سفارش آمریکا بود، این FATF را نمیگفتند؟
سفارش آمریکا بود، این FATF را نمیگفتند؟
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بعد از شنیدن نظر مقام معظم رهبری  زمانی که با اساتید دانشگاهها فرمودند هم جنگ نمیشود و هم مذاکره نمیکنیم و مذاکره زیانبار است، و درست بعد از پس گرفتن شروط ۱۲ گانه خود که گفته بود مذاکره بدون شرط را قبول دارد، اعلام کرد: «من از ایران می خواهم که هر دو معاهده را بدون تأخیر و بدون هیچگونه حق شرطی به تصویب برساند» .

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد البته باید تصریح شود که  این اولین بار است که وزارت امور خارجه آمریکا به صورت رسمی خواستار تصویب لوایح مربوط به FATF و حتی CFT توسط ایران شده است و به عبارتی میتوان گفت تصمیم پشت پرده ای را لو داده است. پمپئو در این واکنش که به خیال خود شدت عمل علیه ایران را مجددا و بعد از سرشکستگی از ناتوانی در براه انداختن جنگ روانی با محور جنگ ، شروع کرده  است ، تصریح کرد:« ایران بطور کامل نتوانسته است تعهدات خود ذیل برنامه اقدام مشترک و FATF که در سال ۲۰۱۶ پذیرفته است را تکمیل کند باید به عنوان بخشی از برنامه اقدام، تعهدی که داده است ، دو کنوانسیون پالرمو (مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی) و کنوانسیون CFT (مقابله با تامین مالی تروریسم) را تصویب کند. ما[آمریکا] از اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم[ایران] در جهان انتظار تصویب داشته ایم ، اما آنها تصمیم گرفته اند که این کار را انجام ندهند».

اینکه بالاخره ماه از پشت ابر بیرون آمد و معلوم شد آمریکا چه میزان علاقمند به تصویب لوایح مذکور است و اینکه در داخل کشور کسانی در حد وزارت خارجه و وزارت اقتصاد در کشور و حتی رئیس جمهوری اصرار به تصویب این لوایح داشتند و از همه خفت آمیز تر اینکه ، مجلس با اصرار و عجله  آنها را تصویب و نهایتا وقتی شورا نگهبان از تصویب آنها خود داری نمود فشار مجلس موجب ارسال آنها به شورای مصلحت شد را چگونه تحلیل کنیم؟ ما امروز باید از مایک پمپئو که پرده را کنار زد و اعلام کرد که شدیدا منتظر تصویب این لوایح است، تشکر کنیم که کار شورای مصلحت را بسیار آسان نمود و پرده از پشتوانه این لوایح و زد و بندی که با عوامل داخلی شده بود برداشت. آقای پمپئو ما از شما تشکر میکنیم که مهر تصدیق بر گفته های چند ساله ما زده اید. از شما تشکر میکنیم که فضای کشور ما را برای این عدم تصویب این چنین ساده آماده کردند بیش از هزار مقاله و سخنرانی علیه این لوایح در کشور نوشته و انجام شد باز هم حامیان اصلاح طلبدار، کوتاه نمی آمدند و این یک اظهار نظر به همه این اظهارات مخالف تصویب رنگ اعتبار و حقانیت داد.

واقعا در این کشور امروز با توجه به اظهارات گذشته هنوز نمیتوان خائن و خادم را از یکدیگر تشخیص داد؟ اینکه خواست رسمی و علنی امریکا چند سال پنهانی به عنوان دلسوزی بخورد این کشور داده میشود این یک مصداق روشن از مزدوری و وابستگی نیست؟

شما را به خدا آخر چقدر باید خودمان را به کوچه های چپکی بزنیم و انگ خیانت را پنهان نموده و به پیشانی این از خود بی خود شده های نوکر اجنبی نزده و آنها  را رسوا ننماییم؟ رسما خواست آمریکا را به مجلس میفرستند و مجلس هم آن را نصویب میکند و نهایتا سر تصویب آن ها بین شورای نگهبان و شورای مصلحت جنجال درست میکنند. و لابد توقع دارند همه نفهمند این چه دسته گلی بوده که آب داده اند. خدا شاهد است نظام قضایی باید تک تک این عناصر را خواسته و طی یک تحقیق جامع همه را بدست قانون بسپارد و تا حدی کام ملت را از تلخی تحمل اقدامات مزدورانه این نابکاران بزداید. والسلام

نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد