زنان و ورزشگاه، باج به فیفا
زنان و ورزشگاه، باج به فیفا
بازی فوتبال ایران و کامبوج بهانه خوبی بود که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در قبال خواسته غیر ورزشی فیفا مقاومت کنه اما دولت روحانی مرد این مقاومت نبود.

زنان و ورزشگاه، باج به فیفا

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد فیفا فشار داد ما جا زدیم. خدا رفتگان شما را غرق رحمت و مغفرت کند. پدر خدا بیامرزم سال ۱۳۵۱ یعنی وقتی من ۱۸ ساله بودم از بیماری در اثر برانشیت در ریه ها در سن ۷۵سالگی از دنیا رفت . اما با همان سن کم از نکته های پند آموز ایشان بهره می بردم. یادم نمیره یک روزی روی تخت کنار حوض خونه نشسته بودیم همشیره که حدودا یک سال و نیم سال از من کوچکتر هستند سرمای سخت خورده بود مادر خدا بیامرزم دور حوض دنبالش افتاده بود که یه قاشق شربت سینه به او بخوراند و او از دست مادر فرار میکرد. من و پدرم شاهد این صحنه بودیم. پدرم گفت ما بچه بودیم مکتب خونه میرفتیم یک شاگردی تو مکتب خونه ما بود که ملا باشی (معلم اون زمان) بهش میگفت بگو الف او از گفتن الف استنکاف میکرد و کاربه ترکه و تنبیه میرسید اما او کماکان مقاومت را ادامه میداد.

ما بقیه محصل ها شدیدا در تعجب بودیم که یعنی گفتن الف اینقدر معونه داره که برای نگفتنش ترکه بجونت بخری؟ اما فی الواقع او را نمیفهمیدیم تا اینکه ظهر شد مکتب خونه تعطیل موقت، که ملاباشی نمازش را بخونه دور این شاگرد سرتق جمع شدیم و پرسیدیم پسر جون یه الف گفتن که این قدر سمجی نداره؟ با دقت به همه ما نگاه کرد و گفت شما نمیفهمین اگه من به همین راحتی بگم الف بعدش خرش از پل اول میگذره حالا میگه بگو ب و اگه بگم تا ی باید برم من روی اولی وای میسم که او بقیه را نخواد. حالا خواهرت یه قاشق شربت سینه را برای این نمیخوره که مادرت قلم بعدی را نخواد. حکایت فدراسیون جهانی فوتباله که وقتی فشار آورد که خانمها را باید به استادیوم راه بدین و ما بدون انقلت و تدبیر پذیرفتیم باید منتظر ب باشیم که چوب تنبیه را نخوریم.

بازی فوتبال ایران و کامبوج بهانه خوبی بود که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در قبال خواسته غیر ورزشی فیفا مقاومت کنه اما دولت روحانی مرد این مقاومت نبود. حال که مقاومت نکرد بهترین شیوه این است که در برابر این توقع هنجار شکن فیفا تدبیری درست منطقی و عقلانی و هوشمندانه به خرج میداد، ده درصد بلیط ها را با اینترنت میفروخت و ۹۰در صد را میداد به مدارس دخترانه مذهبی که ما بتوانیم در چنین جایگاهی نماد زن و دختر متدین را در منظر جهانیان نشان دهیم، مگر زنان ما که با حجاب در مجامع ورزشی به رقابت میروند و با مردان هم در زمان گرفتن مدال دست نمیدهند، زن نیستند؟

اینکه فیفا با ابزارهای در تضاد با فرهنگ بومی انگیزه حمایت در تعارض آفرینی داشته و ما هم تمکین کنیم که منطق ندارد. جلوه هایی که در بازی فوتبال ایران و کامبوج نشان داده شد زیبنده فرهنگ نظام مقدس جمهوری اسلامی نبود. ولو دبیر ما در روزنامه احساساتی شده این منظره های وقیح را آزادی بنامد! فرهنگ دینی ما همانگونه که قهقهه زدن رئیس جمهورش را با لباس روحانیت سخیف، زشت، و دون شان تلقی میکند، هیجان آفرینی زن در انظار عمومی آنهم در ورزشگاه را خارج از عرف فرهنگی و اخلاق جامعه تعبیر و تفسیر میکند. ما مردمی با اصالت و تمدنیم ، ما مردمی اخلاق مدار و متکی به شرافتیم، ما مردمی ارزش محور و مقاوم نژادیم، اجازه نخواهیم داد عده ای که به هر دلیلی فرهنگ اصیل متانت و حیا را بر نمیتابند با شرف و کیان و ارزشهای این ملت بازی کنند. شاید برای نظام های سکولار پذیرفتن اینگونه نا هنجاری سهل و ممتنع تلقی شود. شاید برای کشورهای غربی و شرقی حضور زنان در حیطه مخصوص به مردان ارزش هم تلقی شود اما در ایران این رفتار بسیار ناشایست و دور از معیار های ارزشی تلقی میشود. مسئولین محترم فدراسیون فوتبال در جمهوری اسلامی ایران خود را به جای مادران شهیدان این کشور بگذارند و این صحنه ها را ببینند. چه حالی پیدا میکنند؟ غیرت و حمیت در این کشور نمرده. اگر شما متولیان ورزش کشور را غیر از این خانواده شهدا بر مسند نشانده اند ، آری همین روش را ادامه دهید اما بدانید که اگر پست و موقعیت خود را مدیون این خانواده هاهستید مشغول خیانت به آنانید. یک مادر شهید داده این صحنه ها را که سیمای جمهوری اسلامی از نشان دادنشان به حق پرهیز کرد، ببیند و نگوید از اعزام فرزندش برای حفظ کیان و بقای این نظام پشیمان است، چه بگوید؟ شما مسئولین میراث خوار خون شهیدان این کشورید. اگر اینها نبودند اصلاح طلبی نبود، اصول گرایی نبود، تبدیل ارزشهای آنان به سکولاریزم چه تفاوتی با تبدیل ارزشهای پدران ما به نوکری اجنبی بدست شاه و عمالش دارد؟ رفتار ابلهانه، خائنانه، مزدورانه ، همانگونه از شاهان و حکومتهای ظلم و جور گذشته قبیح است از شما هزار بار بیشتر. اینکه امروز برخی دختران و زنان طعمه اهداف شوم دشمنان این نظامند که بر احدی پوشیده نیست. اینکه دشمن کمر به هدم حجاب و عفاف بسته بر کسی پوشیده نیست. اینکه احساس و عواطف زن و دختر ایرانی را صرف مطامع دشمن کنیم و بدانیم که دشمن از این کرده کیف میکند را چه بنامیم؟؟ خدا از این کرده راضی نیست و با فشار فیفا همه از وزیر ورزش تا همه عناصر باید استعفا میدادید که زیر بار این ننگ ماندنی در تاریخ نروید. اما متاسفیم که تن شما هم برای انجام این بدعت میخارید. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد