سعد حریری و تعارض با سوریه
سعد حریری و تعارض با سوریه
سخنان شجاعانه و از روی صدق و صفای سید حسن نصر الله در اثنای دهه فجر انقلاب اسلامی در خصوص عظمت انقلاب اسلامی در ایران فی الواقع هر انسان منصفی را تکان می داد که توجه به عظمت باز یافته ایران در اثر هژمونی انقلاب اسلامی در منطقه و جهان ، امروز ایران اسلامی کجای محورهای تصمیم ساز سیاسی در منطقه بوده و هست و خواهد بود.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد سید حسن نصر الله به میشل اون رئیس جمهوری لبنان پیام واضح و علنی میدهد که به نوعی نخست وزیرش سعد حریری را متقاعد کند که با گرفتن حمایت نظامی و تجهیزاتی از ایران راهبرد قدرتمند شدن در منطقه را پیش گرفته و اجازه ندهد سیاستهای اروپایی و ارتجاع عرب موجب تضعیف بیش از این در لبنان گردد.

رفتار سعد حریری در لبنان بی شباهت به رفتار حسن روحانی در ایران نیست که هر دوغربی می اندیشند و سعی دارند ولو در حد دست انداز در مقابل حرکت عظیم مقاومت کندی ایجاد نمایند. اینکه بتوان حریری را از تبعیت از سعودی و فرانسه باز اندیش نمود بسیار بعید است اما اینکه منافع ایجاد پیوستگی عمیق با سوریه و ایران را در لبنان به وضوح بیشتری نمایش بدهند طبعا دست حریری را برای سنگ اندازی خواهد بست.همین یک هفته قبل خبر گزاری العهد اینگونه منتشر نمود که ، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان در یک گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد که: « روابط لبنان و سوریه باید به روند طبیعی خود بازگردد». او علت ممانعت سعد الحریری نخست وزیر لبنان و برخی گروه های سیاسی در این خصوص را به خاطر فشارهای جبهه هماهنگ با آمریکا دانست. وی با بیان این مطلب توضیح جامعی داده بود و از جمله اینکه : « آمریکایی ها قصد دارند از طریق آوارگان سوری و لبنان به عنوان اهرم فشاری علیه نظام سوریه استفاده کنند». نعیم قاسم اظهار داشت: «سوریه، شریان زمینی و اقتصادی لبنان است و همه سعی خود را در دولت به کار می گیریم تا مناسبات با سوریه را تثبیت کنیم » . لازم به توضیح است که عدم بازگشت آوارگان سوری به کشورشان در نتیجه مواضع سازمان ملل متحد است که مرتبط با مواضع آمریکا و کشورهای غربی است. معاون دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگر سخنان خود گفته بود که : « شرایط پیچیده منطقه و رژیم صهیونیستی به گونه ای نیست که اسرائیل جنگ جدیدی را در لبنان آغاز کند. و افزوده بود که گمان نمی کنم که اسرائیل بتواند خود را وارد جنگ تازه ای علیه لبنان کند اما اگر بخواهد چنین جنگی را آغاز کند ما از آمادگی لازم برخوردار هستیم ». وی با بیان اینکه راه حل سیاسی کوتاه مدت در سوریه وجود ندارد، تشریح نموده بود که : « تفاهم روسیه و ایران درخصوص سوریه موجود است و اختلافات مختصر در این رابطه نیز بررسی می شود و لذا روابط سوریه و لبنان باید به روند طبیعی بازگردد». سعد حریری و گروه ائتلاف سیاسی ۱۴ مارس سعی دارند در ایجاد روابط عادی بین سوریه و لبنان جلوگیری کنند تا به نوعی فضای همکاری بین حزب الله و سوریه و نهایتا ایران به تضعیف کشیده شود. اینکه سعدالدین رفیق حریری (زاده ۱۸ آوریل ۱۹۷۰ در ریاض) دومین پسر رفیق حریری، سیاست‌مدار لبنانی و نخست‌وزیر این کشور است.  از نوامبر ۲۰۰۹ تاامروز رهبر جریان المستقبل و یکی از رهبران ائتلاف ۱۴ مارس است.  و همواره از اایجاد اتحاد سیاسی در منطقه ممانعت ورزیده است  و اینکه این اتحاد منطقه ای که لبنان و سوریه و عراق و ایران میتواند بنیانگزار یک ناتوی ایرانی عربی بوده باشند کاملا غافل است. و البته شاید هم غافل نباشد واین ایجاد هژمونی قدرت منطقه ای را به نفع غرب و جامعه حاکمیت های ارتجاع عربی از سعودی و امارات و بحرین ارزیابی نمیکنند. ساختار های رسانه ای این مناطق باید بستر روشنگری برای مردم خود را فراهم اورده تا مردم بدانند ایجاد یک وحدت استراتژیک سیاسی اعتقادی و حتی فراتر نظامی به چه میزان میتواند مایه استحکام قدرت در هریک از این کشورها گردد. والسلام

حمید رضا نقاشیان