ساماندهی بازار خودرو باید با اجماع نظر دولت و مجلس باشد
ساماندهی بازار خودرو باید با اجماع نظر دولت و مجلس باشد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اتخاذ هرگونه تصمیمی برای ساماندهی بازار خودرو باید با اجماع نظر دولت، مجلس و همه کارشناسان و متخصصان این حوزه باشد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد جلسه ساماندهی صنعت و بازار خودرو با حضور «علیرضا رزم‌حسینی»، «علی آقامحمدی» رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از مشاوران و کارشناسان و مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور برگزار شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست، بر ساماندهی بازار خودرو با اجماع نظر دولت، ‌مجلس و کارشناسان تاکید کرد.

در این جلسه، رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب، بر ضرورت تکیه بر توان داخلی برای بومی سازی قطعات، افزایش تولید خودروسازان و حذف تقاضاهای کاذب از بازار خودرو تاکید کرد.

«مهدی صادقی نیارکی» معاون امور صنایع وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت نیز گزارشی از نتایج چهار جلسه برگزار شده کمیته خودرو در هفته گذشته ارائه و جزئیات پیشنهادهای کارشناسی جمع بندی شده را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، در روزها و هفته های گذشته شاهد یک نابسامانی و آشفتگی در بازار خودرو هستیم، به طوری که فاصله تقریبی ۱۰۰ درصدی بین قیمت کارخانه‌ای خودروها و قیمت های بازاری ایجاد شده است. با این وجود معاملات خودرو در سطح بازار قفل بوده و در رکود مطلق است، به طوری که در عمل هیچ خریدار و فروشنده ای در بازار نیست.

بیستم مردادماه امسال «سیداحمد رسولی‌نژاد» نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از طرح این کمیسیون برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو و رفع مشکلات این حوزه خبر داد.

وی اعلام‌کرد: در کمیته خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طرح جامعی توسط متخصصان و اصحاب فن در دست تهیه است و در تلاشیم تا پس از بررسی همه مسائل، مشکلات و وضعیت صنعت و بازار خودرو، در کوتاه‌ترین زمان این طرح را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ببریم.

در این طرح، مواردی همچون الزام به عرضه خودرو در بورس کالا، تعیین سود مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده توسط خودروساز و تعیین قیمت تمام‌شده خودرو هر سه ماه یک بار توسط شورای رقابت دیده شده است.

هفته گذشته، «حجت الله فیروزی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از آماده‌سازی طرحی برای ساماندهی صنعت خودرو و فروکش کردن التهابات قیمت‌ها تا سه هفته آینده خبر داده بود، اما یک مقام وزارت صنعت گفت: برخی از بخش‌های این طرح، قابل اجرا نیست.

 

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین