رکورد فروش ارز در سامانه نیما شکسته شد / افزایش ۹۲ درصدی عرضه
رکورد فروش ارز در سامانه نیما شکسته شد / افزایش ۹۲ درصدی عرضه
رکورد فروش ارز در سامانه نیما طی هفته گذشته با فروش ۴۲۹ میلیون یورو شکسته شد. این رقم نسبت به هفته پیش از آن ۹۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از بانک مرکزی، بر اساس گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما، از ابتدای سال جاری تا روز گذشته معادل ۳.۳ میلیارد یورو در سامانه نیما ارز فروخته شده است.” رکورد فروش ارز در سامانه نیما شکسته شد / افزایش ۹۲ درصدی عرضه”
در این میان بالاترین میزان فروش ارز در هفته قبل (۱۳۹۹.۳.۳۱ الی ۱۳۹۹.۴.۵) انجام شده است.

بر این اساس میزان فروش ارز در سامانه نیما طی هفته گذشته معادل ۴۲۹ میلیون یورو بوده که ضمن رشد ۹۲ درصدی نسبت به هفته قبل، نشانگر افزایش قابل توجه میزان فروش ارز در سامانه نیما است.

گفتنی است نظام یکپارچه معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تأمین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.

لذا سامانه نیما محل تأمین ارز کالاهای وارداتی به کشور و بازار میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرایند تعیین نرخ ارز نقشی تعیین کننده دارد.” رکورد فروش ارز در سامانه نیما شکسته شد / افزایش ۹۲ درصدی عرضه”

التهابات و نوسانات شدید قیمت ارزهای خارجی در کشورمان طی ۲ سال گذشته بسیاری از واردکنندگان و صادرکنندگان کالا و خدمات را تحت تاثیر قرار داد و شرایط بازار را بیش‌ازپیش متلاطم کرد. در این شرایط قیمت ارز خصوصا دلار به‌صورت ساعتی تغییر می‌کرد و نهایتا دولت وادار به تغییر سیاست‌های خود در راستای تامین و فروش ارز برای فعالان اقتصادی شد. بر این اساس دولت از روز ۲۱ فروردین ماه ۹۷ سیاست مالی جدیدی را در پیش گرفت و به‌ منظور هدایت محصولات وارداتی به سمت مجاری رسمی، اطمینان از تخصیص مناسب و عادلانه ارز بر اساس اولویت تقاضا، جلوگیری از قاچاق و خروج سرمایه‌های کشور و شفافیت کامل فرآیند عرضه و تقاضا، سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی موسوم به نیما را راه‌اندازی نمود.

این سامانه بستری امن را برای خرید و فروش ارز فراهم نموده و از روز ۳ اردیبهشت ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. نیما با سامانه جامع وزارت صمت و واحد تجارت فرامرزی گمرک ارتباطی پیوسته دارد و صرافی‌ها و بانک‌ها نیز به‌عنوان واسطه میان منابع تامین و مصرف ارز فعالیت می‌کنند.

  • منبع خبر : مهر