زباله دان تاریخ، جای معامله قرن
زباله دان تاریخ، جای معامله قرن
بعد از نشست سران کشورهای عضو کنوانسیون کفر و نفاق علیه جریان سازی مالی در فلسطین «جارد کوشنر» داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا به صورت تلویحی به شکست «نشست بحرین» یا همان بخش اقتصادی طرح موسوم به «معامله قرن» اعتراف کرد.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد معامله قرن، طرح صلح پیشنهادی آمریکا به فلسطین و رژیم صهیونیستی بود که حل منازعه ۷۰ ساله فیمابین مردم فلسطین و رژیم اشغالگر خانه و کاشانه همین مردم را دنبال میکرد. از همان روزهای ابتدایی رسانه ای شدن طرح، طرف فلسطینی اعلام کرد که این طرح حقوق فلسطینی ‌ها را نادیده گرفته و آن را قبول ندارد.  روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی به شرح ماجرای نشست و اظهار نظرها و حتی اعتراف تلویحی «جارد کوشنر» پرداخت  و از آنجا که این اعتراف تلویحی کوشنر در گفت‌ وگوی تلفنی وی با برخی روزنامه‌نگاران عرب و صهیونیست درباره نشست اقتصادی بحرین صورت گرفته است، لذا شایسته است که بخشی از این اعتراف را در این مقاله برای ماندن در تاریخ و شاهد مثال بر اینکه حق فلسطینیان قابل نادیده گرفتن نیست، بیاورم. کوشنر در این گفت‌ وگو اعلام کرده است: جمع بسیاری از بازرگانان و نمایندگان شرکت‌های جهانی و افراد دیگر می‌خواستند (در این نشست) حضور پیدا کنند اما ما از آنها دعوت نکردیم، طرح اقتصادی می‌توانست محقق شود اما این امر، بدون همراهی رهبری فلسطین (تشکیلات خودگردان) اتفاق نمی‌افتد.

مشاور رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که ۲۸ میلیارد از ۵۰ میلیارد دلاری که قرار بود به معامله قرن اختصاص داده شود در کرانه باختری و نوار غزه سرمایه‌گذاری شود و اما این که سرمایه‌گذاری‌ها بدلیل شکست اجلاس منامه انجام نمی‌شود را در مصاحبه عنوان کرده است؛ جز زمانی که تشکیلات خودگردان روش خود را تغییر دهد. اقدامی نخواهد شد را هم معترف بوده است. وی سپس مدعی  شده است که در نشست بحرین نمایندگانی از کشورهای آفریقایی حضور داشته‌اند و گفته‌اند اگر فلسطینی‌ها تمایلی به این سرمایه‌گذاری ندارند آنها (آفریقایی‌ها) از سرمایه‌گذاری‌های اینچنینی استقبال می‌کنند. مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در پایان گفت، علی رغم  مخالفت جدی و حمله بی سابقه فلسطینی‌هابه  آمریکایی‌ها، درهای کاخ سفید همچنان در برابر فلسطینی‌ها باز است. کوشنر در حالی این اظهارات را داشته که پیش‌تر گفته بود تحریم نشست اقتصادی منامه از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین اهمیتی ندارد و مهم مشارکت تعدادی از کشورهای منطقه است. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان نهم خردادماه نیز که در اردن میزبان فرستاده شاه بحرین بود، تأکید کرد که در نشستی که قرار است در منامه برگزار شود، شرکت نخواهد کرد و آن را محکوم می‌داند. نشست منامه که با اجماع طرف‌های فلسطینی و بسیاری از کشورهای اسلامی جهان «مردود» اعلام شد، باعث شد تا گام‌ها برای مقابله با طرح ادعایی آمریکا برای مسأله فلسطین موسوم به معامله قرن محکم‌تر و ریشه ای تر برداشته شود. نشستی که در بحرین با عنوان «صلح برای شکوفایی» برگزار شد نشانگر این واقعیت در جهان عرب گردیده که جریانی بعنوان کنوانسیون غیر رسمی متشکل از کشورهای اهل نفاق و کفار از حوزه استکبار جهانی همراه با رژیم صهیونیستی پشت پرده سیاستهای صهیونیستی شکل گرفته که روند جریان آزادی سرزمین های اشغالی را ممانعت کند. هنوز دوهفته از گذشت نکبت بار این اجلاس نگذشته که بوی تعفن رفتار گروههای شرکت کننده از لابلای خبرها و روزنامه ها و بخش مهمی در رسانه های دیجیتال به مشاهده رسیده و بنظر میرسد با مشاهدات مذکور این طرح (معامله قرن) به اوراقی از زباله دان تاریخ پیوسته باشد. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمیدرضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد