سقف پرداخت پول نقد به مشتریان بانک‌ها اعلام شد
سقف پرداخت پول نقد به مشتریان بانک‌ها اعلام شد
بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که براساس بند 13 ماده یک آیین‌نامه ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به بانک‌ها سقف پرداخت وجه نقد به مشتریان را در بانک‌ها و موسسات اعتباری را ۴۵ میلیون تومان تعیین کرد.

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که براساس بند ۱۳ ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی سقف مقرر برای پرداخت وجه نقد ریالی از سوی اشخاص مشمول از جمله موسسات اعتباری برابر است با «مبلغ سقف مقرر در قانون برگزاری مناقصات جهت انجام معاملات خرد به صورت وجه نقد یا معادل آن به سایر ارزها و کالاهای گرانبها که هر ساله توسط هیئت وزیران تصویب می‌شود.»

بر این اساس با توجه به اینکه هیات وزیران نصاب معاملات خرد در سال ۹۹ را معاملات تا سقف ۴۵۰ میلیون ریال تعیین کرده است، سقف پرداخت وجه نقد در موسسات اعتباری نیز برابر این مقدار خواهد بود.

سقف کارت به کارت در اپلیکیشن های پرداخت برای بعضی از بانک ها ۳ میلیون تومان و برای برخی دیگر ۱ میلیون تومان در یک شبانه روز است. این سقف از طریق دستگاه خودپرداز، روزانه ۳ میلیون تومان است. لازم به ذکر است که سقف انتقال وجه، توسط بانک مبدا و صرف نظر از بانک مقصد تعیین می شود و مربوط به این اپلیکیشن ها نیست.

در همراه کارت از مبدأ بانک‌های زیر می‌توانید به مقصد تمامی بانک‌های عضو شتاب انتقال وجه کارت به کارت انجام دهید. البته از مبدا بانک مهر اقتصاد، تنها می‌توانید به مقصد کارت‌های همین بانک، کارت به کارت کنید و دلیل آن هم این است که این بانک عضو شبکه شتاب نیست. سقف کارت به کارت مجاز روزانه بانک‌ها با هم تفاوت دارند.

یکی از شایع‌ترین روش‌های انتقال ویروس کرونا جابه‌جایی وجه نقد به دلیل تماس بسیار دست‌ها است. بانک مرکزی جهت پیشگیری از شیوع این ویروس طی بخشنامه‌ای، پرداخت و دریافت وجه نقد در شعب بانکی را ممنوع اعلام کرد. موارد این بخشنامه به شرح زیر است:

  • روابط عمومی بانک‌ها موظف هستند خبرهای مربوط به مبادله وجه نقد را از طرایق راه‌های مختلف مانند اعلانات داخل شعبه، فایل‌های صوتی و تصویری و نیز بهره‌برداری از امکانات رسانه ملی، مطبوعات و فضای مجازی اعلام کنند.
  • توزیع اسکناس نو در روزهای پایانی سال برای جلوگیری از ردوبدل شدن بین افراد ممنوع اعلام شد.
  • شعب بانک‌ها باید از دریافت و پرداخت وجه نقد اعم از اسکناس، ایران چک و مسکوک خودداری کنند اما در صورت ضرورت به دریافت وجه از طریق مشتری نکات بهداشتی کاملاً رعایت شود.
  • منبع خبر : ایران جیب