سند تحول در نظام آموزش مهارتی رونمایی شد
سند تحول در نظام آموزش مهارتی رونمایی شد
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از پیوند آموزش‌های مهارتی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و بنگاه های اقتصادی برای تربیت نیروی کار ماهر با رونمایی از نظام مدیریت جدید مدیریت آموزشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  سلیمان پاک سرشت رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در مراسم رونمایی از نظام نوین مدیریت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد با ۲۴ هزار مربی در این بخش فعالیت می‌کنند اظهار داشت: این یک سرمایه عظیم در نظام آموزشی کشور است.

وی با تاکید بر ضرورت واگذاری بخشی از آموزش‌های مهارتی به بخش خصوصی ادامه داد: در نظام نوین مدیریت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد بخشی از اختیارات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی واگذار می‌شود که یک تحول در نظام آموزش‌های مهارتی محسوب می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، باز تعریف اقتصاد آموزش را از الزامات توسعه اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: باید رابطه درستی بین آموزش، آموزشگاه و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد شود و شاهد انعطاف پذیری در نظام آموزشی باشیم.

پاک سرشت با بیان اینکه به دنبال بازنگری در مناسبات مهارت‌آموزی و بنگاه‌های اقتصادی هستیم که از پروژه‌های عمرانی نیز سخت‌تر است، گفت: امروز بیش از ایجاد زیرساخت و توسعه زیربناها باید فضای استفاده از زیرساخت‌های ایجاد شده باشیم.

وی تاکید کرد: در نظام جدید روابط بین کنشگران فنی و حرفه‌ای سازمان آموزشگاه‌ها و مدیران و مؤسسان این آموزشگاه‌ها باز تعریف شده است که در این نظام بنگاه‌ها نقش جدی در آموزش دارند و در واقع آموزش بر مبنای نیازهای بنگاه‌های اقتصادی هدف گذاری شده است.

پاک سرشت پشتوانه مطالعاتی و تحقیقاتی و همچنین محصول گفت و گو بودن را دو ویژگی نظام طراحی شده برشمرد و گفت: نقش جدی آموزشگاه نماینده‌های آموزشگاه‌ها و نیازسنجی بنگاه‌های اقتصادی در تک تک محورهای این نظام در نظر گرفته شده است و امیدواریم که سرآغاز تحول جدی در مهارت آموزی باشد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه شاهد تکاپوی جدی در نهادهای تصمیم گیر در زمینه مهارت آموزی هستیم و نمونه آن در بودجه ۹۸ دیده می‌شود، گفت: در شرایط فعلی و با تحولی که در نظام تصمیم گیری ایجاد شده آموزشگاه‌های آزاد و استفاده از توانمندی‌های آنها می‌تواند مؤثر باشد.

وی همچنین افزود: در همه جای دنیا در شرایطی که بنگاه‌های اقتصادی با کاهش فعالیت مواجه شده‌اند بهترین زمان برای ارتقا توانمندی نیروی انسانی و مهارت آموزی است و ما نیز باید این شرایط را غنیمت بدانیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در نظام نوین مدیریت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، طراحی جدید نیازهای بنگاه‌های اقتصادی یک اصل مهم است؛ همچنین در مورد استفاده از متدهای جدید آموزشی تحول‌هایی صورت گرفته است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: در نظام جدید، به نخبگان مهارتی و مربیان بیشتر بها داده شده و امیدواریم این تحول نهادی سرآغاز اتفاقات نوین در حوزه آموزش‌های مهارتی باشد.

  • منبع خبر : مهر