سهام بورسی و سهام عدالت وثیقه تسهیلات کارت اعتباری می‌شود
سهام بورسی و سهام عدالت وثیقه تسهیلات کارت اعتباری می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی از امکان تبدیل شدن سهام بورسی و سهام عدالت به وثیقه تسهیلات کارت اعتباری خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد عبدالناصر همتی  اظهارداشت: بانک‌ها می‌توانند سهام بورسی، به‌ویژه سهام عدالت را به عنوان وثیقه برای صدور کارت اعتباری قرار دهند.”سهام بورسی و سهام عدالت وثیقه تسهیلات کارت اعتباری می‌شود”

وی افزود: با توجه به ارزنده بودن بخش عمده‌ای از سهم‌های موجود در سبد سهام عدالت، به بانک‌ها توصیه می‌کنم درقبال وثیقه گرفتن سهام آزاد شده، درچارچوب ضوابط خود، معادل درصدی از ارزش آن، به دارندگان سهام که نیاز به منابع مالی دارند، ولی قصد فروش سهام خود را ندارند، کارت اعتباری برای خرید بدهند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: به حوزه فناوری اطلاعات بانک مرکزی تأکید کرده‌ام هرچه سریعتر برای ساده‌سازی فرآیند صدور کارت اعتباری اقدام کند.

سید محمد حسن ملیحی با اشاره به عدم هدایت نقدینگی به بخش تولید به دلیل ضعف زیرساختهای بازار سرمایه گفت: علی رغم اینکه سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید نام گذاری شد بازار سرمایه نتوانسته از نقدینگی که به بازار آمده در جهت حمایت از تولیدکننده ها استفاده کند.

یکی از روشهای کمک بازار سرمایه به تولید ، پذیرش شرکت ها در بورس است،‌ گفت: پذیرش شرکتهای جدید در بازار متناسب با تقاضا نبود و همین عامل باعث شد تا شاهد رشد قیمت سهام بسیاری از شرکتها باشیم.

وی افزود، نسبت قیمت سهام در بازار به سود بسیاری از شرکتها به سمت ارقام نجومی حرکت کرده است این درحالی است که اگر پذیرش شرکتها با سرعت بیشتری انجام میشد قیمت سهام شرکتها به شکل غیر طبیعی بالا نمیرفت.سهام بورسی و سهام عدالت وثیقه تسهیلات کارت اعتباری می‌شود”

ملیحی با اشاره به ضعف ناظر و سازمان بورس در جهت دهی صحیح به بازار سرمایه ادامه داد، در نتیجه این فرایند، تعداد سرمایه گذارانی که اخیرا وارد بازار شده و سهام شرکتها را با نرخ بالاتر از ارزش واقعی خریداری کرده اند زیاد شده است. به عبارت ساده تر اگر روند عرضه اولیه‌ها در این مدت شدت میگرفت حباب قیمتی در بازار شکل نمیگرفت و احتمال زیان سرمایه گذاران خرد به شدت کاهش پیدا میکرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه، نهادها و دولت میتوانستند از طریق عرضه سهام خود جلوی هیجان را در بازار بگیرند و به تقاضا پاسخ بدهند، گفت: اگر شناوری سهام این مجموعه‌ها افزایش می‌یافت میتوانستیم نقدینگی وارد شده به بازار را در راستای توسعه شرکتها و زیر ساخت ها هدایت نماییم. به عبارت ساده تر دولت انتفاع لازم را از نقدینگی جدید در بازار نبرده است مگر اینکه تنها به این دستاورد حداقلی عدم ورود نقدینگی در بازارهای کاذب مانند بازار ارز در کوتاه مدت راضی باشیم.

  • منبع خبر : فارس