سهام خودرویی‌ها در بلندمدت ریسک دارد
سهام خودرویی‌ها در بلندمدت ریسک دارد

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد فردین آقابزرگی با اشاره به وضعیت صنعت خودرو در بورس، گفت: بعد از اینکه صندوق بین‌المللی پول و مرکز آمار ایران آمار رشد اقتصادی را در سال ۱۳۹۷ کاهشی اعلام کرد، انتظار تورمی بر فضای فعلی بیشتر شد و این موضوع انتظار افزایش قیمت دلار را تشدید کرد […]

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد فردین آقابزرگی با اشاره به وضعیت صنعت خودرو در بورس، گفت: بعد از اینکه صندوق بین‌المللی پول و مرکز آمار ایران آمار رشد اقتصادی را در سال ۱۳۹۷ کاهشی اعلام کرد، انتظار تورمی بر فضای فعلی بیشتر شد و این موضوع انتظار افزایش قیمت دلار را تشدید کرد و سبب شد دولت برای جبران کسری بودجه به طرح یکسان‌سازی قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین رو آورد که این موضوع به تنهایی انتظارات تورمی را افزایش داد.

وی افزود: در چنین فضایی سرمایه‌گذاری در بورس یکی از گزینه‌های مناسب است، چراکه این بازار آثار سود و زیان و تورم را در خود می‌بیند و بازاری نقد شونده است. این فضا صنعت خودرو را هم متأثر کرده است.

سهام خودرویی‌ها در بلندمدت ریسک دارد

این کارشناس بازار سرمایه افزود: درست است که کیفیت تولید صنعت خودرو ما پایین است و در مقایسه با خودروسازهای دنیا کیفیت لازم را به نسبت قیمت حال حاضر ندارد، اما صنایعی از جمله صنعت خودرو که با استفاده از منابع و تکنولوژی داخلی بتوانند تولید کنند و تقاضای بازار را جواب دهند می‌توانند با رشد قیمت در بورس مواجه شوند. در عین حال می‌دانیم که قطعات استراتژیکی هم وجود دارد که از دیگر کشورها وارد می‌شود حتی برخی قطعات خودروهایی که می‌گویند خودروی داخلی‌ساز یا ملی است.

وی تاکید کرد: باید دقت کنیم که جدا از تعرفه و عوارض واردات که روی صنعت خودرو وضع شده است، در حال حاضر امکان واردات CKD و SKD خودرو که در گذشته به راحتی وارد می‌شد وجود ندارد و این موضوع خود انحصاری که دولت قبلاً با وضع تعرفه ایجاد کرده بود را تشدید می‌کند و لزوماً به این معنی خواهد بود که هر نوع محصولی را با هر درجه کیفیت و هر قیمتی می‌توانند بفروشند که این موضوع یکی از دلایل مهم رشد فزاینده قیمت خودروهای داخلی است.

ممکن است ورق برگردد!

آقا بزرگی افزود: از طرفی این خودروها پیش خرید هم شده و شرکت‌های خودرویی هیچ دغدغه‌ای از این نظر ندارند. البته این نکاتی که بیان شد نکات بنیادی و بلند مدت نیست، چراکه به همان سرعتی که مراودات بین‌الملل ما با وضع یک قطعنامه و توافق در سطح بین‌الملل مثبت می‌شود، می‌تواند با یک توافق، منفی هم شود. از این نظر شرکت‌های خودروساز ایرانی در مقایسه با شرکت‌های خارجی فقط با یک تصمیم می‌توانند صدمه ببینند و بنا بر این برای سرمایه‌گذاران بورسی می‌توانند ریسک زیادی هم به همراه داشته باشند. اما با فرض ثابت ماندن شرایط حال حاضر و اینکه ما هیچ مراوده بین‌المللی نداشته باشیم این صنعت در بورس جای رشد دارد. در عین حال این صنعت در بورس ریسک دارد و با یک توافق می‌تواند ورق برگردد.

“دارایی” عامل رشد سهام خودرویی‌هاست

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ترازنامه خودروسازها که نشان‌دهنده دارایی ثابت از جمله زمین‌های زیاد است، گفت: از طرفی این شرکت‌های خودروساز دارایی‌هایی زیادی دارند که علت اصلی، اقبال بازار سهام به صنایع خودروسازی به دلیل همین دارایی‌هایشان است اما این شرکت‌ها در میان‌مدت و بلندمدت نمی‌توانند مزیت نسبی رقابتی داشته باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به جریان ورود و خروج نقدینگی در بازار سرمایه، هر از گاهی احتمال می‌رود که با توجه به رشد صنایع مختلف، صنعتی جا مانده است و باید رشد کند که در مقطعی این جو برای خودرویی‌ها رخ داد. در نتیجه این رشد دلیل بنیادی و پیش‌بینی آثار سود و زیانی ندارد.

  • منبع خبر : ایسنا