سهام عدالت راه کار عبور از فقر
سهام عدالت راه کار عبور از فقر
ثروتمندانی که مزه مالکیت را چشیده اند برا ین باورند که انسان با مالکیت به زندگی امیدوار میشود. قرآن مجید در خصوص مالکیت و اداره اموال در آیه پنجم سوره نساء میفرماید : « وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا» 

سهام عدالت راه کار عبور از فقر

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد ,ثروتمندانی که مزه مالکیت را چشیده اند برا ین باورند که انسان با مالکیت به زندگی امیدوار میشود. قرآن مجید در خصوص مالکیت و اداره اموال در آیه پنجم سوره نساء میفرماید : « وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا»

با فرهنگ قرآن هم همین مفهوم برداشت میشود چرا که میفرماید سفيه، از تصرّف در مال خود منع شده است. زیرا مال سبب برپا ماندن جامعه است، نبايد در اختيار سفيه باشد. حاكم شدن سفيه حتّى بر اموال خود، ضربه‌ى اقتصادى به جامعه است و جامعه نسبت به اموال شخصى افراد حقّ دارد و در برخوردها، بايد به مصالح اقتصادى جامعه و رشد فكرى افراد توجّه كرد، نه عواطف و ترحّم‌ هاى گذرا جهت این است که مال و ثروت، قوام زندگى و اهرم نظام است و سرمايه نبايد راكد بماند. بايد اموال يتيمان و سفيهان هم، در مدار توليد و سوددهى قرار گيرد و از درآمدش زندگى آنان بچرخد، نه از اصل مال و قرآن مجید تاکید دارد که  به ابعاد روحى و شخصيّت محرومان بايد توجّه كرد. ممنوع كردن افراد از تصرّف در اموالشان، واكنش دارد. چاره‌ ى آن برخورد مناسب و سخن نيكوست. امروز مجلس شورای اسلامی باید جرات کند و راه به بیراهه رفته اقدام نجات بخشی را که منویات اصیل سهام عدالت داشت را به راه خود باز گرداند. فاصله گذاری ابلهانه ای که دولت دهم در اعمال مدیریت برای سهام عدالت اعمال کرد بجز ایجاد نفاق و دو دستگی و وحدت شکنی نتیجه ای نداشت. سهام عدالت وقتی به مسمای خود که عدالت است مقرون است که همه جامعه از فقیر و غنی در آن سهم داشته باشند. در طرح اولیه که حقیر ارائه کردم هر کدملی یک سهم را دارا میشد و همه بر آن میشدند تا ارزش ذاتی این سهم را به ارزش ثانویه ای تبدیل کنند که فاصله غنی با ضعیف در آن کاهش یابد. اخیرا سخنگوی اقتصادی مجلس یازدهم جناب آقای مهدی طغیانی از تصویب کلیات طرحی در این مجلس سخن گفته اند که نام آن طرح ساماندهی سهام عدالت با اولویت افرادتحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است و در توزیع اولیه سهام عدالت شامل ایشان نشده است. ایشان بدین موضوع اشاره دارند که اگر این طرح در مجلس تصویب بشود سهام عدالت بین این اشخاص که قبلا موجب دریافت نبوده اند نیز خواهد شد. ایشان به ایرادات موجود در طرح آزاد سازی سهام عدالت هم اشاره کرده و امید وار است در طرح مذکور موضوع مدنظر نمایندگان قرار گیرد. توصیه حقیر به عنوان طراح این سهام کماکان آن است که سهام عدالت در قالب یک شرکت فراگیر به نام « شرکت سرمایه گذاری ملت ایران » (سهامی عام) با یکصد میلیون سهم اخصاص یافته و همه مردم ایران را از این موهبت برخوردار سازیم. سپس طرحی دراندازیم که ارزش این سهام در طول دو سه سال رقمی بالغ بر یک میلیارد تومان را حائز ارزش کند. این طرح کشور را از فقر مفرط که مدیریت های دولتی آن را به مردم تحمیل نموده اند میرهاند و شمول ابعاد گسترده تری از منویات اعم از امنیت و رشد اقتصادی و تحکیم مبانی سیاسی و ارتقاء فرهنگ مالکیت را در بر خواهد داشت و مجلس پرداختن به محورهای جزئي در این طرح را از دستور خود جدا خارج نماید. یکبار ایران را با همه ایرانیان ببینیم و فواید این نگاه را در تحکیم نظام مقدس جمهوری اسلامی درک کنیم. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد