سقف تراکنش بانکی برای زیر ۱۸سال محدود شد
سقف تراکنش بانکی برای زیر ۱۸سال محدود شد
بانک‌ها به تازگی درحال اجرای بخشنامه بانک مرکزی برای محدودیت تراکنش‌های غیرحضوری افراد زیر ۱۸ سال هستند، براین اساس تراکنش غیرحضوری روزانه این گروه سنی ۱۵ میلیون تومان و ماهانه ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به تازگی برخی بانک‌ها سقف تراکنش‌های غیرحضوری برداشت از حساب را برای مشتریان زیر ۱۸ سال محدود کرده‌اند که ظاهراً این اقدام پیرو اجرای بخشنامه بانک مرکزی بوده است.”سقف تراکنش بانکی برای زیر ۱۸سال محدود شد”

بر اساس دستورالعمل جدید سقف تراکنش های غیرحضوری برداشت روزانه از حساب برای این دسته از مشتریان به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال محدود شده ضمن اینکه محدودیت سقف تراکنش ها در هر ماه نیز به عدد ۵۰۰ میلیون ریال رسیده است.

بانک مرکزی در اسفندماه سال ۹۸ دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص را ابلاغ کرد که به موجب ماده ۹ این دستورالعمل بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف به محدود کردن سقف تراکنش‌های غیرحضوری اشخاص زیر ۱۸ سال شده‌اند.

بنابراین، بانک‌ها و موسسات اعتباری اعتباری موظف‌اند، آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیر حضوری، از کلیه حساب‌های سپرده متعلق به مشتری پایین‌تر از ۱۸ سال در آن موسسه اعتباری را به روزانه مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال و ماهانه مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال محدود کنند.

به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، شبکه پرداخت الکترونیک کارتی سه خدمت خرید کالا و خدمات، پرداخت قبض و خرید شارژ و مانده‌گیری را به جامعه ارائه می‌کند.

بر این اساس، در تیرماه سال جاری ۸۶.۹۷ درصد خدمات ارائه شده توسط شبکه شاپرک از نوع خدمت «خرید کالا و خدمات» بوده که نسبت به ماه گذشته این سهم کاهش ۰.۲۰ درصدی داشته است. همچنین خدمت «مانده‌گیری» با ۴.۸۱ درصد سهم، کمترین سهم از کل خدمات در بین خدمات ارائه شده داشته است.

از نظر ارزشی ۹۷.۶۵ درصد مبلغ خدمات ارائه شده در تیر ۹۹ مربوط به خدمت «خرید کالا و خدمات» بوده است و خدمت «مانده‌گیری» نیز به دلیل عدم اثر مالی بر مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت، سهم مبلغی صفر را دارا بوده است.

نسبت به ماه گذشته، سهم تعدادی خدمات «خرید کالا و خدمات» از کل تراکنش‌ها با کاهش همراه بوده, خدمت «پرداخت قبض و خرید شارژ» از کل تراکنش‌ها افزایش داشته و خدمت «مانده‌گیری» با افزایش مواجه بوده است. سهم تعدادی تراکنش‌های «خرید کالا و خدمات» نسبت به ماه گذشته کاهش ۰.۲۰ درصدی، «پرداخت قبض و خرید شارژ » افزایش ۰.۱۰ درصدی و سهم تعدادی تراکنش‌های مانده‌گیری افزایش ۰.۱۰ درصدی داشته است.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین