سند راهبردی ایران و افغانستان به زودی نهایی می‌شود/ ایران منشاء هیچ آسیبی به افغان‌ها نیست
سند راهبردی ایران و افغانستان به زودی نهایی می‌شود/ ایران منشاء هیچ آسیبی به افغان‌ها نیست
معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: سند راهبردی ایران و افغانستان ۵ بخش دارد که ۴ بخش آن نهایی شده و فقط بخش امنیتی این سند مانده است که به‌زودی نهایی می‌شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  سید عباس عراقچی، شنبه‌شب در حاشیه سفر به کابل و دیدار با مقامات عالی‌رتبه افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایران‌پرس در کابل، درباره اهمیت رایزنی‌های فشرده دو کشور تصریح کرد: ایران و افغانستان دو کشور همسایه هستند و منافع و نگرانی مشترک دارند.”سند راهبردی ایران و افغانستان به زودی نهایی می‌شود/ ایران منشاء هیچ آسیبی به افغان‌ها نیست”

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: افغانستان درگیر مشکلات متعدد بوده است و همواره مردم و دولت ایران در کنار مردم و دولت افغانستان هستند.

عراقچی خاطرنشان کرد: این همراهی نشان می‌دهد صلح و ثبات در افغانستان، صلح و ثبات در ایران بوده و رفاه و پیشرفت مردم افغانستان ارتباط مستقیم با پیشرفت مردم ایران دارد و این یک واقعیت راهبردی است.

معاون سیاسی وزیر خارجه اظهار کرد: فکر می‌کنم همه مردم افغانستان اذعان دارند که منشاء مشکلات این کشور در ۴۰ سال گذشته از جاهای مختلف و جانب کشورهای دیگر بوده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: آسیب‌هایی که افغانستان در ۴۰ سال گذشته خورده، هیچ کدام از ناحیه ایران نبوده است.

به گزارش کانال اخبار معاون سیاسی وزارت خارجه،  عراقچی با بیان اینکه برای رایزنی درباره سند جامع راهبردی بین ایران و افغانستان به کابل سفر کرده است ابراز امیدواری کرد، این دور از مذاکرات در کابل، دور پایانی باشد، چرا که پیشرفت‌های خوبی درباره این سند حاصل شده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه امیدواریم امروز جمع‌بندی نهایی درباره سند جامع راهبردی انجام شود اظهار کرد: سند جامع راهبردی چشم‌انذار روابط بلندمدت ایران و افغانستان را ترسیم و اصول این روابط مشخص می‌کند و نقش مهمی در تحکیم روابط دو کشور دارد.”سند راهبردی ایران و افغانستان به زودی نهایی می‌شود/ ایران منشاء هیچ آسیبی به افغان‌ها نیست”

عراقچی همچنین درباره برخی اظهارنظرها در زمینه مکان مذاکرات صلح افغانستان در دوحه گفت: مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، مذاکراتی بین خود افغان‌هاست و کشوری نباید در جزئیات آن دخالت کند و محل مذاکرات در حالت ایده‎آل باید در داخل افغانستان باشد و البته فقط افغان‌ها در این زمینه تصمیم می‌گیرند.

وی تصریح کرد: من خیلی امیدوار هستم که در جریان همین سفر بتوانیم آن‌را کامل کنیم و اگر نهایی شود، سند توسط رئیسان جمهوری دو کشور امضا خواهد شد و چشم انداز درازمدت روابط دو کشور را مشخص می‌کند.

عراقچی افزود: این سند اصولی را که بر روابط بین دو کشور باید حاکم باشد، تعیین می‌کند و چراغ راه روابط کابل و تهران در طول سال‌های آینده خواهد بود.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: سند راهبردی بین دو کشور به گونه‌ای تکمیل شده است که هر دو طرف ایران و افغانستان احساس برد-برد دارند و خواسته‌های اصلی دو طرف رعایت شده و در عین حال به نفع هردو طرف است.

این مقام بلند پایه وزارت خارجه ایران افزود: قطعاً تا وقتی که دو طرف از نهایی شدن سند جامع ابراز رضایت نداشته باشند و به خواست خود نرسند، سند امضا نخواهد شد، اما حالا ما نزدیک به نقطه‌ای هستیم که دو طرف از آن راضی باشند.”سند راهبردی ایران و افغانستان به زودی نهایی می‌شود/ ایران منشاء هیچ آسیبی به افغان‌ها نیست”

معاون سیاسی وزارت خارجه در ادامه گفت و گو اعلام کرد: ایران و افغانستان دو کشور همسایه هستند و روابط تاریخی و طولانی با ارتباطات مردمی بسیار گسترده‌ای دارند که باعث گردیده همکاری‌ها و روابط تجاری از گذشته‌های دور داشته باشند، حالا هم با گذشت هر سال رو به افزایش است.

عراقچی گفت: به هراندازه که دو کشور بر زیرساخت‌های تجارت و همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور توجه و کمک کنند، باعث رشد فوق العاده این همکاری خواهد شد.

این مقام ایرانی افزود: راه آهن خواف-هرات اولین خط آهنی است که دو کشور را به هم وصل کرده و بدون تردید باعث شکوفایی اقتصادی دو طرف مرز خواهد شد و روند تسهیل و تسریع انتقال کالای بازرگانی و مسافر را در پی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: با استفاده از این خط آهن قیمت کالاها کاهش خواهد یافت و برعکس صادارات دو کشور گسترش می‌یابد و حتماً این خط برکات زیادی برای دو ملت خواهد داشت که ما باید تلاش و سرمایه گذاری بیشتری برای توسعه زیر ساخت‌ها داشته باشیم و کمک کنیم به ارتباطات مطلوبی که بین دو کشور وجود دارد برسیم و همچنین آن‌را بیشتر گسترش دهیم.

عراقچی اضافه کرد: ما علاقه داریم که همکاری بیشتر داشته باشیم، تا ادامه خط آهن خواف-هرات به مقاصد دیگری در مرزهای شمال و جنوب افغانستان هم برسد، اما این احتیاج به سرمایه گذاری دارد.

وی افزود: ایران برای تأمین سرمایه به دلیل تحریم‌ها در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است و راه آهن خواف-هرات را علیرغم تحریم‌ها ساخت و این نشان می‌دهد که این تحریم‌ها بطور واقع تحریم‌هایی شکست خورده است.

این مقام ایرانی ابراز امیدواری کرد که دو کشور در آینده بتوانند قابلیت‌های خود را بکار گرفته و این خط آهن را امتداد دهند تا به مسیرهای دیگری در داخل افغانستان برسد و به سوی آسیای میانه هم برود.

عراقچی در باره ادامه کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: کمک‌های کشورهای غربی که برای کاهش کشت و تولید مواد مخدر اعلام می‌کنند صورت گرفته و مقدار کمکی را که مدعی هستند انجام می‌دهند، به نظر من کفایت نمی کرده و کارآیی لازم را نداشته است.

وی گفت: نشانه‌های آن این است که تولید مواد مخدر بجای کاهش رو به افزایش بوده و به سطح بالایی رسیده و فکر می‌کنم که مبارزه با مواد مخدر عزم و اراده جدی بین المللی را می‌خواهد که هم در داخل افغانستان و همینطور از سوی کشورهای منطقه و در سطح بین المللی با این پدیده خطرناک باید بصورت جدی مقابله شود.

معاون وزارت خارجه ایران تأکید کرد: ما در ایران از تولید مواد مخدر در افغانستان آسیب‌های زیادی دیده ایم. هم از ورود مواد به داخل و بازارهای ایران و هم از انتقال آن از مسیر ایران به کشورهای دیگر که باعث شده گروه‌های تبهکار و قاچاقچیان این پروژه مشکلات زیادی را ایجاد کنند.

وی افزود: کشورهای اروپایی که مقصد این مواد است باید بیشتر به مسئولیت خود عمل کنند و برای جلوگیری از تولید و انتقال آن با دولت افغانستان همکاری کنند.

عراقچی در باره دست داشتن غرب در تولید و قاچاق مواد مخدر از افغانستان گفت: اطلاعاتی وجود دارد که باندهای مافیایی خارجی هم در تجارت مواد مخدر دخیل هستند، زیرا پول زیادی در این حوزه وجود دارد و این باعث می‌شود که افراد زیادی به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کنند. ماهم اطلاعاتی داریم که باندهای قاچاق خارجی متصل به باندهای موجود در افغانستان هستند.

  • منبع خبر : ایسنا