ریزش سنگین نرخ دلار نزدیک است؟
ریزش سنگین نرخ دلار نزدیک است؟
در دومین روز هفته، ‌ دلار به سوی مرز ۲۹ هزار تومانی خیز برداشت، ولی تا ساعت ۴ بعدازظهر نتوانست با قدرت از آن عبور کند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد در دومین روز هفته، ‌ دلار به سوی مرز ۲۹ هزار تومانی خیز برداشت، ولی تا ساعت ۴ بعدازظهر نتوانست با قدرت از آن عبور کند. ساعت ۴ بعدازظهر روز یکشنبه دلار در بازار آزاد ۲۸ هزار و ۹۵۰ تومان قیمت داشت که ۲۰۰ تومان بیشتر از روز ابتدایی هفته بود. در ساعاتی از روز قیمت بالای مرز ۲۹ هزار تومانی هم نوسان می‌کرد، ‌ ولی عموما بالای این مرز حیاتی، خریدها کاهش پیدا کرده و فروش‌ها بیشتر می‌شد.”ریزش سنگین نرخ دلار نزدیک است؟”

به گفته فعالان، چنین رفتاری به دلیل آن است که مرز مقاومتی ۲۹ هزار تومانی برای بازار از اهمیت زیادی برخوردار است و نگاه معامله‌گران نیز نسبت به این مرز دوگانه است. گروهی از معامله‌گران انتظار دارند، بازار در این مرز همچنان با افزایش فروش‌ها مواجه شود و کشش حرکت به سوی نرخ‌های بالاتر را نداشته باشد. از نظر آنها، معامله‌گران در چنین مقاومت محکمی از بخشی از خریدهای گذشته خود سود کسب خواهند کرد و در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت.

با این حال، برخی فعالان اعتقاد دارند، خبری از عرضه‌های سنگین در بازار نیست و تنها در مرز ۲۹ هزار تومانی احتیاط خریداران بالا رفته است. از نگاه این گروه، اگر طی روزهای آینده نوسان‌گیران مطمئن شوند که دلار قرار نیست ریزش خاصی را تجربه کند، بار دیگر خریدهای خود را افزایش خواهند داد و به تبع آن قیمت برای ورود به دهه چهارم قیمتی تحریک خواهد شد. افزایشی‌های بازار اعتقاد دارند، سقف بازار کانال ۲۹ هزار تومانی نیست و به محدوده بالاتری فکر می‌کنند.

با این حال، بازار برای حرکت به سوی مرزهای یادشده نیاز دارد که در ابتدا مقاومت ۲۹ هزار تومانی را بشکند. معامله‌گران کاهشی اعتقاد دارند، دلار ظرفیت بیشتری برای رشد قیمت ندارد؛ از نگاه آنها شاید قیمت به‌صورت مقطعی از سد ۲۹ هزار تومانی عبور کند، ولی پس از آن با ریزش سنگینی مواجه خواهد شد. الگوی ذهنی آنها بسیار تحت تاثیر مهرماه ۹۷ است که یکباره قیمت دلار از کانال ۱۹ هزار تومانی دچار ریزش سنگینی شد و به مرور تا مرز ۱۰ هزار تومانی هم نزدیک شد. البته این خاطره در ذهن افزایشی‌های بازار هم باقی مانده است. به همین دلیل آنها سعی می‌کنند با یک حد ضرر و سود مشخص وارد بازار شوند و برای معاملات درازمدت سرمایه‌گذاری زیادی نکنند.”ریزش سنگین نرخ دلار نزدیک است؟”

به‌طور کلی، با نزدیک شدن دلار به مرز ۲۹ هزار تومانی، اختلاف‌نظرها میان معامله‌گران کاهشی و افزایشی بیش از هر زمان دیگری بالا رفته است. در چنین شرایطی، در روزهای آتی یکی از این گروه‌ها دچار ضرر سنگینی خواهد شد. البته بیشتر معامله‌گران بازار داخلی برای خرید و فروش‌های خود در روزهای اخیر به دو متغیر بیشتر از همیشه دقت می‌کنند؛ اول ارزش دلار در هرات افغانستان و دیگری، نرخ حواله درهم امارات. گروهی از فعالان عنوان می‌کنند، هر زمان ارزش دلار در هرات افغانستان زیاد می‌شود، معامله‌گران بازار داخلی هم با قدرت بیشتری در موقعیت خرید قرار می‌گیرند.

در کنار این، رشد نرخ حواله درهم در هفته‌های اخیر سیگنال مهمی به بازیگران بازار داخلی بوده است و نقش مهمی در افزایش ارزش دلار داشته است. به گفته فعالان، در صورتی که نرخ حواله درهم از مرز ۸ هزار تومانی عبور کند، میزان خریدها در کانال ۲۹ هزار تومانی برای دلار بیشتر خواهد شد.

در این میان، گروهی از فعالان باور دارند، در صورتی که اونس طلا نیز به ریزش قیمتی خود ادامه دهد، تقاضا در بازار ارز بیشتر خواهد شد. از نگاه این گروه، سکه‌بازان برای اینکه از دارایی خود در برابر نزول اونس محافظت کنند، اقدام به خرید دلار می‌کنند. بالا آمدن قیمت دلار اثر کاهشی اونس بر بهای سکه را خنثی می‌کند. از نگاه این گروه، یکی از دلایل افزایش هفته گذشته دلار هم نزول بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی در هفته‌ای که گذشت، نزدیک به ۱۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داد و در محدوده هزار و ۸۶۰ دلار به کار خود پایان داد.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین