری با پیشرانه الکتریکی در بالاترین حد ممکن قرار بگیرد.

izm5w8paeb9mkunqxf23.jpg

نکته ای که لازم است در همین ابتدا در نظر داشته باشید این است که نباید در طراحی داخلی و ظاهری خودرو سودا انتظاراتی در حد تسلا یا نسخه برقی ب ام داشته باشید چرا که اولویت این شرکت از تولید این محصول، یک خودروی تمام برقی اقتصادی برای عموم افراد جامعه است و تا جای ممکن تلاش شده است از امکانات و آپشن هایی که موجب بالارفتن قیمت می شود، دوری شود.”رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی ایران

سدان سودا SA01 با طول ۴۴۱۷ میلی‌متر، عرض ۱۷۳۷ میلی‌متر، ارتفاع ۱۵۷۶ میلی‌متر و فاصله بین دو محور ۲۵۰۰ میلی‌متری ابعاد مناسبی دارد.

۸wq71juks9wkl7lbwq.jpg

سدان سودا SA01 از یک موتور مگنت سنکرونیزه ۱۰۷ اسب بخاری با گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متری بهره مند است که نیروی مورد نیاز خود برای تبدیل به نیروی حرکتی را از طریق باتری‌های سلولار خنک شونده با آب تامین می‌کند.

باتری‌های این خودرو دارای حجم ۴۴٫۵ کیلووات ساعتی هستند که با یکبار شارژ کامل می تواند تا حداکثر محدوده ۳۰۵ کیلومتری در شهر و ۳۷۰ کیلومتری در مسیرهای بین شهری با سرعت ثابت حرکت کند.

باتری‌های خودرو الکتریکی شرکت خودروسازی کارمانیا از نوع «نیکل کبالت منگنز» است که از دوام و برد پیمایشی بسیار بالایی برخوردار هستند.

کبالت گران‌ترین ماده اولیه در کاتدهای موجود در باتری‌ها به‌شمار می‌روند. وجود این ماده در ساختار باتری‌ها نه تنها موجب دوام بیشتر مجموعه بسته باتری خودرو خواهد شد، بلکه اهمیت به‌سزایی هم در پایداری حرارتی آنها دارد. باتری‌های خودرو برقی شرکت خودروسازی کارمانیا در طول عمر خود ۲/۳۰۰ بار شارژ می شود و قابلیت پیمایش مسیری بالغ بر ۷۰۰/۰۰۰ کیلومتر را برای خریداران این خودرو فراهم می‌سازند.

بسته باتری اصلی شامل ۱۰ واحد مجزا است که در صورت خرابی هر کدام امکان تعویض و جایگزینی به صورت مجزا در کمترین زمان میسر می شود، بنابراین نیازی به تعویض بسته کامل در صورت اشکال نخواهد بود.

در زمان اتمام شارژ باتری‌های خودروی برقی سودا، می‌توانید از طریق شارژر خانگی ۲۲۰ ولتی و ۱۶ آمپری، باتری‌های اتومبیل را طی ۶ الی ۸ ساعت به طور کامل شارژ کنید و در صورتی که به شارژرهای سریع ۳۸۰ ولتی ۳ فاز دسترسی داشته باشید، می‌توانید مدت زمان انتظار برای شارژ باتری‌های اتومبیل را به حداقل ۴۵ دقیقه تا حداکثر ۱ ساعت کاهش دهید.

کابل‌های مخصوص برای شارژ خانگی و سریع به همراه خودرو به خریدار تحویل داده می‌شود.”رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی ایران

t3ovyh4eo2c5xremwh2.jpg

فناوری بالای این خودرو امنیت بالای سرنشینان آن را در هنگام تصادفات احتمالی تضمین می‌کند. به‌صورتی که در هنگام تصادفات، کلیه اتصالات الکتریکی در خودرو قطع شده و هیچ خطری سرنشینان خودرو را تهدید نخواهد کرد.

در خصوص صرفه جویی های شکل گرفته در صورت استفاده از خودرو برقی نسبت به خودروی بنزینی بد نیست بدانید: اگر شما مالک یک خودروی بنزینی باشید به طور متوسط در طول سال ۲ هزار لیتر بنزین نیاز خواهید داشت که به صورت ترکیبی سهمیه و آزاد هزینه ای ۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومانی برای مالک خودرو دارد در حالی که برای استفاده و شارژ خودروهای برقی رقمی کمتر از یک میلیون تومان در مدت مشابه و رانندگی یکسان هزینه خواهید کرد.

به عبارتی شما با خودروی برقی در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی ۹۷۵ تومان هزینه برق می پردازید که این هزینه در خودروهای گازسوز و بنزینی به مراتب بیش از این ارقام است.

نکاتی که در زمان رانندگی با این خودرو جلب توجه می کند، عدم وجود سر و صدا است و نکته دیگر این است که از همان ابتدای فشردن پدال گاز تمام گشتاور خودرو در اختیار راننده خواهد بود.شتاب این خودرو نیز از مواردی است که در زمان شتاب اولیه کمتر خودرویی توان رقابت با آن را خواهد داشت که این از خصیصه های اصلی پیشرانه های تمام برقی است.

سیستم ترمز ضدقفل ABS، سامانه مانیتورینگ فشار باد لاستیک‌ها TPMS و کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو از امکاناتی است که در این خودرو وجود دارد.

در بعد امکانات رفاهی نیز باید به سیستم فرمان برقی، راهیاب GPS، سنسور پارک عقب، فرمان چند منظوره، سیستم سرگرمی مجهز به صفحه نمایشگر لمسی LCD با پشتیبانی از اتصال بلوتوث و USB، امکان شارژ تلفن همراه با قابلیت شارژ سریع، قفل شدن خودکار درب خودرو در سرعت بالای ۱۵ کیلومتر، دوربین دید عقب، چراغ‌های مخصوص روز، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی با تنظیم دستی و آینه‌های الکتروکرومیک اشاره کنیم که در این خودرو و برای رفاه سرنشینان وجود دارد.”رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی ایران

 

  • منبع خبر : ایران جیب