ساخت فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس/توضیح زنگنه درباره تفاهمنامه ۲۵ ساله با چین
ساخت فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس/توضیح زنگنه درباره تفاهمنامه ۲۵ ساله با چین
وزیر نفت گفت: با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء درباره ساخت فاز مجازی ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس مذاکراتی داشته‌ایم. در این راستا در حال بررسی سازوکار تخصیص خوراک به آنها هستیم.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قراردادهای تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث واحد فرآورش مرکزی بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروپارس در جمع خبرنگاران  با اشاره به اولویت وزارت نفت به توسعه میادین مشترک گفت: اولویت ما همواره میادین مشترک غرب کارون در حوزه نفت و پارس جنوبی در حوزه گاز بوده است.” ساخت فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس”

* دولت مخالف اختصاص قیر رایگان است

وی در ادامه توضیح داد: دولت به دلایل مختلف مخالف طرحی است که اخیراً درباره الزام دولت به تخصیص قیر رایگان در مجلس مطرح شده است. دلیل ما برای مخالفت با عرضه قیر رایگان تنها مساله مالی نیست.

زنگنه همچنین اظهار داشت: قرارداد توسعه میدان مشترک گازی فرزاد B به زودی با شرکتی ایرانی امضا می‌شود. الان هیچ کشوری حاضر به امضای قرارداد با ما نیست و ما از ظرفیت شرکت‌های ایرانی برای توسعه میادین نفتی و گازی خود استفاده می‌کنیم.

وزیر نفت درباره توافق ۲۵ ساله ایران و چین ناظر به صنعت نفت کشور گفت: در توافق بلندمدت با چین در حوزه نفت، بحث همکاری در توسعه صنعت نفت در بخش بالادست و پایین‌دست است و با هر کشور دیگری جز اسراییل هم در این حوزه‌ها حاضر به همکاری هستیم. حتی خود آمریکا هم می‌توانست در کشور ایران سرمایه‌گذاری کند که این فرصت را از دست داد و از این کار محروم شد.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت گازوییل قطعا تکذیب می‌شود. درباره طرح سهمیه خانواری بنزین باید دولت نظر خود را اعلام کند و هر چه مجلس ابلاغ کند ما اطاعت می‌کنیم.

* مذاکره با قرارگاه خاتم‌الانبیا درباره فاز چهارم ستاره خلیج فارس

زنگنه با اشاره به اقدامات وزارت نفت در سال جهش تولید گفت: امسال ۲۵ میلیون تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور افزوده می‌شود و ظرفیت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس هم افزایش خواهد داشت این در حالی است که در صادرات وضع خوبی داریم که به جزئیات آن به دلیل سوءاستفاده خارجی اشاره نمی‌کنم.

وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا درباره ساخت فاز مجازی ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس مذاکراتی داشته‌ایم. در این راستا سازوکار تخصیص خوراک به آنها مشخص خواهد شد.

هیچ شرکت خارجی با ما قرارداد امضا نمی‌کند

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره میدان گازی فرزاد و تکلیف حضور هند در این قرارداد گفت: موافقتنامه اصولی (HOA) این میدان پیش‌تر امضا شده و قرارداد آن نیز به‌زودی با شرکت‌های ایرانی امضا می‌شود، هم‌اکنون هیچ شرکت خارجی حاضر به امضای قرارداد با ما نیست و ما کاملاً متکی به ظرفیت‌های داخلی هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت شرکت زاروبژنفت روسیه در ایران گفت: نه آنها مایلند ما در این باره چیزی بگوییم و نه ما تمایلی داریم.

ضرورت جذب فناوری برای افزایش ضریب بازیافت مخازن

زنگنه درباره نقشی که شرکت‌های بین‌المللی می‌توانند در توسعه صنعت نفت ایران ایفا کنند، عنوان کرد: همکاری با شرکت‌های خارجی فقط برای تأمین سرمایه مهم نیست؛ آنچه دنبال می‌کنیم عمدتاً جذب فناوری برای افزایش ضریب بازیافت مخازن است و اینکه وابستگی متقابل می‌تواند به توسعه حضور ما در بازار کمک کند، اما این‌طور هم نیست که اگر با ما کار نکنند، بمیریم. در این سال‌ها نشان دادیم کارهایمان را قاطع پیش می‌بریم و کوتاه نمی‌آییم.

قیمت گازوئیل افزایش نمی یابد

وزیر نفت درباره تخصیص قیر رایگان گفت: دولت به دلایلی مخالف قیر رایگان است. مسئله هم تنها بحث مالی نیست؛ هرچند تأمین منابع مالی هم مهم است. از نظر دولت، سازوکارهایی که قبلاً اجرا شده سازوکارهایی مسئله‌ساز بوده است.

زنگنه در پاسخ به سؤالی درباره ایده تخصیص سهمیه بنزین به صورت خانواری، گفت: دولت باید در این باره نظر بدهد و فکر نمی‌کنم حتی این موضوع به‌صورت طرحی در مجلس ارائه شده باشد، اگر مجلس تصمیم بگیرد و به ما ابلاغ کند، اطاعت می‌کنیم.”ساخت فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس”

وی بار دیگر بحث افزایش قیمت گازوئیل را به کلی تکذیب کرد و گفت: این جنگ روانی است که از خارج هدایت می‌شود و در داخل هم برخی دانسته یا نادانسته به آن دامن می‌زنند؛ دولت هیچ برنامه‌ای در این زمینه ندارد.

  • منبع خبر : فارس