سقف قیمت رب گوجه فرنگی
سقف قیمت رب گوجه فرنگی
قیمت هر کیلو رب در بازار نباید بیش از 12 هزار تومان باشد اما قیمت در بازار بیش از 16 هزار تومان به فروش می‌رود و ما هم دلیلش را نمی‌دانیم این صحبت‌های رئیس گروه صنایع تبدیلی محصولات زراعی وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد اعتزاض به قیمت رب با قیمت گوجه فرنگی که مواد اولیه تولید این محصول است تطابقی ندارد و معترضین خواستار تعدیل قیمت رب در بازار شده‌اند.

 «با توجه به فراوانی محصول گوجه فرنگی و فراوانی این محصول باز هم شرکت های تولید کننده رب قیمت این ماده را پایین نمی آورند و یک قوطی ۸۰۰گرمی این محصول حدود۱۸۰۰۰تومان عرضه می کنند .از سازمان‌های نظارتی و حمایت از مصرف کننده انتظار می رود به این موضوع ورود کرده قیمت رب گوجه فرنگی را تعدیل بکنند.»

برای بررسی این موضوع با مسیح انصاری رئیس گروه صنایع تبدیلی محصولات زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت‌وگو کردیم تا نظر کارشناسی وی را درباره آنالیز قیمت رب گوجه فرنگی بدانیم تا معلوم شود که آیا قیمت رب در بازار چه میزان انحراف از قیمت کارشناسی دارد.

انصاری گفت: «طبق بررسی‌های کارشناسی که انجام دادیم هر یک قوطی رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی با احتساب سود فروشنده نباید بیش از ۱۲ هزار تومان باشد  اما قیمت در بازار بیش از ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رود و ما هم دلیلش را نمی‌دانیم.»

هزینه‌های مواد اولیه یا همان گوجه فرنگی، سود فروشنده،  هزینه تبلیغات، بسته‌بندی، دستمزد، هزیته کارتن، قوطی در و آنالیز قیمت رب محاسبه شده است.

وی ادمه داد: هر یک کیلوگرم رب از ۵ کیلوگرم گوجه فرنگی بدست می‌آید که اگر هر کیلو گوجه ربی را ۷۰۰ تومان حساب کنیم هزینه مواد اولیه یک کیلو رب که اصلی ترین هزینه است ۳۵۰۰ تومان خواهد شد.

به گزارش فارس، در حقیقت اصلی ترین هزینه رب مواد اولیه یا گوجه فرنگی است که تنها ۳۵۰۰ تومان هزینه دارد و اگر قیمت رب در بازار را ۱۶ هزار تومان در نظر بگیریم ۱۲۵۰۰ تومان برای هزینه قوطی، کارگری و دستمزد و سود فروشنده می‌ماند که ظاهرا رقم بالاتری است.یعنی کارشناسان وزارت جهاد هم در نظر کارشناسی خود برای تعیین قیمت رب دست بالا گرفته‌اند.

رئیس گروه صنایع تبدیلی محصولات زراعی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به فارس تاکید می‌کند که قیمتها در بازار بسیار بالاتر از نظر کارشناسی وزارت جهاد است و تخفیف‌های ۴۰ درصدی که فروشگاه‌ها می‌دهند خود بیانگر این مسئله است که آنها از فروش خود سود خوبی دارند که حاضر هستند چنین تخفیفات درشتی هم بدهند.

به گفته انصاری، آنالیز قیمتی که وزارت جهاد انجام داده با بریکس ۲۷ درصد بوده در حالیکه قیمت رب بازار بریکس ۲۵ درصد دارند

وی با بیان اینکه وزارت جهاد مسئولیت قیمت‌گذاری ندارد،‌گفت: قیمت رب در بازار را باید از مسئولان قیمت‌گذار در این حوزه سوال کرد و آنها باید پاسخ بدهند که چرا قیمت رب در بازار از قیمتهای کارشناس فاصله دارد.

  • منبع خبر : فارس